طبق مطالعه‌ای که توسط ان‌ اس ا‌ف اینترنشنال (بنیاد ملی علوم آمریکا )انجام شد، میزان میکروب‌های موجود در آشپزخانه‌ها از میکروب‌های بسیاری از دست شویی‌ها بیشتر است

بیماری‌هایی که در آشپزخانه در کمین است

سلامت نیوز- یاسمین مشرف:طبق مطالعه‌ای که توسط ان‌ اس ا‌ف اینترنشنال (بنیاد ملی علوم آمریکا )انجام شد، میزان میکروب‌های موجود در آشپزخانه‌ها از میکروب‌های بسیاری از دست شویی‌ها بیشتر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان آشپزخانه معمولا تمیزترین قسمت هر خانه‌ای است. در یک شرایط ایده‌آل، این محیط باید کاملاً عاری از باکتری‌ و میکروب ‌باشد. اما متأسفانه معمولا این طور نیست. آشپزخانه‌ها به طور خاص، محل پرورش مناسبی برای باکتری‌های کلی فرمی است که طبق تحقیقات انجام شده، در  75 درصد از اسفنج‌ها و دستمال‌های آشپزخانه یافت می‌شود. در ادامه مطلب با خطرات سلامت ناشی از کوتاهی در رعایت بهداشت آشپزخانه آشنا می‌شوید.
 
 مسمومیت با سالمونلا
سالمونلوز - که شناخته شده‌ترین نوع مسمومیت با سالمونلاست - یک عفونت باکتریایی بسیار آزاردهنده با علایمی مانند تهوع، اسهال و سرگیجه است. طبق اعلام کلینیک مایو، باکتری سالمونلا بیشتر از طریق غذا یا آب آلوده به مدفوع منتقل می‌شود. اگر فکر می کنید این نوع آلودگی از آشپزخانه شما فاصله زیادی دارد، در اشتباه هستید. زیرا سالمونلا می‌تواند از طریق  تخم‌مرغ خام، گوشت، مرغ و غذاهای دریایی هم منتقل شود. بعضی از میوه‌ها و سبزیجات هم می‌تواند حامل این باکتری باشد. بنابراین هربار که با این نوع مواد غذایی خام سرو کار دارید، بعد از اتمام کار حتما سینک و دیگر سطوحی را که در تماس با این مواد قرار می‌گیرد و نیز دست‌هایتان را با مواد شوینده بشویید.
مسمومیت با باکتری باسیلوس سرئوس
مسمومیت غذایی یک مشکل جدی است و به اشکال مختلفی ایجاد می‌شود. مسمومیت ناشی از باسیلوس سرئوس یکی از جدی‌ترین و شایع‌ترین مسمومیت‌هاست. باسیلوس سرئوس می‌تواند در شیر، سبزیجات، گوشت و ماهی وجود داشته باشد. اما باور براین است که این باکتری مسئول شرایطی به نام «سندروم برنج پخته» است. برنج پخته شده بعد از این که برای مدتی در دمای اتاق باقی می‌ماند به محیط مناسبی برای رشد این باکتری تبدیل می‌شود.
 مسمومیت با باکتری ای. کولی
بدنام‌ترین مسمومیت غذایی، مسمومیت با باکتری ای. کولی است. علایم این نوع مسمومیت علایم خوشایندی نیست و از گرفتگی‌های شکمی و اسهال گرفته تا تب و استفراغ را شامل می‌شود.
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است باکتری ای-کولی در درجه اول از طریق خوردن غذاهای خام یا کاملا پخته نشده‌ای که از شیر خام و فراورده های گوشتی به ویژه گوشت چرخ کرده به دست می آید، منتقل می‌شود.
سندروم همولیتیک اورمیک
سندروم همولیتیک اورمیک که در نتیجه تخریب غیرطبیعی گلبول‌های قرمز خون به وجود می‌آید، معمولاً بعد از پنج تا ۱۰ روز اسهال در کودکان بروز می کند. اسهال معمولاً به شکل اسهال خونی است و بر اثر آلوده شدن به باکتری ای- کولی به وجود می آید. افراد بالغ نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. طبق اعلام کلینیک کلولند علایم سندروم همولیتیک اورمیک مشابه دیگر مسمومیت‌های غذایی است و استفراغ، تب، حالت تهوع و اسهال را شامل می‌شود.
بیماری بیشتر از طریق فراورده‌های گوشتی کاملا پخته نشده (به ویژه گوشت چرخ کرده)، شیر غیرپاستوریزه یا میوه و سبزیجات نشسته منتقل می‌شود. برای جلوگیری از آلودگی به این باکتری، وسایل آشپزخانه و سطوحی را که  مواد غذایی با آن ها تماس دارند به طور مرتب تمیز کنید. گوشت را قبل از پخت ابتدا از حالت یخ‌زده خارج کنید و آن را با دمای مناسب بپزید.
 لیستریوز
لیستریوز مسمومیت غذایی ناشی از باکتری لیستریا مونوسیتوژنز است که طبق اعلام اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) در بعضی موارد می‌تواند کشنده باشد. علایم لیستریوز شامل تب، درد عضلانی، اسهال و حالت تهوع است. شایع‌ترین علت ابتلا به لیستریوز، مصرف غذاهای درست فراوری نشده و فراورده‌های شیری غیرپاستوریزه است.
به منظور جلوگیری از آلودگی به این باکتری، FDA  توصیه می‌کند:
1) درجه سرمای یخچال و فریزر را کنترل کنید تا به اندازه کافی سرد باشد.
 2)  تا حد امکان یخچال را تمیز نگه دارید  3) غذاهای آماده مصرف را هرچه سریع‌تر مصرف کنید.
 ژیاردیازیس
براساس اعلام FDA ، ژیاردیا دوئودنالیس یک انگل مزاحم است که می‌تواند در آشپزخانه شما پنهان شود و بیماری ژیاردیازیس ایجاد کند. انگل از طریق خوردن گوشتی که به طور کامل پخته نشده یا هر ماده غذایی دیگری که با آب آلوده آبیاری یا شسته شده باشد منتقل می‌شود. بر خلاف انواع دیگر مسمومیت‌های غذایی که علایم آن ها  طی چند ساعت بروز می‌کند، علایم ژیاردیازیس، شامل اسهال، گرفتگی عضلات و نفخ شکم و حالت تهوع، معمولاً یک یا دو هفته بعد از قرار گرفتن در معرض انگل بروز می کند. برای محافظت از خود در مقابل این انگل کاری که بیشتر از هرچیز باید انجام دهید این است که دستان‌تان را بشویید!
 بیماری‌های تنفسی ناشی از کپک
هرجایی که رطوبت وجود داشته باشد، می‌توان شاهد وجود کپک نیز بود و آشپزخانه شما هم از این قاعده مستثنا نیست. همه ما یک نان کپک‌زده را دیده‌ایم، اما کپک را می‌توان در دیگر قسمت‌های آشپزخانه از جمله مخلوط کن و دستگاه‌های یخ ‌ساز نیز یافت.
کسانی که به کپک حساس هستند، قرار گرفتن در معرض آن می‌تواند مشکلاتی مثل گرفتگی بینی تحریک چشم یا تحریک پوست برایشان  ایجاد کند. برای دور ماندن از این مشکلات، از تهویه مطلوب آشپزخانه و نیز از تمیز کردن گوشه و کنارهای آن مطمئن شوید. 
 
منبع: bestlifeonline.com
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha