ک فلوشیپ کبد تغییر سبک زندگی و چاقی را از مهمترین علل ابتلا به کبد چرب دانست و گفت: تا سال ۲۰۳۰ کبدچرب به عنوان شایع‌ترین علت پیوند کبد در دنیا مطرح می‌شود.

کبد چرب شایع‌ترین علت پیوند کبد تا سال ۲۰۳۰

سلامت نیوز:یک فلوشیپ کبد تغییر سبک زندگی و چاقی را از مهمترین علل ابتلا به کبد چرب دانست و گفت: تا سال ۲۰۳۰ کبدچرب به عنوان شایع‌ترین علت پیوند کبد در دنیا مطرح می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر ربانی افزود: خوشبختانه امروز و به دنبال سیاست‌های وزرت بهداشت، اغلب عفونت‌های ویروسی کنترل شده و یا مثل انواع هپاتیت کاملا درمان‌پذیر است. لذا آمار پیوند کبد به علت هپاتیت هر روز در حال کاهش است به گونه‌ای که تا دهه‌های آینده کلا حذف خواهد شد.


وی ادامه داد: با این حال دلایل جایگزین اضافه شده است که کبد چرب از مهمترین آنهاست، به گونه‌ای که تا دهه آینده به شایع‌ترین علت پیوند کبد در دنیا و کشور ما تبدیل خواهد شد.


این فلوشیپ کبد تغییر سبک زندگی و چاقی را از مهمترین علل بروز کبد چرب دانست و گفت: امروزه متاسفانه به خاطر شرایط محیطی، زندگی آپارتمانی، تغذیه نامناسب و کم تحرکی بیماری کبد چرب شایع شده است.


ربانی با اشاره به شیوع کبدچرب در کودکان به دنبال زندگی آپارتمانی و نبود شرایط مناسب برای تحرک لازم اظهار کرد: این مساله جزو چراغ‌ خطرهای‌ است که باید مراقب آن باشیم و با آموزش و ارتقای سطح سواد سلامت جامعه از بروز و شیوع آن پیشگیری کنیم.


چه بیمارانی نیازمند پیوند کبد هستند؟
وی با اشاره به شرایط بیماران نیازمند پیوند کبد گفت:‌ افرادی که به هر دلیلی از جمله بیماری‌های ویروسی، متابولیک، بیماری‌های ژنتیکی و یا سرطان دچار نارسایی مزمن کبد و اختلال در عملکرد کبدی شده‌اند، ممکن است نیازمند پیوند کبد باشند.


این فلوشسپ کبد با اشاره به شاخص عدد ملد (MELD) یا درجه سیروز کبدی اظهار کرد: اگر شاخص عدد «ملد» از ۱۵ بالاتر باشد، می‌توان طول عمر بیماران دچار نارسایی مزمن کبدی را با پیوند افزایش داد.


وی با اشاره به نحوه شناسایی بیماران دارای اولویت پیوند گفت: در این رابطه اندیکاسیون‌های متعددی وجود دارد. به عنوان نمونه  ویروس یا گاهی مصرف گیاهان دارویی در افرادی که به‌صورت حاد و بدون بیماری زمینه‌ای قبلی دچار نارسایی حاد کبد شده‌اند می‌تواند موجب نیاز بیمار به پیوند کبد شود.


ربانی در خاتمه اظهارکرد: پیوند کبد همچنین می‌تواند به درمان مبتلایان به سرطان با منشأ کبدی، سرطان مجاری صفراوی و یا سرطان‌های متاستاز شده در بخش کبد کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha