پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 288255

یافتن سلولی که دارای طیف گسترده ای از تراپی های ضد سرطان باشد، بسیار غیر معمول است و امید برای معرفی یک درمان جهانی برای سرطان را افزایش داده است.

سلولی که می تواند درمان سرطان را متحول کند

سلامت نیوز:یافتن سلولی که دارای طیف گسترده ای از تراپی های ضد سرطان باشد، بسیار غیر معمول است و امید برای معرفی یک درمان جهانی برای سرطان را افزایش داده است.


به گزارش سلامت  نیوز به نقل ازعصر ایران دانشمندان بریتانیایی به طور تصادفی نوع جدیدی از سلول ایمنی را کشف کرده اند که توانایی نابودی بیشتر سرطان ها را دارد و این یافته می تواند پیشرفت چشمگیری در درمان این بیماری مرگبار ایجاد کند.


 به گزارش   "تلگراف"، پژوهشگران در دانشگاه کاردیف در ولز، طی تجزیه و تحلیل نمونه های خون برای یافتن سلول های ایمنی با قابلیت مبارزه با باکتری ها بودند که نوع کاملا جدیدی از سلول تی (T-cell) را کشف کردند.


این سلول ایمنی جدید دارای گیرنده ای است که تا پیش از این دیده نشده بود و همانند یک قلاب عمل کرده و توانایی به دام انداختن سلول های سرطانی مختلف را دارد، در شرایطی که کاری با سلول های سالم ندارد.


در مطالعات آزمایشگاهی، سلول های ایمنی مجهز به این گیرنده جدید توانایی خود در نابودی سلول های سرطانی ریه، پوست، خون، روده بزرگ، پستان، استخوان، پروستات، تخمدان، کلیه و دهانه رحم را نشان داده اند.


به گفته پروفسور اندرو سویل، مولف ارشد مطالعه و کارشناس سلول های تی از دانشگاه کاردیف، یافتن سلولی که دارای طیف گسترده ای از تراپی های ضد سرطان باشد، بسیار غیر معمول است و امید برای معرفی یک درمان جهانی برای سرطان را افزایش داده است. این یک کشف مهم است زیرا تا پیش از این هیچ کس از وجود این سلول اطلاع نداشت و هیچ کس باور نمی کرد که این کار امکان‌پذیر باشد.


این نوع سلول ایمنی می تواند بسیار نادر باشد یا افراد بسیاری می توانند دارای این گیرنده بوده اما بنابر دلایلی فعال نشده باشد. دانشمندان هنوز از این مساله آگاه نیستند.


روش های درمانی که سلول های ایمنی را برای مبارزه با انواع خاصی از سرطان مهندسی می کنند، وجود دارند اما در حال حاضر تنها برای برخی انواع لوسمی یا سرطان خون مفید هستند و در مورد تومورهای جامد که بیشتر موارد سرطان را تشکیل می دهند، کارایی ندارند.
این روش های درمانی که به نام درمان های CAR-T و TCR-T شناخته می شوند شامل دریافت سلول های ایمنی از بیمار و ایجاد تغییر در آنها می شوند که توانایی اتصالشان به سلول های سرطانی را فراهم می کند.


سپس، این سلول ها به تعداد زیادی رشد داده شده و به جریان خون بیمار تزریق می شوند.
در حال حاضر، درمان CAR-T برای برخی انواع مشخص لوسمی استفاده می شود، اما برای تومورهای جامد کارایی ندارد. درمان TCR-T می تواند برای برخی انواع دیگر سرطان استفاده شود اما نیازمند قفل شدن روی مولکول هایی به نام HLA است که در افراد مختلف بسیار متفاوت هستند.
در مقابل، سلول ایمنی جدید به یک مولکول روی سلول های سرطانی به نام MR1 متصل می شود که در انسان ها متفاوت نیست.
این به معنای آن است که درمان نه تنها برای بیشتر سرطان ها موثر خواهد بود، بلکه می تواند بین افراد مختلف به اشتراک گذاشته شود و این احتمال را افزایش می دهد که سلول های ایمنی ویژه می توانند برای ایجاد درمان فوری در آینده استفاده شوند.


زمانی که پژوهشگران سلول های ایمنی جدید را در موش های مبتلا به سرطان تزریق کردند، نتایج دلگرم کننده پاکسازی سرطان را مشاهده کردند.
و آنها نشان دادند که سلول های تی بیماران مبتلا به سرطان پوست که برای بیان گیرنده جدید اصلاح شده بودند نه تنها می توانند سلول های سرطانی خود بیمار را از بین ببرند، بلکه سلول های سرطانی بیماران دیگر در آزمایشگاه را نیز نابود می کنند.
به گفته تیم پژوهشی دانشگاه کاردیف، اگر درمان جدید به موفقیت های بیشتر در تست های ایمنی آزمایشگاهی دست یابد، آزمایش ها با حضور سوژه های انسانی می توانند در ماه نوامبر آغاز شوند.
به گفته پروفسور اولیور اوتمن، رئیس بخش هماتولوژی (خون شناسی) دانشگاه کاردیف، این نوع جدید تراپی سلول تی پتانسیل زیادی برای غلبه بر محدودیت های فعلی درمان CAR-T را دارد.


دانیل دیویس، استاد ایمونولوژی در دانشگاه منچستر نیز طی اظهار نظری کشف اخیر را هیجان انگیز عنوان کرد و به این نکته اشاره داشت که این کشف جدید می تواند دری به سوی درمان های سلولی مورد استفاده برای افراد بیشتر را باز کند.
به گفته دیویس، ما در میانه یک انقلاب پزشکی قرار داریم که از قدرت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با سرطان استفاده می کند. همه افراد واکنش مثبتی به درمان های فعلی نشان نداده و برخی عوارض جانبی مضر می توانند شکل بگیرند.
تیم پژوهشی دانشگاه کاردیف نشان داده اند که در تست های آزمایشگاهی این نوع سلول ایمنی در برابر طیف گسترده ای از سلول های سرطانی مختلف واکنش نشان می دهد.
این پژوهش در نشریه Nature Immunology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha