چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 288236

رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به بروز بیماری کرونا ویروس در کشور چین، گفت: با اطمینان خاطر اعلام می‌کنم در کشور ما موردی از این بیماری مشاهده نشده است.

بیماری «کرونا ویروس» از چین وارد ایران نشده است

سلامت نیوز:رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به بروز بیماری کرونا ویروس در کشور چین، گفت: با اطمینان خاطر اعلام می‌کنم در کشور ما موردی از این بیماری مشاهده نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،حسین عرفانی، رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت ، در پاسخ به این پرسش که «آیا بیماری ویروسی که در کشور چین شیوع پیدا کرده است، در کشور ما نیز وجو د دارد؟»، اظهار داشت: طبق مقررات بهداشتی بین‌المللی، قوانین مربوط به بیماری باید به شکلی بروز پیدا کند که حتی المقدور از ایجاد شکلی از زمینه‌های بیماری‌ها و رخدادهای مرتبط با سلامت در مراودات بین‌المللی، بدون ایجاد محدودیت رفت و آمدها پیشگیری کند. 


وی ادامه داد: آنچه در کشور چین اتفاق افتاد، یک نوع عفونت نوپدید است که در خانواده کرونوویروس‌هاست و جزو سرماخوردگی‌های معمولی بودند که یک نوع آن کروناویروس و یکی سارس است که در سال 2003 میلادی از جنوب شرقی آسیا شروع شد و از نقاط مختلف دنیا نیز گزارش‌هایی دریافت شد. 


رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه اینها یک نوع عفونت نوپدید هستند که معمولاً بین حیوانات و انسان ایجاد مشکل می‌کند؛ یعنی از حیوان به انسان منتقل می‌شوند،اضافه کرد: در هفته‌های گذشته در چین نوعی از این کرونوویروس گزارش شده که منجر به یک عفونت شدید تنفسی می‌شود و تاکنون دو نفر از موارد ابتلا جان خود را از دست داده‌اند. 


عرفانی با بیان اینکه هنوز سازمان بهداشت جهانی این بیماری را به عنوان یک رخداد و بحران بهداشت بین‌المللی اعلام نکرده است، خاطرنشان کرد: البته ما پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم و مکاتباتی با فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و دانشگاه  علوم پزشکی تهران که مسئول پایگاه بهداشتی مراقبت مرزی این فرودگاه است، انجام داده‌ایم،


وی یادآور شد: هماهنگی‌هایی با سایر مبادی مرزی صورت گرفته تا به هنگام خروج به هموطنانی که قصد مسافرت به چین و جنوب شرق آسیا را دارند، اطلاعات لازم در خصوص این بیماری، راه‌های انتقال و پیشگیری از آن ارائه شود. 


رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت متذکر شد: در خصوص بازگشت مسافرانی از چین وارد کشور می‌شوند نیز یک مراقبت فعال به عمل می‌آید و به مسافرانی که از سایر نقاط دنیا وارد ایران می‌شوند نیز به صورت غیرفعال، اطلاع‌رسانی می‌شود و موضوع بیماریابی صورت می‌گیرد. 


عرفانی در پاسخ به این پرسش که «آیا در خصوص ورود این بیماری به کشور جای نگرانی وجود دارد؟»،بیان داشت: در بحث بیماری‌های واگیر همیشه احتمال اتفاقاتی وجود دارد، اما جای نگرانی نیست و با اطمینان خاطر اعلام می‌کنم در کشور ما نه موردی از این بیماری مشاهده شده و نه مورد خاصی وجود دارد. 


وی با اشاره به ویژگی‌های این بیماری، تصریح کرد: این بیماری سیستم تنفسی را درگیر می‌کند؛سیستم تنفسی به دو نوع تقسیم می‌شود؛ یا سیستم تنفسی فوقانی است که از بینی، سینوس و حلق شروع می‌شود و اینکه به سیستم تحتانی نیز می‌رسد که شامل ریه و برونش‌هاست. 


رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت ابراز داشت: کرونوویروس معمولا یک نوع عفونت ویروسی شدید ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به نارسایی حاد تنفسی شده و حتی باعث مرگ شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha