مردم تازه در حال فراموش كردن بازی خنده‌دار «وجود قرص‌های مشكوك در كیك‌های كارخانه‌ای» بودند كه در موج جدیدی از شایعه‌سازی یك كارشناس غذایی در تلویزیون ظاهر شد و درباره وجود سم «آفلاتوكسین» در فرآورده‌های لبنی هشدار داد.

متخصصان تغذیه:نگران نباشید، شیر بخورید

سلامت نیوز:مردم تازه در حال فراموش كردن بازی خنده‌دار «وجود قرص‌های مشكوك در كیك‌های كارخانه‌ای» بودند كه در موج جدیدی از شایعه‌سازی یك كارشناس غذایی در تلویزیون ظاهر شد و درباره وجود سم «آفلاتوكسین» در فرآورده‌های لبنی هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد چند روز قبل، بهادر حاجی‌محمدی، بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران در یك برنامه‌ تلویزیونی كه از شبكه 3 سیما پخش می‌شد درباره وجود سم آفلاتوكسین در لبنیات به خصوص شیر هشدار داد و با اشاره به جنجال ورود چند صد هزار تن ذرت آلوده به كشور گفت:«در صورتی كه دام از ذرت یا هر گونه علوفه آلوده به آفلاتوكسین استفاده كند این ماده وارد شیر حیوان می‌شود. در میان 10 كشور خاورمیانه، ایران رتبه آخر را از لحاظ میزان وجود سم آفلاتوكسین در شیر دارد اما بر اساس تحقیق انجام شده 33 درصد شیرهای عرضه شده در كشور به سم آفلاتوكسین آلوده بوده‌اند. بر اساس گزارش‌های موجود، میزان سم آفلاتوكسین موجود در شیر‌های تولید شده در استان تبریز 62 درصد، مشهد
5 درصد، شیراز 17 درصد، ساری 60 درصد و اردبیل 33 درصد است. حرارت و جوشیده شدن شیر هیچ تاثیری بر آفلاتوكسین ندارد بنابراین حتی شیرهای پاستوریزه نیز از این آلودگی مبرا نیستند.»

به دنبال جنجالی كه با اظهارات این كارشناس به راه افتاد، مسوولان وزارت بهداشت از تریبون‌های خود بدون انكار این واقعیت با ارایه توضیحاتی درباره وجود مقادیری از این سم در تمام محصولات غذایی و از جمله لبنیات اطلاع‌رسانی كردند.

ایرج حریرچی؛ معاون كل وزارت بهداشت گفت: «وجود آفلاتوكسین در لبنیات اجتناب‌ناپذیر است و همیشه هم بوده و حتی در كشورهای اروپایی كه سختگیرانه‌ترین استانداردهای صنایع غذایی در جهان(كدكس) را دارند هم آفلاتوكسین در لبنیات وجود دارد. كدكس اروپا، وجود ۵۰ نانوگرم آفلاتوكسین در لیتر و كدكس امریكا ۵۰۰ نانوگرم آفلاتوكسین در لیتر است در حالی كه كدكس ایران حدود ۱۰۰ و میانگین آفلاتوكسین در شیرهای تولیدی صنایع لبنی در كشور حدود ۵۰ تا ۶۰ نانو گرم در لیتر است علاوه بر اینكه بررسی ۵۱ مطالعه در ایران در چند سال اخیر نشان می‌دهد طی ۱۰ سال گذشته میزان این ماده در شیر رو به كاهش است.»

حریرچی با تاكید بر ضرورت مصرف شیر و سایر محصولات لبنی گفت:«همین امروز هم میزان مصرف شیر در جامعه ما پایین است و مصرف شیر در مقایسه با كشورهای اروپایی شاید یك چهارم باشد و به مردم توصیه می‌كنیم كه مصرف شیر را از سبد غذایی خود حذف نكنند چون خطر جدی آفلاتوكسین با دوز 3.5 میلی‌گرم به ازای وزن مصرف‌كننده دیده شده كه بسیار بعید است به این میزان از دوز در بدن فرد برسد. البته آفلاتوكسین در شیر محلی و غیرپاستوریزه به دلیل عدم نظارت‌ها بیشتر است.»

به دنبال انتشار علنی این شایعه، دیروز رییس مجلس هم به كمیسیون كشاورزی ماموریت داد كه مساله آلودگی شیرهای پاستوریزه را بررسی كرده و گزارش را به صحن ارایه دهد.

فعالان صنعت لبنیات كشور هم ضمن تكذیب وجود میزان غیرمجاز آفلاتوكسین در شیر ایران از اعلام جرم علیه اظهارات غیركارشناسی در صدا و سیما و ارایه مستندات به مراجع قضایی خبر دادند و علی شریعتی؛ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به ایرنا گفت:«در دولت یازدهم و در دوره وزیر بهداشت سابق یكی از دستاوردها، كنترل بسیار شدید آفلاتوكسین در لبنیات بود. تمام ادعاها درباره سم آفلاتوكسین، هجمه‌ای است كه از طریق صدا و سیما به صنعت لبنیات كشور وارد می‌شود و به دلیل اینكه این ادعای بسیار واهی موجب تشویش اذهان عمومی و خسارات بسیاری به صنعت لبنیات شده علیه این برنامه و كارشناس آن اعلام جرم شده كه از طریق تمام ردیف‌های حقوقی به مراجع قضایی می‌رسد. صداوسیما برخلاف اینكه با پول بیت‌المال اداره می‌شود و باید برای مردم كار كند، اخبار آن موجی از ناامیدی و یاس را بین مردم می‌آورد.»

كیانوش جهانپور، رییس مركز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت هم بر تداوم كاهش میزان آفلاتوكسین در مواد غذایی از جمله لبنیات و خشكبار طی سال‌های اخیر تاكید كرد و به ایلنا گفت:«آفلاتوكسین یك معضل در مواد غذایی به ویژه لبنیات و خشكبار است، كشورها حد مجاز متفاوتی برای آن در مواد غذایی مختلف دارند و استانداردهای ایران عموما در حد استانداردهای ایالات متحده تعریف شده البته استانداردهای اروپایی سخت‌گیرانه‌تر است. هیچ‌كس مدعی حذف آفلاتوكسین نیست اما هر محصولی كه نشان سیب سبز سازمان غذا و دارو را دارد، ایمنی و سلامت آن قابل تایید است. پیش‌تر هم ماجرای وجود قرص‌‌های مشكوك در كیك‌های كارخانه‌ای را داشتیم، بنابراین خرابكاری‌ همیشه ممكن است و در این ایام هم ادعاهای مضحك و عجیب و غریب بسیار زیاد شده است.»

رییس سازمان غذا و دارو هم ضمن تایید وجود میزان بسیار ناچیز آفلاتوكسین در شیر و لبنیات گفت:«توصیه اكید ما این است كه مردم به تبلیغات سوءتوجه نداشته باشند و مصرف شیر را متوقف نكنند چون در حال حاضر سرانه مصرف شیر و لبنیات در كشور بسیار پایین و یك پنجم استاندارد است و بخش اعظمی از مردم جامعه ما در معرض آسیب كمبود كلسیم هستند. از حدود 7 سال پیش محصولات لبنی به صورت مرتب پایش می‌شوند و آمار اداره كل غذا كمتر از ۳.۵ درصد آلودگی آفلاتوكسین در این محصولات را نشان می‌دهد؛ در حالی كه در بسیاری از كشورهای همسایه و كشورهای دیگر میزان آلودگی بسیار بالاتر است.»

محمدرضا شانه‌ساز با تاكید بر اینكه بار دیگر صنعت غذای كشور مورد هجمه قرار گرفته، گفت: «به نظر می‌رسد بعد از قضیه وجود قرص‌های مشكوك در كیك‌های كارخانه‌ای كه ناشی از دستكاری‌های عمدی بود الان صنعت لبنیات ما به عنوان یك صنعت بسیار موفق كه نقش خوبی در صادرات غیرنفتی دارد و در منطقه شناخته شده است مورد هجمه قرار گرفته. این صنایع موفق ما الان در هدف حمله تبلیغات است و نباید با دشمن همصدایی كرده و در آسیاب دشمن آب بریزیم.»

به نظر می‌رسد، شایعه‌پراكنی درباره وجود میزان بالای آفلاتوكسین در شیر و لبنیات پاستوریزه به اظهارات چند ماه قبل یكی از اعضای كمیسیون كشاورزی مجلس ربط داشته باشد. شهریور ماه امسال، نظر افضلی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت:«سبوس باید در جیره غذایی دام‌ها قرار بگیرد. قیمت هر كیلوگرم سبوس 800 تومان تعیین شده اما بسیاری از كارخانه‌ها این محصول را با قیمت یك هزار و 200 تومان به دامداران تحویل می‌دهند. استفاده از سبوس به عنوان ماده غذایی مستقل قیمت این محصول را افزایش داد و استفاده از نان خشك به عنوان جایگزین سبوس در جیره غذایی دام‌ها اشتباه است چون نان خشك به دلیل كپك زدن دارای آفلاتوكسین است و در شیر دام‌ها باقی می‌ماند، این قارچ با حرارت بالا نیز از بین نمی‌رود و سلامت غذایی جامعه را با مخاطره مواجه می‌كند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha