معاون تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با هشدار اینکه به علت سرمای هوا و بالا رفتن مصرف گاز خانگی، کشور در آستانه خاموشی قرار دارد، از هموطنان درخواست کرد انرژی کمتری مصرف کنند چرا که در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل مصرف گاز خانگی ٢۵٠ میلیون لیتر افزایش داشته است.

کشور در آستانه خاموشی قرار دارد

سلامت نیوز: معاون تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با هشدار اینکه به علت سرمای هوا و بالا رفتن مصرف گاز خانگی، کشور در آستانه خاموشی قرار دارد، از هموطنان درخواست کرد انرژی کمتری مصرف کنند چرا که در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل مصرف گاز خانگی ٢۵٠ میلیون لیتر افزایش داشته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،اکبر اکبری در چهل و دومین جلسه کارگروه آلودگی هوا افزود: از ابتدای امسال تا دی‌ماه ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع در کشور مصرف شده است یعنی ۶۴ میلیارد مترمکعب در مجموع نفت و گاز و گاز طبیعی به مصرف رسیده است.
وی اظهار داشت: با سرد شدن هوا مصرف گاز در بخش خانگی افزایش یافته و در شرایط فعلی کاهش آن ممکن نیست برای همین تمام ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها رو به اتمام است.


به گفته اکبری، با وجود اینکه ایران که جزو کشورهای در حال توسعه است اما از لحاظ آلایندگی جزو ۱۰ کشور اول دنیا قرار دارد که حل این مسئله باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
وی ادامه داد: دی ماه امسال روزانه ۲۵۰ میلیون لیتر سوخت مایع در بخش نیروگاه‌ها و حمل و نقل کشور مصرف شد که اگر گاز طبیعی را به آن اضافه کنیم می‌بینیم حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز در بخش خانگی مصرف شده است.


اکبری تاکید کرد: این ارقام نشان می‌دهد منابع انرژی انرژی به صورت بی‌رویه در کشور مصرف می‌شود و از طرف دیگر زمانی که سیستم مصرف مانند تجهیزات و خودروها ناقص باشد به انتشار آلودگی در هوا منجر خواهد شد که اگر فکری به حال این روند افزایشی نشود به مصرف تمام منابع خواهد انجامید. 
معاون تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اکنون باید بیشتر نیروگاه‌های ما تجدیدپذیر می‌بودند، معتقدیم با وجود مشکلات اقتصادی اما می‌توانیم با استفاده از فناوری‌ها و پتانسیل داخل این مشکل را تا حد زیادی برطرف کنیم، باید فکری به حال مصرف انرژی در کشور بکنیم چون منبع آلاینده‌های زیست محیطی و هوا هستند.


وی گفت: روزانه ۸۰ میلیون لیتر توزیع تولید بنزین پاک و ۶۰ میلیون لیتر نفت و گاز پاک داریم و نهایت تلاش خود را برای انتقال سوخت پاک تولید شده به جایگاه‌های عرضه سوخت می‌کنیم، اکنون در ١۶٠ جایگاه مواصلاتی سوخت با استاندارد یورو ۴ توزیع می‌شود و در ۴٣٠ جایگاه در کلان‌شهرها بنزین یورو ۴ و ١۶۶ جایگاه کلان‌شهرها نفت و گاز یورو ۴ نیز در حال توزیع است. 


مدیرکل دفتر اقلیم و هوا سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این جلسه گفت: ۳۰ درصد خودروهای شهر تهران از ۳۵ درصد خودروهای کل کشور، فرسوده هستند که ۴۵ درصد آلودگی هوا در شهر تهران به همان ۳۰ درصد خودروهای فرسوده مربوط می‌شود.


سید محمد مهدی میرزایی قمی افزود: قرار است تا پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۱۴۰ هزار گواهی اسقاط موتورسیکلت صادر شود که ۴۰ هزار گواهی باید پیش از ٢٧ بهمن ماه انجام شود و تمام آنان تا پایان ٩٩ در اختیار انجمن موتورسیکلت‌سازان قرار گیرد. 
همچنین دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست محیطی در این جلسه گفت: از هر یکصد خودروی مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست، ۵۵ درصد آنها یورو ۴، ۴۱ درصد یورو ۵ و ۴ درصد یورو ۶ هستند.


مهرزاد اشجعی درباره خودروهای یورو ۴ افزود: در ایران خودرو سی و دو مدل، سایپا ۱۲، پارس خودرو ۴، زامیاد ۴، خودرو دیزل ۲ و کارمانیا یک مدل یورو ۴ هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha