پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 288256

منطقه شکار ممنوع «کاوه ده» واقع در شهرستان فیروزکوه استان تهران است و یکی از سه منطقه شکار ممنوع این استان به شمار می‌رود.

سلامت نیوز:منطقه شکار ممنوع «کاوه ده» واقع در شهرستان فیروزکوه استان تهران است و یکی از سه منطقه شکار ممنوع این استان به شمار می‌رود.
منطقه شکار ممنوع «کاوه‌ده» دارای ویژگی‌های خاصی است. در ادامه به ۱۱ نکته درباره این منطقه  اشاره می‌شود.


*به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، مساحت منطقه شکار ممنوع کاوه ده در گذشته ۷۵ هزار هکتار بوده و اکنون به ۹۰ هزار هکتار ارتقا پیدا کرده است.

* کاوه ده منطقه‌ای کوهستانی است و بلندترین قله آن ۲۹۱۴ متر ارتفاع دارد.

* منطقه «کاوه ده» برای اولین بار در سال ۸۱ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی و در سال ۸۸ تمدید شد.

* این منطقه دارای مرز مشترک با استان‌های مازندران و سمنان است بنابراین احتمال تهدید آن از سوی شکارچیان غیرمجاز این دو استان وجود دارد.

* منطقه شکار ممنوع کاوه ده دارای دو پاسگاه محیط‌بانی یکی در «انزها» و دیگری در «پشت‌کوه» به همراه ۶ یا ۷ نفر محیط‌بان است.

* این منطقه به لحاظ پوشش گیاهی مناسب و متنوع است و با برخورداری از آب کافی یکی از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش محسوب می‌شود.

* منطقه شکار ممنوع «کاوه ده» بیش از ۴۰ درصد حیات وحش استان تهران را در خود جای داده است و کریدور بسیار مهمی برای مهاجرت حیات وحش بین استان‌های مازندران، تهران و سمنان به شمار می‌رود.

*بیش از ۲۰ نوع گونه حیات وحش که بعضا از گونه‌های نادر مانند پلنگ ایرانی هستند در این منطقه وجود دارند.

* در حوزه گونه‌های گیاهی این منطقه یک ذخیره‌گاه غنی محسوب می‌شود و بیش از ۷۰ نوع گونه گیاهی و دارویی در این منطقه وجود دارد.

*۴۲ مورد تخلف از ابتدای سال ۹۸ در منطقه شکار ممنوع «کاوه ده» ثبت شده است که شامل تخلف‌های شکار، صید غیر مجاز، حمل سلاح غیر مجاز و تخلف شروع به شکار می‌شود.

* منطقه شکار ممنوع «کاوه ده» در جلسه شورای عالی محیط زیست به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت اما هنوز ابلاغیه آن به دست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه نرسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha