چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 288193

ذرت‌های آلوده این‌بار به بهانه شیرهای آلوده به سم آفلاتوکسین حاشیه‌ساز شدند؛ ادعایی که طی زنجیره‌ای از خوراک دام تا شیر مصرفی مردم چرخیده و تبعات خاص خود را به همراه داشته است. این در حالی است که این ذرت‌ها مدت‌هاست از مرحله واردات کنار رفته و در حال خروج تدریجی از کشور است.

حاشیه‌سازی برای ذرت‌های اخراجی!

سلامت نیوز:ذرت‌های آلوده این‌بار به بهانه شیرهای آلوده به سم آفلاتوکسین حاشیه‌ساز شدند؛ ادعایی که طی زنجیره‌ای از خوراک دام تا شیر مصرفی مردم چرخیده و تبعات خاص خود را به همراه داشته است. این در حالی است که این ذرت‌ها مدت‌هاست از مرحله واردات کنار رفته و در حال خروج تدریجی از کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ظاهرا قرار نیست ماجرای ذرت‌های آلوده تمام شود و هرگاه گروهی با اعلام این موضوع یا مواردی که به نوعی ذرت‌های آلوده ربط داده می‌شوند، مسائلی مطرح می‌کنند که سندی برای مصرف آنها ارائه نمی‌شود. در این حالت فقط نگرانی در بین مردم برای مصرف محصولات مرتبط ایجاد می‌شود و به تبع آن به خسارت‌هایی برای صنایع غذایی می‌انجامد.


در ماه‌های گذشته ماجرای ذرت‌های آلوده به طور خاص در سطح اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. ذرت‌هایی که از سال ۱۳۹۵ به تدریج وارد شدند اما در گمرکات باقی ماندند و بعد از بررسی سازمان ملی استاندارد مشخص شد که بخشی از آن به دلیل وجود سم آفلاتوکسین که حد آن بالاتر از میزان مجاز قابل استفاده در ایران بود، امکان استفاده در کشور را نداشت و بلوکه شد تا اینکه در نهایت تصمیم به فروش آن به کشورهایی گرفته شد که امکان استفاده از ذرت‌های با درصد آفلاتوکسین موجود را داشتند.


 در این بین بارها موضوع ورود ذرت‌ها به کشور و عرضه آن مطرح شد ولی هر بار با وجود ادعاهایی که مطرح شد، مسئولان مربطه از سازمان استاندارد گرفته تا گمرک آن را تکذیب و تاکید کردند که حتی یک دانه از ذرت‌های آلوده به کشور وارد نشده است.


اکنون نیز در حالی به نظر می‌رسید ماجرای ذرت‌ها بعد از اعلام تعیین تکلیف آن به پایان رسیده باشد، بار دیگر در روزهای اخیر در یک برنامه تلویزیونی از "شیرهای آلوده به سم آفلاتوکسین" صحبت شد و در ادامه، زنجیره این خبر تائید نشده، به ذرت‌های آلوده رسید و گفته شد که "ذرت‌ها به کشور وارد شده و دام‌ها از آن به عنوان خوراک استفاده کردند و در نهایت شیر تولید شده از آنها آلوده است".


بعد از این ادعا بود که مسئولان در بخش‌های مختلف شروع به تکذیب کردند؛ وزرات بهداشت، سازمان ملی استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی و ... از جمله این دستگاه‌ها بودند و تحت هیچ شرایطی نپذیرفتند که اولا شیرها آلوده بوده و اینکه اصلا خوراک دام در نتیجه مصرف ذرت‌ها آلوده شده است.


از سوی دیگر حداقل دو ماهی می‌شود که دولت ذرت‌های آلوده را تعیین تکلیف کرده است و قرار شد که در مرحله اول توسط شرکت‌های واردکننده مرجوع شوند ولی موافقت نکردند و در نهایت تصمیم به فروش آنها به کشورهای غیرهمسایه ایران که امکان استفاده از این ذرت‌ها را داشتند، گرفته شد و در حال انجام است.
آخرین اعلامی که حدود یک ماه پیش سازمان اموال تملیکی به ایسنا داشت حاکی از آن بود که تاکنون حتی دانه‌ای از این ذرت‌ها به ایران وارد نشده و برای اطمینان از عدم برگشت آنها قرار شده که اولا به کشورهای غیرهمسایه فروخته شود و دیگر اینکه گرچه ذرت‌ها به طور مستقیم از سمت ایران فروخته نشده و تاکنون بخشی از آن با واگذاری به یک تاجر ایرانی در حال فروش است، اما تمام مراحل فروش و حتی تحویل با نظارت کامل دولت و سازمان اموال تملیکی انجام می‌شود که اطمینان کامل از عدم برگشت آن وجود داشته باشد.


در حال حاضر از آنچه درباره وضعیت ذرت‌ها اعلام شده، شواهدی مبنی بر ورود ذرت‌ها یا تبدیل آن به خوراک دام وجود ندارد. در عین حال پیش‌تر هم که بحث ذرت‌ها مطرح بود هیچ گاه سندی مبنی بر تبدیل آن به مواد خوراکی و مصرف خود آن در کارخانه‌ها ارائه و رسانه‌ای نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha