سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی سمنان گفت: عدم تشخیص به موقع مشكل بلع سالمندان در صورت بروز عفونت ریه باعث مرگ سالمند می‌شود.

جلال بختیاری در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: مشكل بلع تقریباً از 60 سالگی به صورت سه مرحله دهانی، حلقی و مری در سالمند ایجاد می‌شود.

وی افزود: سالمندان به دلیل ضعف عضلانی پس از خوردن هر لقمه غذا به دلیل اینكه غذا در داخل ریه آنان ورود پیدا می‌كند دچار سرفه می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی سمنان اظهار داشت: افراد سالمند به دلیل تأخیر رسیدن پیام عصبی از طرف مغز، دهانه حنجره‌شان دیرتر بسته می‌شود و در صورت دیر تشخیص دادن این عارضه كه به مشكلات بلع در این سنین معروف است می‌‌تواند در فرد سالمند ایجاد عفونت ریه كند كه در بعضی مواقع نیز این عفونت‌ باعث مرگ سالمند می‌شود.

بختیاری در پاسخ به این پرسش كه شیوع این مشكل بین سالمندان ایران و دیگر كشورها چگونه است، گفت: متأسفانه در ایران تحقیقاتی در این زمینه صورت نپذیرفته ولی در دیگر كشورها كه در این زمینه فعالیت گسترده دارند مشكل بلع در 30 تا 40 درصد جمعیت سالمندان شایع است.

وی تصریح كرد: شرایط و كیفیت زندگی در ایران و كشورهای توسعه یافته تفاوت دارد به طوری كه سن یك سالمند در كشور ما 60 سال تعریف می‌شود ولی در كشورهای توسعه یافته سن بالای 75 سال به عنوان شاخص سن سالمند شناخته می‌شود.

بختیاری در پاسخ به این پرسش كه درمان عارضه بلع در سالمندان و پیشگیری از این عارضه چیست، گفت: مهمترین مسئله در مشكل بلع سالمندان تشخیص به موقع است زیرا پزشكان می‌توانند با ارائه مشاوره‌های مربوطه این مشكل را برطرف كنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی سمنان خاطرنشان كرد: یكی از مشكلاتی كه افراد سالمند طی عادت‌های غلط در سنین جوانی انجام می‌دادند نوشیدن آب به صورت بسیار سریع بوده است كه این مسئله در بسیاری از افراد جامعه شایع است كه در سنین بالا باعث مشكلات بلع می‌شود و در این راستا افراد باید عادت كنند كه آب را به صورت جرعه‌ جرعه بنوشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha