چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 288217

بنا بر بررسی محققان موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، شکم بزرگ افرادی که یک سکته قلبی را از سر گذرانده‌اند، آنها را در خطر حمله قلبی دیگری قرار می‌دهد.

مراقب باشید شکم بزرگ کار دست‌تان ندهد!

سلامت نیوز: بنا بر بررسی محققان موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، شکم بزرگ افرادی که یک سکته قلبی را از سر گذرانده‌اند، آنها را در خطر حمله قلبی دیگری قرار می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین از مدیکال‌اکسپرس، در بررسی‌های گذشته محققان مشخص شده بود که چاقی شکم یکی از عوامل ابتلا به سکته قلبی است. اما تا کنون معلوم نبود که این نوع چاقی می‌تواند افراد را بارها در معرض خطر ابتلا به سکته قلبی قرار دهد.

بیماران مبتلا به سکته قلبی معمولا پس از تحمل اولین سکته قلبی تحت درمان‌های پزشکی و مراقبت‌های سخت قرار می‌گیرند تا دچار سکته دیگری نشوند. به این روش مراقبتی، پیشگیری ثانویه می‌گویند. در این روش پزشکان تلاش می‌کنند تا عوامل خطرناک موثر در بروز سکته قلبی، مانند بالا بودن قند خون، لیپیدها و فشار خون را بکاهند. البته بزرگی شکم هم یکی از عوامل افزایش خطر ابتلا به سکته قلبی است که اکنون مشخص شده این نوع چاقی می‌تواند موجب عود چندین باره سکته قلبی شود.

 محققان سوئدی در بررسی‌های روی بیش از ۲۲هزار بیمار که یکبار سکته قلبی تحمل کرده بودند به نتیجه فوق دست یافتند.

بیشتر داوطلبان آزمایش -۷۸ درصد از مردها و ۹۰ درصد از زن‌ها- شکم بزرگ(حدود ۹۴ سانتی‌متر به بالا برای مردها و ۸۰ سانتی‌متر به بالا برای زن‌ها) داشتند.

شکم بزرگ علاوه بر عوامل خطرزای دیگر مانند مصرف سیگار، دیابت، پرفشاری خون، لیپیدهای خون و شاخص توده بدنی، می‌تواند فرد را به سکته‌های قلبی ملایم یا مرگبار مبتلا کند.

در بررسی‌های بیشتر مشخص شد، شکم بزرگ بیش از هر عامل دیگر، فرد را در خطر ابتلای مجدد به سکته قلبی قرار می‌دهد. در حقیقت شکم بزرگ، سرعت بسته شدن رگ‌های خونی در تصلب‌الشرایین را بالا برده و باعث افزایش فشار خون، قند خون بالا، مقاومت انسولینی (دیابت) و مقدار لیپیدها در خون می‌شود. بدین ترتیب بیمار در معرض سکته قلبی مجدد قرار می‌گیرد.

برای سالم نگهداشتن قلب و همچنین کاهش احتمال عود سکته قلبی، از چاق شدن شکم پیشگیری کنید.

منبع: medicalxpress

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha