کارشناس دیابت و فشارخون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: این بیماری بدون علامت است و اگر علامتی نداشته باشد باعث آسیب به اعضای حیاتی بدن از جمله قلب، مغز، کلیه و چشم می شود.

بیماری که به «قاتل خاموش» معروف است را بیشتر بشناسید

سلامت نیوز:کارشناس دیابت و فشارخون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: این بیماری بدون علامت است و اگر علامتی نداشته باشد باعث آسیب به اعضای حیاتی بدن از جمله قلب، مغز، کلیه و چشم می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،حسن عسکرپور افزود: میزان مرگ و میر قلبی در این استان ۱۴۹ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است در حالی که این میزان در کشور به ۲۴۶ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر می رسد.


وی با بیان اینکه سکته قلبی و مغزی یکسری عوامل خطری دارند که فشارخون بالا از مهمترین این عوامل است، اظهارکرد: میزان سکته قلبی استان ۹۷ در هر ۱۰۰ هزار نفر بر حسب جمعیت است و این میزان در سطح کشور ۸۱.۷ در ۱۰۰ هزار نفر است.


کارشناس دیابت و فشارخون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: همچنین میزان سکته مغزی در استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۴ در ۱۰۰ هزار نفر است و این میزان در کشور ۳۰ در ۱۰۰ هزار نفر است.


عسکر پور تصریح کرد: درصد شیوع پرفشاری خون در افراد بالای ۳۰ سال استان ۱۹ درصد است در حالی که این وضعیت در کشور به ۲۷ درصد می رسد.
وی ادامه داد: درصد چربی خون در استان ۱۸ درصد و در کشور ۲۶.۵ درصد است.


کارشناس دیابت و فشارخون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: در خصوص بیماری پرفشار خون بیان کرد خونی که در سرخ رگ ها جریان دارد نیروی را به دیواره رگ ها وارد می کند که به آن فشار خون می گویند.


عسکرپور تاکید کرد: بالاترین مقدار فشارخون در زمان انقباض قلب به دیواره رگ‌ها وارد می شود که به آن فشارخون حداکثری یا سیستولی می گویند.
وی بیان کرد: پس از هر انقباض قلب یک زمان انبساط (استراحت) دارد که در این زمان خون فشار کمتری به دیواره رگ‌ها وارد می کند این حالت را فشار خون حداقلی یا دیاستولی می گویند.


کارشناس دیابت و فشارخون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهارکرد: اگر فشار خون سیستولی(حداکثری) ۱۴۰ میلی جیوه(واحد اندازه گیری فشارخون) بگذرد یا فشارخون دیاستول ۹۰ میلی جیوه یا بالاتر باشد در اصطلاح به این حالت پرفشاری خون می گویند.
عسکر پور گفت: ممکن است دو حالت هر کدام به تنهایی یا با هم اتفاق بیفتند.


وی با اشاره به علائم فشار خون بالا خاطرنشان کرد: بدون علامت است و اگر علامتی نداشته باشد باعث آسیب به اعضای حیاتی بدن از جمله قلب، مغز، کلیه و چشم می شود. به همین دلیل به قاتل خاموش معروف است.


کارشناس دیابت و فشارخون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: در افراد کمی ممکن است فشار خون بالا علائمی همچون سردرد، کوتاه شدن نفس، خون ریزی بینی ایجاد کند که البته این علائم ویژه فشارخون بالا نیستند و ممکن است در بیماری های دیگر هم دیده شود.
عسکر پور با اشاره به عوامل زمینه ساز ابتلا به فشار خون بالا تصریح کرد: مصرف نمک زیاد، چاقی، کم تحرکی، مصرف دخانیات، سابقه خانوادگی، استرس و فشار عصبی، دیابت، میزان چربی خون و بالا رفتن سن از عوامل زمینه ساز ابتلا به فشار خون هستند.


وی با بیان اینکه نمک متهم اصلی فشارخون بالاست، بیان کرد: مصرف نمک هر میزان است باید به نصف کاهش داد و نمکدان را از سفر غذا حذف شود.
کارشناس دیابت و فشارخون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید وزن خود را کم کنید و در حالت طبیعی نگه دارید، (باتوجه به شاخص توده بدنی وزن تقسیم بر قد به توان دو ).
عسکر پور افزود: ورزش مرتب به میزان ۳۰ دقیقه یا پیاده روی در روز بهترین راه مبارزه با فشارخون است. همچنین مصرف سبزی و میوه روزانه می تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.


وی اظهارکرد: مواد غذایی حاوی پتاسیم از جمله لوبیا، عدس، نخود، میوه هایی همچون کیوی، پرتقال، طالبی، موز، هلو و لبنیات کم چرب مصرف شود و از مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات پرهیز شود.
کارشناس دیابت و فشارخون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: در سطح کشور از هر ۴ نفر  ۳۰ سال به بالا و از ۲ نفر با سن بالای ۵۵ سال یک نفر مبتلا به فشار خون بالاست.
عسکر پور بیان کرد: درصد شیوع چاقی و اضافه وزن در استان ۲۲.۳ است در حالی که این میزان در کشور به ۲۲.۷ درصد می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha