سلامت نیوز : رییس مركز توسعه شبكه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای اجرای برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع در پایتخت از سال چهارم برنامه پنجم توسعه خبر داد.

دكتر محمد شریعتی، قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تكلیف قانون برنامه پنجم توسعه برای گسترش برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع به سراسر كشور، گفت: از آنجا كه برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع به لحاظ ماهیتی، مدل جدیدی است. طبیعتا گام‌های اولیه آن مشكل است و نسخه‌های بعدی آن كار ساده‌ای است.

وی ادامه داد: در سال گذشته نسخه اول برنامه پزشك خانواده شهری را طراحی كردیم و تقریبا در حوزه وزارت بهداشت و با همت دانشگاه‌های علوم پزشكی، پایلوت این كار با موفقیت انجام شد و این امیدواری را داریم كه با همكاری سازمان‌های بیمه‌گر بتوانیم در سال‌های برنامه پنجم توسعه، این برنامه به كل كشور توسعه یابد و به طور كامل اجرا شود.

شریعتی درباره زمان اجرای برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع در تهران، گفت: طبق برنامه‌ریزی و طراحی انجام شده، برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع باید در سال چهارم برنامه پنجم باید در تهران اجرایی شود اما از آنجا كه تهران كلانشهری است كه تقریبا با سایر كلانشهرهای كشور متفاوت است، مدل‌های پایلوتی را در دست طراحی داریم كه به زودی در مناطق كوچكی از تهران اجرای آزمایشی آن آغاز خواهد شد. در این زمینه مشاوران سازمان جهانی بهداشت نیز به ما كمك می‌كنند.

وی افزود: این مدل‌ها تنها مدل‌های كوچكی برای آزمایش هستند و آنچه كه به عنوان پوشش نهایی در تهران طراحی شده است، طبق پیش بینی برای سال چهارم برنامه پنجم توسعه است.

رییس مركز توسعه شبكه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، در پایان گفت: گسترش برنامه پزشك خانواده به سراسر كشور طوری برنامه‌ریزی و طراحی شده كه قابلیت اجرایی داشته باشد. همچنین سعی شده حجم بیشتر اقدامات مربوط به برنامه پزشك خانواده را در سال‌های اول، دوم و سوم برنامه پنجم توسعه انجام دهیم و همه كار را برای سال آخر برنامه پنجم نگذاریم. به این ترتیب هر جایی از برنامه پزشك خانواده كه طی چهار سال اول برنامه پنجم توسعه نقص داشته باشد در سال پنجم برنامه توسعه پنجم، جبران می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha