نیاز مبرم سیل‌زدگان به آب آشامیدنی سالم و پتومردم سیستان و بلوچستان با گذشت حدود یک هفته از وقوع سیل، همچنان با کمبودها و مشکلات متعددی از جمله تامین آب شرب سالم، غذا، پتو و لوازم زندگی مواجه هستند و راه ارتباطی برخی روستاها همچنان قطع است.

نیاز مبرم سیل‌زدگان به آب آشامیدنی سالم و پتو

سلامت نیوز: نیاز مبرم سیل‌زدگان به آب آشامیدنی سالم و پتومردم سیستان و بلوچستان با گذشت حدود یک هفته از وقوع سیل، همچنان با کمبودها و مشکلات متعددی از جمله تامین آب شرب سالم، غذا، پتو و لوازم زندگی مواجه هستند و راه ارتباطی برخی روستاها همچنان قطع است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که از هفته گذشته برای بررسی مشکلات سیل زدگان به این استان رفته، گفت: مشکلات مردم سیل زده بسیار زیاد است، حدود ۲۰۰ هزار نفر و بیش از ۹۰۰ روستا تحت تأثیر سیل هستند و راه ارتباطی حدود ۳۰ روستا قطع است.

سعید لک افزود: مشکلی که امدادرسانی به سیل زدگان را سخت می کند، فاصله زیاد روستاهاست. بیشترین خسارت سیل زدگان از بین رفتن محصولات کشاورزی و دام آنهاست. آبگرفتگی زمین های کشاورزی انواع محصولات از جمله هندوانه و موز را از بین برده است.

وی افزود: در بسیاری از مناطق زمین شکاف برداشته و از هم باز شده است. راههای ارتباطی از بین رفته و خیلی جاها آسفالت روی جاده باقیمانده اما زیر آن کاملا خالی شده و اگر خودرویی از روی جاده رد شود، ممکن است با فروریختن جاده سرنشینان آن از بین بروند.

نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از مشکلات مردم این استان، دسترسی پایین به آب شرب سالم است. طبق آمارها حدود ۲۳ درصد مردم مناطقی که اکنون درگیر سیل هستند به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند. نیروهای امدادگر با همکاری وزارت بهداشت و سایر دستگاهها تلاش زیادی دارند که آب بطری شده در اختیار سیل زدگان قرار دهند و ماموران بهداشتی نیز بر افزایش کلرزنی آب نظارت دارند اما به طور کلی تامین آب آشامیدنی سالم در زمان عادی نیز برای بسیاری از مردم این منطقه مشکل است.

لک اضافه کرد: در شرایط عادی و قبل از سیل در بسیاری از روستاها آب را در آب انبارها ذخیره و مصرف می کنند و اکنون به علت سیل بسیاری از آب انبارها نیز از بین رفته است.

وی گفت: وسعت خرابی ها در مناطق سیل زده بسیار زیاد است. رسیدگی به آن بیش از توان استان سیستان و بلوچستان است و کمک به حل این معضل نیازمند حمایت و کمک ملی است. برآورد استاندار سیستان و بلوچستان حاکی از حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت های این استان است. در بسیاری از جاها تیرهای برق افتاده اند و برق روستاها قطع است.

نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت افزود: مشاهدات تیم وزارت بهداشت حاکی از این است که جبران این خسارتها کار طولانی می طلبد و با امدادها و کمک های مقطعی یک یا دو ماهه مشکلات مردم سیل زده حل نمی شود و برنامه ریزی دقیق می خواهد.

وی گفت: مردم سیل زده نگران و از نبود آب شرب سالم و کافی گله مند هستند، امکان استحمام ندارند. بسیاری از بیمارانی که از قبل دچار بیماری های زمینه ای هستند درخواست دارند که برای درمانشان به آنها کمک شود. اقلام بهداشتی مثل شیرخشک نیز از جمله نیازهای مردم سیل زده است.

لک افزود: استان سیستان و بلوچستان شب های بسیار سردی دارد، بسیاری از مردمی که خانه های خود را در سیل از دست داده اند در فضای باز می خوابند، بسیاری از آنان لباس، پتو و امکانات زندگی خود را از دست داده اند و نیازمند پتو و لوازم گرمایشی هستند.

وی گفت: مشکل دیگری که مردم از آن گله دارند، این است که بسیاری از مدارس از بین رفته و جاهایی که مدارس دایر است نیز دانش آموزان لوازم التحریر ندارند.

نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت افزود: از نظر بیماری ها فعلا با اپیدمی و شیوع بیماری واگیر مواجه نیستیم و اقدامات کنترلی برای جلوگیری از شیوع بیماری ها انجام شده است. موارد معدودی از سرماخوردگی یا اسهال ممکن است وجود داشته باشد اما فعلا شیوع و همه گیری بیماری خاصی دیده نمی شود.

لک گفت: در یکی از جاهایی که برای بازدید رفتیم با یک در خانه مواجه شدیم که تمام اطراف آن به علت سیل از بین رفته بود و اطراف آن فقط زمین مسطح بود.

محمد اسماعیل مطلق مشاور معاونت بهداشت وزارت بهداشت پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از خطر حیوان گزیدگی از جمله مار و عقرب گزیدگی و شیوع بیماری های پوستی، اسهال و بیماری های گوارشی پس از فروکش سیل خبر داده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha