بیش از یک هفته از سیل سیستان و بلوچستان می‌گذرد و خسارت‌های اولیه از این سیل ویرانگر حدود ۱۰‌هزار‌میلیارد تومان برآورد شده که بیشترین خسارت در بخش‌های زیربنایی و کشاورزی منطقه است.

سیل سیستان و بلوچستان نتیجه عدم لایروبی رودخانه‌ها

سلامت نیوز: بیش از یک هفته از سیل سیستان و بلوچستان می‌گذرد و خسارت‌های اولیه از این سیل ویرانگر حدود ۱۰‌هزار‌میلیارد تومان برآورد شده که بیشترین خسارت در بخش‌های زیربنایی و کشاورزی منطقه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،از سوی دیگر وضعیت ۴۰ روستای این استان در مناطق دشتیاری، دشت باهو، زرآباد و بنت وخیم و ارتباط آنها همچنان قطع است، همچنین به این روستاهای این مناطق بیش از ۸۰‌درصد خسارت وارد شده است. پرویز کدخدایی، عضو شورای شهر بنت گفته است: «۸۰‌درصد زیرساخت روستایی منطقه بنت از بین رفته و دامی برای مردم باقی نمانده است» همچنین وی به روستای کهیرگان اشاره می‌کند که کاملا آن را آب برده است و در هنگام سیل مردم آنجا به سمت کوه پناه بردند.

مردم سیستان و بلوچستان نیز در شبکه‌های اجتماعی درخواست کمک دارند و باید هر چه سریع‌تر به این مردم که سیل دار و ندارشان را از بین برده، کمک رسانی شود. این در حالی است که در چند وقت اخیر برخی نمایندگان مجلس و مسئولان اعلام کرده‌اند که اگر برای لایروبی و اصلاح هندسی رودخانه‌های استان هشت ماه فرصت‌سوزی نمی‌شد، میزان خسارت‌ها در بخش کشاورزی به رقم حدود شش‌هزار‌میلیارد ریال نمی‌رسید. کارشناسان بر این باورند که در لایروبی رودخانه‌ها هیچ‌شوی تبلیغاتی برای مسئولان اتفاق نمی‌افتد، به همین دلیل مساله به این مهمی در کشور به خوبی اجرا نمی‌شود.

شرکت مدیریت منابع آب اعلام کرده که از ابتدای امسال تاکنون یک‌هزار و 444 کیلومتر رودخانه لایروبی شده در حالی که در سال‌های گذشته هیچ‌گاه سطح لایروبی رودخانه‌ها از 350 کیلومتر هم فراتر نرفته‌ و معمولا دولت‌ها بودجه‌ای برای این بخش در نظر نمی‌گرفتند. بر اساس هدف گذاری انجام شده سالانه چیزی حدود دو‌هزار کیلومتر از رودخانه‌های کشور لایروبی می‌شود.

به گفته مسئولان لایروبی این حجم از رودخانه‌ها حدود 3‌هزار و 500‌میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد لایروبی هر کیلومتر رودخانه دست کم یک‌میلیارد و 750‌میلیون تومان برای وزارت نیرو آب می‌خورد. البته باید توجه داشت که این رقم برای تمامی رودخانه ها یکسان نبوده و متناسب با پهنای رودخانه ها متغیر است.

هشت ماه پیش بود که محمد حاج‌رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور، در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی سیستان و بلوچستان نسبت به انباشته شدن ماسه بادی در نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان بعد از یک دوره خشکسالی ابراز نگرانی کرد و گفته بود رودخانه‌های استان حتما باید لایروبی شوند. اوایل امسال هم استان سیستان و بلوچستان گرفتار سیل شده بود و همان زمان ستاد مدیریت بحران استان تصویب کرد تا رودخانه‌ها لایروبی شوند.

حبیب‌الله دهمرده، نماینده زابل در مجلس در این رابطه گفت: دلیل این خسارت‌ها بی‌توجهی به لایروبی رودخانه‌ها است و اگر زیرساخت‌های مناسب فراهم می‌شد، با توجه به اینکه وقوع سیل در سیستان و بلوچستان قابل پیش‌بینی بود، می‌توانستیم جلوی خسارت‌ها را بگیریم.»


بیشترین خسارت به کشاورزی
در سیل اخیر، حجم بارندگی‌ها در 17 ایستگاه بارندگی به 100 تا 186 میلی‌متر رسید. این در حالی است که حجم بارش‌های یک سال زراعی در سیستان و بلوچستان، حدود 100 میلی‌متر است.

نتیجه این شد که بخش کشاورزی این استان آسیب ببیند و محصولات آماده برداشت در سیل غوطه‌ور شوند. خانه های کاهگلی استان سالانه بارش 50 میلیمتری را تجربه کردند اما در جریان وقایع حدی یک منطقه مثل ایرانشهر در دو روز شاهد 200 میلی متر بارش بود که می تواند خسارت انسانی و مالی را به‌شدت افزایش دهد.

به گفته غلام حیدر زورقی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، در سیل اخیر 613‌میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

مزارع، باغ‌ها، قنات‌ها، جاده‌های دسترسی به مزارع، تاسیسات آب و خاکی، دام و دامپروری، نهرهای سنتی و کانال‌های آبیاری، بندهای آبخیزداری، استخرهای پرورش ماهی و تاسیسات شیلات از جمله بخش‌های آسیب‌دیده در حوزه کشاورزی هستند. مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه می‌گوید: حدود یک‌میلیون راس دام تحت تاثیر سیلاب قرار گرفته و علوفه یا محل نگهداری آنها از بین رفته است.


نیاز مردم به کمک رسانی
137 روستای سیل زده در انتظار امدادرسانی و دریافت کمک‌های دولتی و مردمی، مواد غذایی، پتو و چادر هستند. راه ارتباطی بیش از 40 روستا در منطقه کاجو بسته شده و تنها راه ارتباطی این روستاها زمانی بازگشایی می‌شود که سیل فروکش کند. به گفته شماری از روستاییان تاکنون کمتر نیروهای امدادرسان به این منطقه خدمات ارائه کرده‌اند.

از سوی دیگر مردم شهرستان خاش در شرایط سرما و یخبندان شدید واوضاع نابسامان توزیع گاز و بالا‌بودن تعرفه مصرفی برق خواهان اختصاص سهمیه نفت شده‌اند.رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ارسال 630 تُن مواد غذایی به مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: واریز وجوه نقدی به حساب 99999 جمعیت هلال احمر نزد تمامی بانک‌های کشور برای اهدای کمک‌ها در نظر گرفته شده است.

مرتضی سلیمی درباره اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان نیز گفت: مهمترین اولویت‌های مورد نیاز در مرحله امدادرسانی و بازتوانی در مناطق آسیب‌دیده برای مشارکت هدفمند و اهدای مستقیم به جوامع آسیب در خوراکی‌ها شامل آرد، حبوبات، انواع کنسرو، مواد پروتئینی، روغن، برنج، ماکارونی، سویا، چای و اقلام غیرخوراکی شامل پتو، زیرانداز، پشه‌بند، ملافه و پارچه، پلاستیک ضخیم، طناب و اقلام بهداشتی از جمله صابون، پودرهای شوینده، لباس زیر، اقلام بهداشت فردی است.

در حال حاضر استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کرمان، فارس و یزد به‌عنوان استان‌های معین و امدادی مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان انتخاب شده‌اند و براساس برنامه‌ریزی امداد‌رسانی به سیل‌زدگان تا بازگشت به شرایط عادی ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha