تاكنون مقالات و گزارش‌های متعددی در مورد آسیب‌پذیری ساختمان‌های پایتخت در برابر زلزله منتشر شده است اما به نظر می‌رسد تاكنون اقدام عملی خاصی در این زمینه صورت نگرفته و همچنان بناهای شیك و بلندبالا و البته ناایمن در برابر زلزله در تهران و حتی در نزدیكی گسل‌های خطرناك موجود ساخته می‌شوند.

25 درصد مدارس تهران در وضعیت قرمز

سلامت نیوز:تاكنون مقالات و گزارش‌های متعددی در مورد آسیب‌پذیری ساختمان‌های پایتخت در برابر زلزله منتشر شده است اما به نظر می‌رسد تاكنون اقدام عملی خاصی در این زمینه صورت نگرفته و همچنان بناهای شیك و بلندبالا و البته ناایمن در برابر زلزله در تهران و حتی در نزدیكی گسل‌های خطرناك موجود ساخته می‌شوند.

به گزارش لامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،در این میان اما وضعیت ساختمان‌های عمومی و ادارات و به خصوص مدارس و دانشگاه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند چرا كه در صورت وقوع زلزله می‌توانند ضامن جان و سلامت تعداد زیادی از شهروندان باشند.

اما به نظر می‌رسد بخش اعظمی از این ساختمان‌ها نیز مانند بقیه ساختمان‌های خصوصی شهر ناایمن باشند. آماری كه دیروز شهردار تهران در مورد مدارس فرسوده و ناایمن ارایه داد نمونه‌ای از عمق همین فاجعه شهرسازی در تهران و آینده شوم آن است.

پیروز حناچی روز شنبه و در گردهمایی هزار و 500 مدیر مدرسه با بیان اینكه آموزش مدیران و دانش‌آموزان در برابر حوادث طبیعی و بحران‌ها، از سال 94 آغاز شده است از ادامه آن تا امروز و در سه بخش آموزش مدیران، آموزش اولیا و دانش‌آموزان سخن گفت. او سپس به تشریح وضعیت ایمنی مدارس پایتخت پرداخته و از بررسی 2هزار و 888 مدرسه در برابر مخاطرات و حوادث طبیعی خبر داد و گفت:

براساس گزارش سازمان مدیریت بحران از 2هزار و 888 مدرسه بررسی شده هزار و 235 مدرسه از نظر ایمنی در وضعیت زرد، 827 مدرسه در وضعیت قرمز و مابقی از نظر مخاطره در حد آسیب كم هستند؛ ضمن آنكه حدود 15 هزار و 795 مدیر آموزش دیدند.


شهردار تهران در ادامه با اشاره به زلزله ویرانگر كوبه ژاپن و درسی كه این كشور از حادثه یادشده گرفت، گفت: برآورد خسارت این زلزله یكصد میلیارد دلار عنوان شد اما ژاپنی‌ها این زلزله را به یك لابراتور عظیم برای درس گرفتن تبدیل كردند. بند به بند قوانینی را تدوین كردند كه شرایط آنها را تغییر داد به عنوان مثال مدل پل‌های آنها نیز تغییر كرد. هر چند كه ما نیز درس‌هایی از این حادثه گرفتیم اما به نظرم باید جدی‌تر اقدام كنیم.به گفته حناچی تجارب ژاپنی‌ها در این زمینه را می‌توان به بخش‌های مختلفی تقسیم كرد.

یكی از این درس‌ها ضرورت افزایش ایمنی حتی در بخش‌هایی كه احتمال زلزله وجود ندارد بوده، یكی دیگر از این تجارب افزایش سطح ایمنی در بافت‌های قدیمی است (كه در ایران از آن تحت عنوان بافت فرسوده یاد می‌شود). او همچنین تقویت و ایمن‌سازی شبكه‌های حیاتی را از دیگر دستاوردهای زلزله در ژاپن خواند كه باعث شد تغییرات بسیاری در طراحی سازه‌های شهری مثل پل‌ها در این كشور رخ دهد.

او با بیان اینكه در زلزله بم تعداد انسان‌هایی كهبر اثر حوادث بعد از زلزله كشته شدند معادل خود زلزله بود، گفت: افزایش هماهنگی بین دستگاه‌های كمكی نیز بسیار مهم است به گونه‌ای كه ما در سازمان مدیریت بحران شهر تهران برای هر دستگاه یك صندلی و راه‌های ارتباطی در نظر گرفتیم تا در بروز حوادث و بحران‌ها بتوانیم راه‌های ارتباطی را حفظ كنیم.حناچی سپس به وضعیت پل‌های پایتخت به عنوان یكی از اصلی‌ترین ابزارهای مورد نیاز برای باز ماندن راه‌های ارتباطی در موارد بحرانی اشاره كرد. به گفته او در تهران 700 پل اصلی وجود دارد كه دایما مورد مانیتورینگ و رصد قرار می‌گیرند تا مبادا دچار حادثه شوند.


50 حكم تخریب مدارس ناایمن
شهردار تهران در خاتمه سخنان خود به نقشی كه دانش‌آموزان در مواجهه با بحران در جامعه می‌توانند داشته باشند اشاره كرده و گفت: اگر ما بتوانیم به دانش‌آموزان آموزش‌های لازم برای مواجهه با انواع بحران‌ها را ارایه دهیم، این آموزش‌ها عملا به داخل خانه‌ها رخنه می‌كند. برای همین باید تلاش ویژه‌ای در این زمینه صورت گیرد.

به گفته او همكاری شهرداری با آموزش و پرورش دارای وجوه مختلفی است كه برپایه 4 محور اساسی آلودگی هوا، پسماند، ترافیك و حمل و نقل عمومی بنا شده است و می‌توان از ظرفیت مدارس برای آموزش و فرهنگ‌سازی در این موارد استفاده كرد.

این همایش اما سخنران‌های دیگری هم داشت. محسن هاشمی یكی از این سخنران‌ها بود كه از صدور دستور قضایی برای تخریب 50 مدرسه فرسوده و ناایمن در پایتخت خبر داد و گفت: 50 حكم قضایی برای قلع و قمع مدارس ناایمن و فرسوده و ساخت مدارس جدید به جای آنها صادر شده است كه نشان از جدی بودن مساله ناایمن بودن بسیاری در مدارس ما كه فرزندان و آینده‌سازان این كشور در آنها بخش زیادی از روز خود را سپری می‌كنند، دارد.

او سپس كنایه‌ای به كم‌كاری مدیریت شهری برای تامین زیرساخت‌ها زد و گفت: واقعیت این است كه كوتاهی مدیریتی در سال‌های اخیر وضعیت تهران را در حوزه زیرساخت‌ها بد كرده؛ به‌طوری‌كه در حوزه زیرساخت‌ها تهران در ردیف‌های آخر قرار دارد. این در حالی است كه شهرداری تهران در حوزه‌های ورزشی و فرهنگی هزینه‌های زیادی را صرف كرده و بیش از 400 مجموعه ورزشی و 200 مجموعه فرهنگی بزرگ فعال داریم و تعداد مساجد و حسینیه‌ها در شهر تهران افزایش یافته اما متاسفانه آموزش و پرورش كه ركن اصلی فرهنگ هر جامعه‌ای است به این نسبت مورد توجه قرار نگرفته است.


هاشمی آماری از وضعیت مدارس ناایمن در پایتخت داد. به گفته او از حدود 4هزار مدرسه تهران حدود 60 الی 70 درصد آنها از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و لازم است با كمك شهرداری و شورا به آنها كمك شود؛ «امروز دولت دچار بحران مالی جدی است و به همین دلیل در تهران كمتر هزینه كرده است. خیرین مدرسه‌ساز نیز بیشتر در استان‌های دیگر مدرسه ساخته‌اند.

همین مساله باعث شده تا رتبه تهران در حوزه مدارس در رتبه 30 از بین 31 استان قرار گیرد كه اگر كار جدی در این زمینه نكنیم به رتبه 31 هم می‌رسیم. برای همین است كه می‌گویم لازم است شهرداری در این زمینه كمك كند و حتی سند همكاری با آموزش و پرورش را جدی بگیرند.»رییس شورای شهر تهران با بیان اینكه اقدامات خوبی در حوزه آماده‌سازی مدارس صورت گرفته ولی به هیچ عنوان كافی نیست، گفت: در عمل ما با مدارسی مواجه هستیم كه با یك زلزله كم‌قدرت فرو می‌ریزد و برای همین دانش‌آموزان این گونه مدارس با تهدیداتی جدی مواجه هستند.


یك‌سوم ناایمن هستند
محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش سومین سخنران این مراسم نیز مانند شهردار و رییس شورای شهر دیروز ضمن ارایه آماری از وضعیت مدارس ناایمن و فرسوده از لزوم مقاوم‌سازی مدارس در برابر زلزله و سایر حوادث طبیعی سخن گفت. آماری كه بنابر ادعای او 30 درصد مدارس را شامل می‌شود. یعنی 30 درصد مدارس كشور ناایمن هستند.

او در همان ابتدای سخنانش به گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۱ كه در آن تفكیكی بین ریسك «در معرض بودن» و ریسك «آسیب‌دیدگی» قائل شده است، به جایگاه ایران در این گزارش اشاره كرد و گفت: براساس طبقه‌بندی این گزارش، ایران وضعیتش در بخش «در معرض» خطر بودن، چندان بد نیست اما در آیتم «ریسك آسیب‌پذیری» جزو شاخص‌های متوسط قرار گرفته است.

این نشان می‌دهد باید به این مقوله توجه كنیم چرا كه برای پركردن فاصله بین «در معرض آسیب بودن» و «ریسك‌ آسیب دیدن» باید تلاش كرد. همین مساله نشان می‌دهد كه باید در راستای كسب آمادگی و مقابله موثر با پدیده‌های طبیعی تلاش‌های مضاعفی انجام دهیم تا به معرض آمادگی و نه غافلگیری برسیم.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه انتخاب گروه هدف دانش‌آموزان در ارایه برنامه‌های پیشگیری، اقدام هوشمندانه‌ای است، اظهار كرد: دانش‌آموزی دوره خاصی است، چرا كه پایداری تاثیر به آموزش، سطح یادگیری و همچنین دوره تاثیر بالاتر است. همچنین دانش‌آموزان در تغییر نگرش خانواده موثر هستند به گونه‌ای كه تحقیقات نشان داد اگر آموزش درستی به دانش‌آموزان داده شود آنها این آموزش‌ها را به خانواده منتقل می‌كنند و به همین دلیل عمق و شعاع آموزش بالاتر می‌رود.


او در بخش دیگری از سخنان خود از جمعیت آماری 15 میلیونی دانش‌آموزان كشور به عنوان ظرفیت بی‌نظیری برای فرهنگ‌سازی در حوزه آمادگی در برابر حوادث طبیعی یاد كرده و گفت: هیچ رسانه‌ای به اندازه آموزش و پرورش فراگیر و عمیق نیست.اما آمار وزیر آموزش و پرورش از مدارس ناایمن آماری قابل تامل و حتی وحشتناك بود. به گفته او در حال حاضر ۳۰ درصد مدارس یا نیاز به نوسازی یا مقاوم‌سازی دارند.

حاجی میرزایی با ذكر اینكه در این زمینه دست یاری به سوی همه دراز می‌كنیم، گفت آموزش و پرورش آماده است كه با همكاری سازمان مدیریت بحران چتر طرح مدرسه آماده را در سطح كشور گسترش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha