مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، آخرین وضعیت بهداشتی مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان و همچنین مهم‌ترین اقدامات وزارت بهداشت در این مناطق را تشریح کرد.

فعالیت ۵۰ تیم عملیاتی بهداشتی در سیل سیستان وبلوچستان/ ارسال ۴۰۰ واحد خون از تهران

سلامت نیوز:مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، آخرین وضعیت بهداشتی مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان و همچنین مهم‌ترین اقدامات وزارت بهداشت در این مناطق را تشریح کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمد اسماعیل مطلق گفت: از ساعت ۱۵ روز پنجشنبه ۱۹ دی‌ماه تا ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۲۱ دی‌ماه مقدار بارش در ایستگاه‌های مختلف به بالای ۲۰۰ میلیمتر در برخی نقاط استان سیستان‌ و بلوچستان رسید که نسبت به میانگین سالانه منطقه و با توجه به خشکسالی های چند سال قبل، رقم بسیار بالایی بود.  


وی با اشاره به این که کل جمعیت آسیب دیده در این سیل بالغ بر ۲۵۵هزار و ۸۹۵ نفر در ۱۰ شهرستان هستند، ادامه داد: در این بین حدود ۸۲هزار و ۴۱۶ نفر نیازمند دریافت خدمات حوزه سلامت بوده‌اند. همچنین کل مادران باردار منطقه ۲هزار و ۸۳۴ نفر برآورد شده‌اند که خدمات لازم در ۲۱ مرکز تسهیلات زایمان به آنها ارائه شده‌است؛ در مجموع ۱۵ نفر مادر باردار با بالگرد و ۶۶ نفر با کامیون و لودر جابجا و در نهایت به بیمارستان منتقل شدند. البته از سایر بیماران شناسایی شده در منطقه نیز غافل نبودیم و دارورسانی به ۴۹ بیمار دیابتی، ۱۷ بیمار مسلول، ۱۱۵۵ معتاد، ۵۳۰بیمار فشارخونی و... تداوم داشت.


مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، در خصوص اقداماتی که پیش از وقوع سیل در این استان صورت گرفت، ادامه داد: توزیع شیرخشک به تعداد هزار و ۵۴۳ قوطی، توزیع ۲۰ست زایمان در مراکز پرخطر که دسترسی به تسهیلات نداشتند،  توزیع ۵ تن پرکلرین در کل حوزه دانشگاه، توزیع ۳.۵ تن آهک، تکمیل و توزیع داروهای دپوی سل، التور و HIV، توزیع واکسن و سرم ضد هاری، بررسی داروهای ترالی اورژانس، تسهیلات زایمانی و گنجه‌های دارویی مراکز خدمات جامع سلامت و آماده باش کلیه بیمارستان‌ها و تیم‌های عملیاتی دانشگاه از مهم‌ترین اقداماتی است که پیش از وقوع سیل صورت گرفته است.


وی همچنین اهم اقدامات درحین و پس از وقوع سیل را اینگونه تشریح کرد: اعزام ۴۸ مصدوم، بیمار و مادر باردار پرخطر توسط اورژانس هوایی به مراکز درمانی، ویزیت بیش از هزار بیمار توسط تیم های واکنش سریع اورژانس در مناطق آسیب دیده، استقرار ۳ فروند اورژنس هوایی در مناطق آسیب دیده، استقرار ۱۵ دستگاه آمبولانس در مناطق آسیب دیده، مکاتبه با شرکت‌های دارویی جهت تحویل اضطراری دارو به مراکز درمانی جهت آمادگی در شرایط بحرانی،  ارسال ۴۰۰ واحد خون از استان تهران به جنوب سیستان و بلوچستان، اعزام ۵۰ تیم عملیاتی تخصصی به منطقه سیل زده، واکسیناسیون آنفلوانزا مادران و کودکان،  انجام واکسیناسیون هپاتیت A برای ۸۰۰ کودک زیر یکسال و ۱۲۰۰ بزرگسال، توزیع محیط کری بلر، ۲هزار  سرم ضد عقرب و توزیع کیت تشخیص سریع وبا،  پیگیری مراقبت و درمان ۱۷ مورد حیوان گزیدگی و... و. از مهم‌ترین اقداماتی است که تاکنون انجام شده‌است.


وی با اشاره به اینکه خوشبختانه تا کنون هیچ گزارشی از موارد تب و بثورات، طغیان بیماری و زردی در منطقه نداشته‌ایم، خاطر نشان کرد: البته همچنان در حوزه خدمات سلامت با چالش‌هایی روبرو هستیم.  نبود سوله بحران در دو شهرستان ایرانشهر و چابهار با کلیه تجهیزات، نبود اتوبوس آمبولانس، کمبود ماشین کمک‌دار و آمبولانس کمک‌دار با توجه به مناطق صعب‌العبور، نبود دستگاه تصفیه پرتابل آب و... و. از جمله چالش‌های حال حاضر در ارائه خدمات در استان سیستان و بلوچستان است.


مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، تصریح کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته، تاکنون حدود ۷ میلیارد تومان به واحدهای بهداشتی و درمجموع حدود ۳هزار و ۱۶۰ میلیون تومان به پایگاه‌های اورژانس در این استان خسارت وارد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha