سلامت نیوز : مدیر كل مركز سلامت محیط وزارت بهداشت گفت: كنترل باقیمانده سموم در میوه‌ها و سبزی‌ها به عهده سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت است اما چون وزارت كشاورزی این محصولات را شناسنامه دار نكرده است عملاً امكان كنترل و معدوم كردن میوه‌ها و سبزی‌های آلوده در كشور وجود ندارد.

كاظم ندافی در گفت‌و‌گو با فارس، در پاسخ به این پرسش كه متولی رسیدگی و كنترل باقیمانده سموم آفات نباتی در میوه ها و سبزی‌ها كجاست و چرا این مسئله در كشور كنترل نمی‌شود، گفت: از نظر قانونی متولی رسیدگی به باقیمانده سموم آفات نباتی در محصولات گیاهی به عهده سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت است اما تا زمانی كه زیرساختهای این كار از سوی وزارت جهاد كشاورزی فراهم نشود، امكان چنین كنترلی در كشور وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش كه زیرساختهای لازم چیست، افزود: فرض كنید سازمان غذا و دارو یك نمونه از یك میوه مثلاً سیب یا پرتغال را در با هزینه‌های گران و سرسام آور در آزمایشگاه آزمایش كرد و متوجه شد كه باقیمانده سموم در آن بیش از حد مجاز است، در این صورت اگر نتیجه این آزمایش حتی در همان روز هم آ‌ماده شود در نهایت می‌توان محصولات همان یك مغازه یا یك كامیون را كه میوه آلوده در آن پیدا شده است، از چرخه مصرف خارج و معدوم كرد.

رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: ‌علت این مسئله این است كه میوه‌ها و محصولات غذایی گیاهی در ایران شناسنامه دار نیستند و باركد ندارند به همین علت نمی‌توان آنها را ردیابی كرد و اگر به نمونه ‌آلوده رسید كل محصولات آلوده را از بازار جمع كرد.

وی افزود: در حالی كه اگر محصولات گیاهی شناسنامه داشته باشند به راحتی می‌توان رد تمام محصولات آلوده یك مزرعه را در كل كشور گرفت و به سرعت تمام آنها را از چرخه مصرف خارج كرد.

ندافی گفت:‌ وزارت بهداشت این موضوع را در جلسات مشترك با وزارت جهاد كشاورزی مطرح كرده است و اعلام كرده كه اگر محصولات كشاورزی در كشور شناسنامه‌دار شوند سازمان غذا و دارو می‌تواند هزینه‌های گران ایجاد آزمایشگاه در سراسر كشور و نمونه‌برداری و آزمایش این محصولات را متقبل شود.

وی در پاسخ به این پرسش كه این مسئله در مورد میوه‌های وارداتی كه میزان آن كم نیست هم اجرا نمی‌شود در حالی كه كشورهای خریدار محصولات كشاورزی ایران این آزمایش‌ها را بر روی محصولات كشاورزی ایرانی انجام می‌دهند و در مواردی محصولات آلوده را پس می‌فرستند، گفت: بله، اما اگر زیرساختهای فراهم شود حتی واردات را هم می‌توانیم كنترل كنیم، ما می‌توانیم در گمرگ یك سامانه آزمایشگاهی مستقر كنیم و یك نمونه از محصول وارداتی را آزمایش كنیم و بعد از چند ساعت جواب آن را اعلام كنیم و بعد در صورتی كه آلوده بود در مورد منع ورود آن به كشور یا هر اقدام دیگر تصمیم گیری كنیم.

ندافی در پاسخ به این پرسش فارس كه پس اكنون در گمركات نیز این نظارت انجام نمی‌شود، گفت: حقیقتاً نمی‌دانم اما در هر صورت مسئولیت نظارت بر این موضوع و كنترل باقیمانده سموم در محصولات كشاورزی اعم از وارداتی و داخلی به عهده سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت است.

وی در پاسخ به این مسئله كه مسئولان سازمان غذا و دارو تاكنون گزارشی در مورد میزان باقیمانده سموم آفات نباتی در كشور و اقدامات خود در این زمینه اعلام نكرده‌اند و بلكه گفته‌اند كه این مسئولیت به عهده وزارت جهاد كشاورزی است از طرف دیگر مسئولان وزارت جهاد كشاورزی نیز اعلام كرده‌اند كه مسئولیت نظارت و كنترل باقیمانده سموم آفات نباتی به عهده وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروست توضیح داد: در داخل وزارت بهداشت این مسئولیت به عهده سازمان غذا و داروست اما اینكه بین این سازمان و وزارت جهاد كشاورزی در این زمینه چه تقسیم كاری وجود دارد بنده مطلع نیستیم.

وی تأكید كرد: با این وجود تا زمانی كه اقدامات زیربنایی برای شناسنامه‌دار كردن محصولات كشاورزی انجام نشود، هر گونه اقدام برای كنترل باقیمانده سموم آ‌فات نباتی در كشور نتیجه بخش نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha