چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 288219

حمله ملخ‌ها به جنوب کشور در سال گذشته را که یادتان می‌آید. هجوم و تعداد زیاد آنها در مزارع جنوب کشور بیشتر شبیه فیلم‌های تخیلی بود، مثل اینکه حشرات فضایی به مزرعه‌ای حمله کنند؛ البته حمله ملخ‌ها به مزارع را نمی‌شود دست‌کم گرفت. آنها حیوانات عجیب و غریبی هستند.

ملخ‌ها به سمت ایران در پرواز هستند

سلامت نیوز:حمله ملخ‌ها به جنوب کشور در سال گذشته را که یادتان می‌آید. هجوم و تعداد زیاد آنها در مزارع جنوب کشور بیشتر شبیه فیلم‌های تخیلی بود، مثل اینکه حشرات فضایی به مزرعه‌ای حمله کنند؛ البته حمله ملخ‌ها به مزارع را نمی‌شود دست‌کم گرفت. آنها حیوانات عجیب و غریبی هستند.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روزنامه صبح نو ،در دسته‌های میلیاردی حمله می‌کنند و هر گیاهی که سر راه‌شان باشد را می‌خورند. قدیم‌ها این موضوع آنقدر ترسناک بود که می‌گفتند با حمله ملخ‌ها به یک شهر یک‌سال قحطی در پیش داریم. حالا این روزها در دو استان هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان ملخ‌ها دیده شده‌اند اما این‌ها فقط تعداد کمی از ملخ‌هایی هستند که قرار است در نیمه دوم بهمن به شهرهای جنوبی حمله کنند.


حمله ملخ‌ها به استان‌های جنوبی کشور نزدیک است. این خبر در کنار اخبار تلخی که بعضی از استان‌های جنوبی کشور را درگیر کرده است، می‌تواند نگران‌کننده باشد. «محمدرضا میر» سخنگوی سازمان حفظ نباتات در این رابطه به خبرنگار «صبح‌نو» می‌گوید: «طبق پیش‌بینی‌ای که فائو انجام داده است و با توجه به بارندگی که در سال گذشته در جنوب کشور داشتیم، از نیمه دوم بهمن با موج عظیمی از حمله ملخ‌ها روبه‌رو خواهیم بود.» او ادامه می‌دهد: «شهرهای جنوبی به این دلیل که 35 درصد مزارع کشور را شامل می‌شوند و اقلیم آب‌و‌هوایی مناسبی برای زندگی حشرات دارند، مورد تهاجم ملخ‌ها قرار می‌گیرند.»

کشتن ملخ؛ هر هکتار، 60 هزار تومان
سال گذشته سال عجیب و غریبی برای جنوب کشور بود. بیشتر مزارع کشاورزی مورد هجوم ملخ‌ها قرار گرفتند و 9 استان جنوبی درگیر این ماجرا شدند. هر چند برگشت ملخ‌ها سیکلی است که هر سال تکرار می‌شود اما سال گذشته تعداد آنها به‌شدت بالاتر بود و 200 هزار هكتار زمین كشاورزی در معرض خطر قرار گرفت. این آفت آنقدر خطرناک است که اگر کنترل نمی‌شد امنیت غذایی را تهدید می‌کرد».

سخنگوی سازمان حفظ نباتات در ادامه گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» می‌گوید: «نماینده فائو و دبیر کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب‌غرب آسیا ورود این حجم از آفت ملخ به ایران را در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه توصیف کرد. یورش ملخ‌ها ۳۸ درصد جنگل‌ها و بیشه‌زارها، ۲۱ درصد باغ‌ها و مزارع و ۳۶ درصد تولید محصولات زراعی و باغی و همچنین ۲۱ درصد مراتع درجه یک و دو کشور را در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان تحت‌تاثیر قرار داد.» او ادامه می‌دهد:

«برای از بین بردن ملخ‌ها در هر هکتار زمین، علاوه بر سم‌پاشی زمینی، گاهی لازم است از سم‌پاشی هوایی استفاده کنیم. پیش‌بینی می‌شود برای امسال هم با حجم عظیمی از ملخ‌ها روبه‌رو باشیم که برای مقابله با آن به ابزار و اعتبار احتیاج داریم چرا که برای هر هکتار زمین 60 هزار تومان هزینه می‌شود و در صورت تاخیر در مبارزه، می‌توانند روزانه بین چهار تا هشت كیلومتر جابه‌جا شوند؛ به همین دلیل ملخ‌های بالغ در هر مكانی دیده شوند باید در مدت سه روز مبارزه انجام شود.»

ملخ‌ها در جنوب ایران ریزش کردند
سر و کله ملخ‌ها چطور در جنوب کشور ما پیدا می‌شود؟ این سوال را از سخنگوی سازمان حفظ نباتات می‌پرسیم. او می‌گوید: «خاستگاه اصلی ملخ‌ها حاشیه دریای سرخ و شبه‌جزیره عربستان است و هر سال برخی از گروه‌های ملخ صحرایی به سمت عربستان حركت كرده و در آنجا تخم‌‌گذاری می‌کنند، سپس به سمت جنوب غرب آسیا حركت كرده و گروه‌های بزرگتر تشكیل می‌دهند و گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند.

در حال حاضر ملخ‌ها در حال پرواز به حاشیه دریای سرخ هستند چون آب‌وهوا برایشان مساعد‌تر است و در نیمه بهمن که آنجا برایشان کمی گرم می‌شود و منابع تغذیه آنها به اتمام می‌رسد به جنوب ایران حمله می‌کنند و آب‌وهوای اینجا را مساعد می‌بینند.» او ادامه می‌دهد: «ملخ‌ها در درجه حرارت کمتر از 13 تا 15 درجه نمی‌توانند فعالیت کنند آنها از نوع صحرایی هستند که خطرناک‌ترین نوع ملخ به حساب می‌آیند. ملخ‌ها در حال حاضر در استان‌های هرمزگان و سیستان‌و بلوچستان ریزش کرده‌اند.»  

وزن دو گرم، سرعت 120 کیلومتر بر ساعت
سخنگوی سازمان حفظ نباتات درباره ویژگی ملخ‌های صحرایی می‌گوید: «این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یك شبانه‌روز می تواند تا 150 كیلومتر پرواز كنند. ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف ازجمله جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی كه دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند. همچنین ملخ صحرایی می‌تواند 6 تا 20 ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد 12 تا 120 كیلومتر بر ساعت پرواز كند. این ملخ‌ها وزن دو تا سه گرم دارند و در حمله آخرشان به جنوب کشور دیده شده که به جز سبزینه‌ها به تنه درختان نیز حمله‌ور شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha