یک فوق تخصص بیماری‌های کبد و گوارش بالغین با اشاره به اجرای طرح "کبد سالم" در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفت: در مرحله اول این طرح، جمعیتی حدود ۱۰۰۰ نفر در شهر بومهن مورد آزمایش و غربالگری قرار خواهند گرفت و در ادامه این جمعیت تا ۵ هزار نفر نیز افزایش می‌یابد.

شیوع ۲۰ تا ۳۰ درصدی کبدچرب در ایران

سلامت نیوز:یک فوق تخصص بیماری‌های کبد و گوارش بالغین با اشاره به اجرای طرح "کبد سالم" در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفت: در مرحله اول این طرح، جمعیتی حدود ۱۰۰۰ نفر در شهر بومهن مورد آزمایش و غربالگری قرار خواهند گرفت و در ادامه این جمعیت تا ۵ هزار نفر نیز افزایش می‌یابد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،دکتر بهزاد حاتمی - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مطالعات کوهورت کبد در دانشگاه در حال اجراست، اظهار کرد: این برنامه تحت عنوان طرح "کبد سالم" در استان تهران اجرا می‌شود و جمعیتی حدود ۵ هزار نفر را مورد غربالگری و ارزیابی قرار می‌دهد.


وی با بیان اینکه اولین گام مطالعات "طرح کبد سالم"  از شهر بومهن شروع شده، خاطرنشان کرد: در این طرح پرسش‌نامه‌هایی با سرفصل‌های عوامل خطر و شیوه زندگی، در اختیار افراد قرار می‌گیرد. همچنین سونوگرافی کبد و خونگیری از بیماران برای آزمایش‌های شمارش خون، کبد، کلیه، قند خون ناشتا، چربی و هپاتیت B و C به صورت کاملا رایگان برای داوطلبان این طرح انجام می‌شود.


این فوق تخصص بیماری‌های کبد و گوارش بالغین ادامه داد: در گام بعدی تمامی آزمایشات بررسی و در صورت وجود مشکل و یا مورد مشکوکی افراد به مراکز سطح بالاتر تخصصی و فوق تخصصی کبد و گوارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ارجاع داده می‌شوند.
وی با تاکید بر این که "طرح کبد سالم" طرحی اپیدمیولوژیک است، از بازه زمانی یکساله اجرای این مطالعات به صورت پایلوت خبر داد و گفت: این ارزیابی ممکن است تا بازه زمانی دو تا سه ساله به طول انجامد.


عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر این که برای ارائه آمار دقیق‌تر از ویژگی‌های کبد چرب باید مشخصات اپیدمیولوژی کبد چرب و سبک زندگی مردم در سطوح مختلف ارزیابی شود، خاطرنشان کرد: در این طرح قسمت‌های حاشیه نشین، مرکز و شمال شهر تهران با هدف ارزیابی افراد با سطح درآمد و دانش تغذیه‌ای مختلف مورد بررسی تقریبی از نظر شیوع کبد چرب قرار خواهند گرفت.
وی با بیان این که کبد چرب شایع‌ترین علت بیماری مزمن کبدی است، خاطرنشان کرد: به طور کلی میزان شیوع کبدچرب در دنیا حدود ۲۵ درصد و در کشور ما نیز حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است.


این فوق تخصص بیماری‌های کبد و گوارش بالغین گفت: در کنار تمرکز ما بر شناسایی و درمان بیماری کبد چرب، دو بیماری دیگر شامل هپاتیت B و C نیز مورد آزمایش و بررسی قرار خواهد گرفت و چنانچه جواب این آزمایشات مثبت باشد و فردی به این بیماری‌ها مبتلا باشد، درمان‌های لازم نیز انجام خواهد شد.
وی افزود: در این مطالعه اگر افراد شرکت کننده دچار افزایش آنزیم‌های کبدی باشند، به مراکز تخصصی سطح بالاتر ارجاع داده می‌شوند.

 این فوق تخصص بیماری‌های کبد و گوارش بالغین شایع‌ترین عامل خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را پیروی از سبک زندگی نادرست  در مردم دانست و گفت: زندگی ماشینی و کم تحرکی زمینه‌های ابتلا به بیماری کبد چرب را فراهم می‌کنند و ارتقای بهداشت عمومی یکی از مهم‌ترین عواملی است که از ابتلا به بیماری کبد چرب پیشگیری می‌کند.


حاتمی در خاتمه با اشاره به این که مطالعه "طرح کبد سالم" با این عنوان و حجم برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و سطح کشور انجام شده، توصیه کرد: اصلاح سبک و شیوه زندگی، ورزش منظم و رعایت رژیم غذایی از مهم‌ترین عوامل موثر در  پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha