نتایج یک مطالعه نشان داد: برخی مواد غذایی معمول از طریق اثرگذاری روی ویروس‌ها، باکتری‌های روده را تغییر می‌دهند.

نقش برخی مواد غذایی بر تغییر باکتری‌های روده

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه نشان داد: برخی مواد غذایی معمول از طریق اثرگذاری روی ویروس‌ها، باکتری‌های روده را تغییر می‌دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، گروهی از متخصصان در این مطالعه یک گام به این ایده که مواد غذایی می‌توانند عملکردی همچون دارو داشته باشند نزدیک‌تر شدند. آنان دریافتند که برخی از ترکیب‌های غذاییِ معمول و پرمصرف می‌توانند میکروبیوم بدن انسان را تغییر دهند.  


آنها با تاکید بر اینکه نبود میزان کافی از باکتری‌های سالم در روده سلامتی را به خطر می‌اندازد، اظهار داشتند: این موضوع در صورت عدم رعایت رژیم غذایی سالم نیز صحیح است. با این حال هنوز اطلاعات دقیقی در مورد تاثیر برخی مواد غذایی بر باکتری‌های روده وجود ندارد. پیچیدگی غیرقابل باور میکروبیوم‌ها و باکتری‌ خوارها (فاژ) از فاکتورهای موثر در نبود اطلاعات کافی در این زمینه است.


باکتری‌خوارها ویروس‌هایی هستند که تنها به باکتری‌ها حمله می‌کنند. هر فاژ تنها به یک نوع باکتری حمله می‌کند که این امر می‌تواند بر سطح باکتری روده تاثیر بگذارد. فاژها برای بقا به وجود باکتری‌ها وابسته هستند و در صورت نبود آن‌ها فاژها از بین می‌روند.


به گزارش مدیکال نیوز تودی، به گفته محققان هر نوع ماده غذایی که بر فاژها اثر بگذارد می‌تواند باکتری روده را نیز تحت تاثیر قرار دهد؛ این رابطه دو سویه است. به طور مثال، درصورتیکه جمعیت یک گونه فاژ افزایش پیدا کند باکتری‌هایی که این فاژ از آن‌ها تغذیه می‌کند کم می‌شوند که شرایط را برای تکثیر گونه‌های دیگر باکتری فراهم می‌سازد. در این شرایط ویروس‌ها بر مجموع میکروبیوم تاثیر می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha