سیلاب سیستان و بلوچستان فروکش کرده است تا آلام مردم این خطه کاهش یابد اما با پایین رفتن میزان آب تازه، حجم گسترده خسارت‌ها مشاهده می‌شود؛ خسارت‌هایی که هم‌اکنون با وعده‌های مقامات و مسوولان همراه شده است و البته مشخص نیست که آیا همه این وعده‌ها به زودی محقق خواهند شد تا هموطنان سیل‌زده تا ایام سال نو به آرامش حداقلی برسند یا نه.

داغ زندگی بعد از پایان سیلاب

سلامت نیوز:سیلاب سیستان و بلوچستان فروکش کرده است تا آلام مردم این خطه کاهش یابد اما با پایین رفتن میزان آب تازه، حجم گسترده خسارت‌ها مشاهده می‌شود؛ خسارت‌هایی که هم‌اکنون با وعده‌های مقامات و مسوولان همراه شده است و البته مشخص نیست که آیا همه این وعده‌ها به زودی محقق خواهند شد تا هموطنان سیل‌زده تا ایام سال نو به آرامش حداقلی برسند یا نه.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،از غروب 19 دی‌ماه بود که پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی عملی شد و آسمان در استان‌های جنوبی و جنوب شرق کشور باریدن گرفت؛ بارش‌هایی که یک رکورد عجیب از خود به جا گذاشتند. آسمان آنقدر بارید که سدهای استان سرریز شد. در آمار آمده است که متوسط بارندگی بلندمدت استان سیستان و بلوچستان ۱۱۳ میلی‌متر است اما در مدت دو روز، میانگین بارش‌ها به ۱۲۵ میلی‌متر رسید.

قطره‌قطره‌ها جمع شده و ناگهان دریا در رودها و سطح استان جریان یافت؛ آنطور که استاندار سیستان و بلوچستان اظهار کرد این سیلاب در هر ثانیه ۳۰ هزار و ۹۸۷ متر معکب آب آورد و در مجموع یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون متر معکب آب وارد رودخانه‌های جنوب این استان شد. این سیلاب گسترده خسارت‌های بسیاری از خود به جا گذاشت.

با سیلاب اخیر هفت سد مخزنی استان و 23 سد تغذیه‌ای که در حال بهره‌برداری هستند همگی پر از آب شده‌اند و گفته می‌شود که در مجموع دو میلیارد مترمکعب آب برای فصل خشک استان سیستان و بلوچستان ذخیره شده است. همچنین گستردگی جمعیت در استان سیستان و بلوچستان موجب شد تا ساکنان ۱۴ شهرستان و ۸۵۰ روستا تحت‌تاثیر این موضوع قرار گرفته و دچار دردسر شوند.

همچنین اغلب راه‌های اصلی و روستایی قطع شدند که البته برخی از این راه‌ها همچنان دچار مشکل است.بر اساس برآوردهای اولیه ۲۰ هزار واحد مسکونی تحت‌تاثیر سیل بوده و خسارت وارده به زیرساخت‌های استان حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد شده که به جاده‌ها، تاسیسات آب و برق، بخش کشاورزی، منازل مسکونی و... آسیب زده است. همچنین گفته می‌شود بیش از هفت هزار راس دام در مناطق سیل‌زده از بین رفته‌اند.

در کنار مردمبسیاری از روستاهایی که دچار تخریب شده و حتی راه دسترسی برخی از آنها همچنان مسدود است، آنهایی هستند که راه آنها از مسیر رودهای فصل عبور می‌کند و چون هنوز در این رودها آب جریان دارد، امدادرسانی زمینی به این روستاها ممکن نیست. همچنین روستاهای باقیمانده اغلب در شهرستان‌های چابهار، کنارک، قصرقند، نیکشهر، فنوج و سرباز به‌ویژه مناطق عورکی، تلنگ، کاجو، توتان، محمدان، پیرسهراب، گرگان و سفیدکوه قرار دارند.

در روزهای گذشته که سیلاب تا حدودی فروکش کرده است مسوولان بسیاری از مناطق سیل‌زده بازدید کرده‌اند. در این میان می‌توان به حضور رییس‌جمهور اشاره کرد که در میان مردم سیل‌زده استان اظهار کرد: از مشکلات‌تان از وضع نامناسب راه‌ها و آب آشامیدنی گرفته تا فقر و محرومیت آگاهم و به احترام شما مردم صبور و رنج‌کشیده تمام‌قد می‌ایستم. در کنارتان ایستاده‌ام، نه فقط برای عبور از بحران سیل که ان‌شاءالله تا زمان رفع همه مشکلات و آبادانی کامل این دیار.


200 هزار سیل‌زده نیازمند امداد

نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز از حجم گسترده مشکلات مردم سیستان و بلوچستان گفته و آمار 200 هزار سیل‌زده را ارائه کرده است. آقای سعید لک با اشاره به اینکه بیش از 900 روستا تحت‌تاثیر سیل هستند، گفته است: مشکلی که امدادرسانی به سیل‌زدگان را سخت می‌کند، فاصله زیاد روستاهاست. بیشترین خسارت سیل‌زدگان از بین رفتن محصولات کشاورزی و دام آنهاست. آب‌گرفتگی زمین‌های کشاورزی انواع محصولات از جمله هندوانه و موز را از بین برده است.

وی افزود: بسیاری از مناطق زمین شکاف برداشته و از هم باز شده است. راه‌های ارتباطی از بین رفته و خیلی جاها آسفالت روی جاده باقی‌مانده اما زیر آن کاملا خالی شده و اگر خودرویی از روی جاده رد شود، ممکن است با فروریختن جاده سرنشینان آن آسیب ببینند. به گفته نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت، یکی از مشکلات مردم این استان، دسترسی پایین به آب شرب سالم است.

این در حالی است که بر اساس اطلاعات موجود فقط حدود۲۳ درصد مردم مناطقی که اکنون درگیر سیل هستند به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند. مشکلات دیگری چون از بین رفتن مدارس، سرپناه و خانه مردم، مشکلات بهداشتی و بیماری‌های مرتبط با آلودگی آب و نیز مواردی چون گزیدگی از سوی مار و عقرب از دیگر مواردی است که در روزهای آینده بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت.


تداوم امداد تا شرایط عادی

استاندار سیستان و بلوچستان اصلی‌ترین مسوول دولتی در جنوب شرق کشور است که باید بر روند امداد و کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده نظارت داشته باشد و آقای احمدعلی موهبتی دیروز در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از ادامه امدادرسانی به سیل‌زدگان جنوب استان تا برگشت شرایط عادی خبر داده است.

وی همچنین تاکید کرده است که اقدامات انجام‌شده در روستاهایی که در معرض سیل قرار گرفتند با توجه به میزان خسارت و نبود راه دسترسی کافی نیست و باید بیشتر شود. موهبتی به این موضوع هم اشاره کرده است که «امدادرسانی به وسیله بالگرد در جنوب سیستان و بلوچستان محدود است و انجام خدمات و توزیع اقلام به سختی انجام می‌شود.»

از همین رو به گفته استاندار سیستان و بلوچستان تصمیم بر آن شد که با استفاده از تراکتور و ماشین‌آلات سنگین به روستاهایی که امکان دسترسی با این وسایل وجود دارد، کمک‌رسانی انجام شود.


سیل‌زدگان همچنان چشم‌انتظار کمک‌های مردمی هستند

نوع‌دوستی و محبت ایرانیان همیشه مثال‌زدنی بوده است. هر بار که مصیبتی بر سر مردم گوشه‌ای از کشور نازل شده است، دیگر هموطنان آستین بالا زده‌اند تا شاید بتوانند گوشه‌ای از دردهای مردم مصیبت‌زده را کاهش دهند. این روزها مردم استان سیستان و بلوچستان هم به دلیل سیل گسترده‌ای که روی داد نیازمند کمک‌های دیگر هموطنان هستند.

در همین زمینه نیز سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر اعلام کرده که بنگاه‌های خصوصی و فعالان اقتصادی که علاقه‌مند به مشارکت در امدادرسانی هستند، می‌توانند آمادگی خود را اعلام کنند.

همچنین مردم هم می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب ۹۹۹۹۹ نزد همه بانک‌ها یا از طریق کد دستوری #۱۱۲* واریز کنند. شماره‌گیری کد دستوری #۵۴*۱۱۲* یا واریز وجوه نقدی به حساب ٩٩٩٩٩ جمعیت هلال احمر نزد تمامی بانک‌های کشور هم راه دیگری برای کمک به حادثه‌دیدگان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha