علت سردردهای تنشی انقباض عضلات گردن در نتیجه تنش عصبی است. علایم این نوع سردرد معمولا با درد در ناحیه پیشانی همراه است که اغلب با شل شدن عضلات کاهش می یابد.

آیا داروهای گیاهی سردرد را مداوا می کنند؟

سلامت نیوز-*دکترعباس حاجی آخوندی:علت سردردهای تنشی انقباض عضلات گردن در نتیجه تنش عصبی است. علایم این نوع سردرد معمولا با درد در ناحیه پیشانی همراه است که اغلب با شل شدن عضلات کاهش می یابد.

به گزارش سلامت نیوز، یکی از کاربران سیناپرس نوشته است: اغلب هنگام ابتلا به سردرد، با مصرف مسکن، سردرد خود را مداوا می کنم. با توجه به عوارض قرص های شیمیایی تصمیم به مصرف داروهای گیاهی گرفته ام، آیا مداوای سردرد با داروهای گیاهی امکان پذیر است؟

پاسخ:

سردرد بیماری نیست بلکه نشانه یک بیماری( مانند سردردهای تنشی، میگرن و درد عصبی) است؛ علت سردردهای تنشی انقباض عضلات گردن در نتیجه تنش عصبی است. علایم این نوع سردرد معمولا با درد در ناحیه پیشانی همراه است که اغلب با شل شدن عضلات کاهش می یابد. میگرن نیز اغلب به علت حساسیت غذایی، آلاینده ها، قاعدگی یا استرس ایجاد می شود. میگرن معمولا با نشانه هایی مانند اختلال بینایی پیش از شروع درد، گزگز اندام ها، تهوع و استفراغ و حساسیت به نور همراه است. درد عصبی( نورالژی) نیز به دلیل علایمی مانند درد شدید سوزشی یا خنجری اغلب در مسیر عبور عصب صورتی به دنبال قرار گرفتن در معرض سرما و خشکی ایجاد می شود.

سردردهای تنشی به گیاهان دارویی آرام بخش پاسخ می ‌دهد اما باقی ماندن سردرد ممکن است نیاز به استراحت، تکنیک‌های دفع تنش یا حتی تجدید نظر در شیوه زندگی داشته باشد. سپرک و سنبل طبی بهترین داروی گیاهی برای سردردهای تنشی هستند. همچنین ممکن است علت انقباض عضلات گردن در نتیجه تنش عصبی باشد و این نوع سر درد با شل شدن عضلات کاهش پیدا کند.

سردردهای پدید آمده از آبریزش مخاطی یا سینوزیت معمولا با داروهای گیاهی مانند مشتقات سینه ال به ویژه اوکالیپتول یا گیاهان دارویی ضد احتقان مانند اسانس یا بخور برگ اوکالیپتوس درمان و به کمک هوای تازه و رژیم غذایی عاری از غذاهای مولد مخاط، مانند محصول‌های لبنی، بهبود پیدا می‌کنند.

سردردهای میگرن داغ نیز معمولا با انقباض عروق خونی همراهند. این نوع میگرن را می ‌توان با استفاده از کیسه یخ و داروی خنک کننده بهبود بخشید. میگرن‌ های سرد مربوط به اتساع عروق خونی نیز به قراردادن حوله داغ روی پیشانی و مصرف گیاهان گرم کننده و محرک پاسخ می ‌دهند.

برخی از زنان در می ‌یابند که بروز میگرن با عادت ماهانه آنان ارتباط دارد و گیاهان دارویی هورمونی ممکن است در این مورد مفید باشند. گیاهانی مانند یاسمن زرد، اسطوخودوس و مخلصه برای رفع سردردهای میگرنی مفید هستند. همچنین داروهای گوارشی، مخصوصا گیاهان تصفیه کننده مانند غافث هم در رفع سر درد موثرند.

* استاد و مدیر گروه دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha