سلامت نیوز : رئیس كمیته محیط زیست شورای شهر گفت: فرآورده‌های غذایی در میادین میوه و تره بار را نمی‌توانیم تضمین كنیم و وزارت بهداشت باید در این زمینه همكاری كند، مشكل پسماندهای بیمارستانی نیز هنوز پا بر جاست.

به گزارش فارس، معصومه ابتكار، امروز در جلسه رسمی شورای شهر با بیان اینكه بخش محیط زیست و آثارش با زندگی شهروندان دخالت مستقیم دارد، گفت: بخش عمده‌ای از هزینه‌های درمانی كه به شهروندان تحمیل می‌شود به دلیل آلاینده‌های محیط زیست به ویژه آلاینده‌های هواست.

وی با اشاره به عدم تكمیل شبكه فاضلاب پایتخت افزود: هنوز بخش‌هایی از تهران فاقد شبكه فاضلاب است.

چمران نیز افزود: امیدوار بودیم تكمیل این شبكه با سرعت بیشتری دنبال شود كه با توجه به عدم تخصیص بودجه در رابطه با این موضوع احتمال كندی تكمیل پروژه وجود دارد.

ابتكار با اشاره به نیاز تهران به تصفیه خانه‌های میانه‌راه افزود: احداث این تصفیه خانه‌ها موضوع مهمی است كه نباید به راحتی از كنار آن گذشت و باید شورا در این رابطه با سازمان آب و فاضلاب همكاری داشته باشد.

وی با بیان اینكه مشكل پسماندهای بیمارستانی نیز هنوز حل نشده است، گفت: سازمان‌هایی كه در كمیته محیط زیست شورا شركت می‌كنند همكاری خوبی در جلسات دارند اما در عمل اتفاق نمی‌افتد و همچنان با مشكلاتی در خصوص مدیریت پسماندهای ویژه همچون سموم كشاورزی و صنعتی مواجه‌ایم.

ابتكار با انتقاد از مدیریت نخاله در كشور افزود: با وجود مصوبات خوبی كه در این زمینه وجود دارد همچنان با این مشكل در سطح شهر روبه‌رو هستیم.

وی در ادامه در مورد بحث فضای سبز شهر تهران اظهار كرد: در بحث فضای سبز اتفاق خوبی در تهران صورت گرفته اما همچنان سرانه فضای سبز در برخی محلات شهر تهران ناچیز است كه در این مورد مطلوب است شهرداری با خرید زمین، این سرانه را تأمین كند تا همه شهروندان از فضای سبز لازم در محلات خود بهره‌مند شوند.

ابتكار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نظارت بر كیفیت فرآورده‌های غذایی كه در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود افزود: نمی‌توانیم كیفیت این محصولات را از لحاظ بقایای كود و سموم تضمین كنیم و وزارت بهداشت باید در این زمینه با ما همكاری كند.

مهدی چمران نیز با گرامیداشت روز 15خرداد و حوادث تاریخ ساز آن روز و همچنین با اشاره به روز جهانی محیط زیست اظهار امیدواری كرد كه بتوانیم با اجرای ضوابط محیط زیست به مرحله خوبی دست یابیم و افزود: روش‌های دیپلماسی معمول برای حل مشكل ریزگردها جواب نمی‌دهد، و در این مورد باید با اجرای یك حركت جهادی معضل را برطرف كرد.

وی خاطرنشان كرد: در این چند روز اخیر ریزدانه‌ها و ریزگردها نیمی از كشور را در بر گرفته بودند و ما برای حل این مسئله باید جدی‌تر وارد عمل شویم.

چمران نیز با اشاره به احداث تصفیه خانه‌های میانه‌راهی گفت: 6 یا 7 ایستگاه میانه‌راهی قرار بود احداث شود كه یكی از آنها در محل پادگان قلعه مرغی قرار داشت كه در حال حاضر این امكان وجود ندارد و می‌توان با خرید خانه‌های فرسوده اطراف این پارك اقدام به ایجاد تصفیه خانه كرد.

در ادامه جلسه احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر نیز با اشاره به افزایش اخبار كودك آزاری در تهران، اظهار كرد: متأسفانه از سن یك تا 7 سال خبرهای كودك آزاری تنها توسط بیمارستان‌ها اعلام شده و شنیده می‌شود كه در این مورد شورای شهر به اقداماتی همچون تدوین سند دوستدار كودك، احداث خانه اسباب بازی و یا تصویب صندوق زنان سرپرست خانوار برای حمایت از فرزندان این زنان كه عمدتاً فرزندان طلاق هستند، به انجام رسانده، اما كافی نیست.

وی افزود: در مورد مسئله كودك آزاری مطلوب است نماینده‌ای از سازمان بهزیستی در شورا حضور یابد تا در این مورد گزارش‌های لازم را ارائه دهد تا در این مورد تصمیمات لازم اتخاذ شود.

در ادامه جلسه لایحه ساماندهی دكل‌ها، آنتن‌ها و تأسیسات مخابراتی و ارتباطی در شهر تهران نیز بررسی شد و بر اساس آن مصوب شد شركتی جهت نظارت بر نصب این دكل‌ها تأسیس شود.

همچنین خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر نیز با اشاره به لایحه ساماندهی دكل‌ها، آنتن‌ها و تأسیسات مخابراتی و ارتباطی در شهر تهران گفت: بر اساس این لایحه استقرار و ارتقاء سطح ایمنی دكل‌ها ساماندهی می‌شود و قوانین مرتبط با استانداردهای حفاظت در برابر اشعه و استانداردهای بخش ارتباطات و فناوری و سلامت رعایت می‌شود. همچنین ارتقاء سیمای منظر شهری و سازگاری بصری دكل‌ها در این لایحه پیش‌بینی شده است.

در ادامه معصومه ابتكار گفت: باید دقت كرد كه این قانون شامل حال دكل‌هایی كه پیش از این نصب شده‌اند، نیز شود زیرا بیشتر مشكلات ما مربوط به دكل‌هایی است كه پیش از این نصب شده‌اند.

وی افزود: بر اساس شكایت‌های مردمی دكل‌ها و آنتن‌ها بسیار به محل زندگی شهروندان نزدیك است و گاهی داخل مدارس ایجاد شده است.

در ادامه معصومه آباد نیز خواستار اضافه كردن استفاده از فیبر نوری به جای آنتن‌ها شد و گفت: در نصب آنتن‌ها باید فاصله استاندارد رعایت شود و مشخص شود كه زوم‌های خطرناك در چه سطح فاصله‌ای قرار دارند.

در ادامه این جلسه شورایاری محله سنگلج به ارائه گزارشی در خصوص مشكلات این محله پرداخت و خواستار ساماندهی بخشی از ساكنان این محله كه از لحاظ فرهنگی تناسبی با كل اهالی محل ندارند شد.

دانشجو در اعتراض به سخنان شورایاری این محله گفت: وظیفه شورایاری‌ها حل مشكلات اجتماعی و كشف مشكلات پنهان محلات است در غیر این صورت لزومی به ایجاد شورایاری‌ها نبود اگر قرار بر این باشد كه بخشی از شهروندان ما به دلیل نداشتن برخی توانمندی‌ها حذف شوند چه نیازی به وجود شورایاری‌ها است.

در ادامه این جلسه حسن بیادی با انتقاد از عدم ساماندهی میدان امام خمینی(ره) گفت: قرار بود این میدان ساماندهی شود كه در حال حاضر هیچگونه تغییری در آن رخ نداده است.

چمران در این رابطه توضیح‌ داد: در طرح ساماندهی میدان امام خمینی(ره) پیش بینی شده بود كه این میدان دو طبقه شود و بخش زیرین آن به ارائه خدمات تجاری بپردازد كه در شأن و هویت این میدان نبود.

حمزه شكیب، عضو شورای شهر نیز در این مورد اظهار كرد: گزارشاتی در خصوص ساماندهی این میدان در كمیسیون عمران ارائه شده و اقدامات اساسی خوبی نیز انجام شده است.

احمد مسجدجامعی در پایان جلسه امروز شورای شهر با بیان اینكه شورای شهر و شهرداری آنچنان درگیر مباحث سخت افزاری می‌شوند كه از روح شهر غفلت می‌كنند، گفت: تاریخ و حافظه تهران را خراب نكنید.

وی با اشاره به مصوبه شورای شهر در خصوص بازار تهران خواستار مداخله شورای شهر در طرح بهارستان و رخدادهایی شد كه در بافت تاریخی تهران در شرف وقوع است.

مسجد جامعی اضافه كرد: شورا برای بهارستان و بافت تاریخی تهران مانند بازار طرح مستقلی را تنظیم و تصویب كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha