سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 288121

یک مشاور خانواده درباره روش‌هاى درمانى ﺷﺐ ادراری در دانش‌آموزان به خصوص دبستانی‌ها توضیح داد.

ﻋﻮاﻣﻞ ﺷﺐ ادراری در ﮐﻮدﮐﺎن دﺑﺴﺘﺎﻧﯽ

سلامت نیوز:یک مشاور خانواده درباره روش‌هاى درمانى ﺷﺐ ادراری در دانش‌آموزان به خصوص دبستانی‌ها توضیح داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اختلالی که در دوران امتحانات گریبان گیر دانش‌آموزان می‌شودمریم عرب مشاور خانوادهو پرورش  در خصوص شب ادرارى دانش‌آموزان كه یكى از معضلات خانواده‌ها است، اظهار كرد: شب ادرارى جزو آن دسته اختلالاتی‌ست كه به آن اختلال روان تنى می‌گویند.
او افزود: استرس دانش‌آموز باعث اختلال در كاركرد طبیعی یك عضو یا اندام از بدن می‌شود و به انقباض مثانه می‌انجامد.


عرب با اشاره ب اینكه شب ادرارى زمانى به عنوان اختلال تلقى می‌شود كه در هفته دوبار یا بیشتر اتفاق بیافتد گفت: كمتر از این آمار را به اختلال شب ادرارى منسوب نمی‌كنیم و به آن تكانش دفع گفته می‌شود.این اختلال در پسران بیشتر از دختران است كه اولین و مهم‌ترین عامل آن رشد اندام و یا همان بلوغ است.


این مشاور خانواده بیان کرد: در شب ادرارى اولین مشكل اختلال در رشد اندام‌ها است. در واقع به همین دلیل روانشناسان روى مشكل شب ادرارى كودكان زیر یه سال كار نمی‌كنند زیرا هنوز رشد اندام‌ها صورت نگرفته است.

عرب افزود: متخصصین از سه سالگى به بعد روى مهارت‌هاى حسی حركتى كودك به خصوص كودكان كم تحرك كار می‌كنند.اختلالات خواب (كوتاه یا عمیق) از دیگر دلایل اختلال شب ادراری است.
او با اشاره به روش‌هاى درمانى این مشکل دانش‌آموزان به خصوص دبستانی‌ها، ادامه داد: از جمله بازى‌هایى كه به این افراد كمك می‌كند، سرسره بازى، تاب بازى و حتی دویدن است.


او با بیان اینكه دلایل دیگرى از جمله عفونت مجارى ادرارى یا حتى دیابت هم براى ابتلا به این مشكل وجود دارد، گفت: تمام این‌ها منجر به آسیب‌هایى به دانش‌آموز می‌شود كه اولین آن كاهش عزت نفس او و در پى آن ارتباطات اجتماعی میان فردى است.


این مشاوره خانواده با اشاره به اینكه احساس گناه از دیگر پیامدهاى شب ادرارى است، یادآورى كرد: این موضوع نیاز به توجه و پیگیرى توسط متخصصین دارد تا به مراحل خطرناك تر نرسد.

عرب ادامه داد: شرمسارى كه منجر به احساس گناه می‌شود باعث افزایش اضطراب دانش آموز می‌شود و همین دلیل باعث تقویت اختلال شب ادرارى می‌شود.ازجمله عكس‌العمل‌هایی که باید خانواده ها نشبت به این موضوع انجام دهند  این است كه آن را مورد تمسخر قرار ندهند و در مورد این موضوع صحبت نكنند. آسیب تمسخر دانش‌آموز، افت تحصیلى و اختلال در زندگى و ارتباطات میان فردى او خواهد بود.


این مشاور خانواده اظهار كرد: دوران امتحانات یكى از فصولى است كه بیشتر دانش‌آموزان در معرض اختلال شب ادرارى قرار می‌گیرند.تنشی كه بابت هر نمره به دانش‌آموز اضافه می‌شودگاهى آنقدر زیاد است كه او ناخواسته مورد این اختلال قرار می‌گیرد.


شب ادراری دانش اموزاناو تصریح کرد: البته سیستم نمره‌دهى كنونى یعنی توصیفى شدن نمره‌هاى دانش‌آموزان از آسیب‌هاى روانى و به تبع اختلالاتى مانند شب ادرارى كاسته است.


این مشاور خانواده درپایان گفت: این كه به دانش‌آموز اطمینان دهیم که گرفتن نتیجه ضعیف در امتحاناتش با تنبیه همراه نیست، تاثیر بسزایى در آرام شدن او براى ارائه یك امتحان بهتر خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha