چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 28822
سلامت نیوز :  فوق تخصص غدد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: كودكان مبتلا به نوعی اختلال پركاری تیروئید موسوم به بیماری گریوز تحمل گرما را ندارند و دمای هوایی كه برای عموم متعادل تلقی می شود، برای آنان گرم است.
 
آریا ستوده در گفت و گو با ایرنا افزود: بیماری گریوز شایع ترین علت پركاری غده تیروئید به دلیل مشكلات ایمنی بدن است.
وی اظهار داشت: در این بیماری، غده تیروئید از حد طبیعی بزرگ تر می شود و بیش از اندازه هورمون ترشح می كند، گاهی غده تیروئید آنچنان بزرگ می شود كه موجب اختلال در بلع كودك می شود.
این فوق تخصص غدد خاطرنشان كرد، كودكان مبتلا به گریوز دچار كمبود وزن همراه با اشتهای فراوان می شوند.
ستوده، تغییرات رفتاری شامل بی قراری و تمركز نداشتن، بد خوابیدن، خستگی و خواب آلودگی و افت درسی را از جمله نشانه های بروز بیماری گریوز در كودك برشمرد.
وی گفت: گاهی والدین، كودكان مبتلا به بیماری گریوز را با علایم بیش فعالی و تمركز نداشتن نزد متخصصان می برند.
این استاد دانشگاه با تاكید براینكه اینگونه كودكان باید به متخصصان غدد مراجعه كنند، افزود: تپش قلب، اگزوفتالمی - بیرون زدگی چشم- ، لرزش، عرق، اسهال، بی قراری و خستگی از علایم ابتلا به بیماری گریوز است.
ستوده اظهار داشت: بیماری گریوز با داروهای ضد تیروئید، كنترل و غده تیروئید به تدریج كوچك تر می شود.
وی خاطرنشان كرد، روش درمانی استفاده از یدرادیواكتیو نیز در كودكان بیش از 10 سال استفاده می شود اما این روش درمانی، غده تیروئید را بطور كامل از كار می اندازد و چون هورمون تیروئید برای سلامت بدن لازم است كودك ناگزیر به استفاده از هورمون تیروئید تا آخر عمر خواهد شد.
این فوق تخصص غدد تاكید كرد، روش جراحی نیز برای درمان بیماری گریوز به كار گرفته می شود اما استفاده از این روش برای كودكان به دلیل داشتن عوارضی مانند از كار افتادن غده پاراتیروئید، اختلال خونرسانی در غده پاراتیروئید و گرفتگی صدا، توصیه نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha