فرهنگ غلط مصرف آنتی ‌بیوتیک از یک اشتباه کوچک آغاز و با همکاری پزشکان و داروسازان گسترش یافته و به تهدید جهانی تبدیل شد به گونه‌ای که شعار امسال سازمان جهانی بهداشت "مقاومت به داروهای ضد میکروبی، یک تهدید جهانی است" نام گرفت.

سلامت نیوز : فرهنگ غلط مصرف آنتی ‌بیوتیک از یک اشتباه کوچک آغاز و با همکاری پزشکان و داروسازان گسترش یافته و به تهدید جهانی تبدیل شد به گونه‌ای که شعار امسال سازمان جهانی بهداشت "مقاومت به داروهای ضد میکروبی، یک تهدید جهانی است" نام گرفت.
به گزارش مهر، داروهای ضد میکروبی از ۷۰ سال پیش و در سال ۱۹۴۰ برای مقابله با باکتری، ویروس، انگل، قارچ و میکروب در حالی ساخته شد که این دسته از داروها به مرور سبب ایجاد جهش‌هایی در بدن و مقاومت میکروبی شد.

استفاده کلینیکی آنتی‌بیوتیک از سال 1943 در سطح جهان در حالی رایج شد که نزدیک به شش سال بعد از آن نخستین سوش‌های مقاوم به آنتی بیوتیک بروز کرد.

گرچه جامعه پزشکی نظر بر این دارند که مصرف خودسرانه دارو توسط عامه مردم جامعه و اصرارها و فشارهای بیش از اندازه بیماران به داروسازان سبب شده با مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک و مقاومت میکروبی در مقابل بیماری‌ها روبرو بشویم، اما با نگاهی دقیقتر متوجه می‌شویم که مصرف خود سرانه دارو تمام قضیه نیست و در بیمارستان‌ها نیز با تجویز بالایی از آنتی‌بیوتیک‌ها توسط پزشکان روبرو هستیم.

عفونتهای بیمارستانی رو به رشد است

در این زمینه مدیر گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آنتی‌بیوتیک در بیمارستان‌ها بدون حساب و کتاب و بی‌رویه استفاده می‌شود و همین مسئله سبب رشد عفونت‌های بیمارستانی شده که البته گفته این پزشک از سوی عباسعلی جوادی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پذیرفته نشد و روند استفاده از آنتی‌بیوتیک در بیمارستان‌ها را زیاد ندانست.

مقاومت میکروبی و رشد عفونت‌های بیمارستانی در کنار 10 هزار عارضه از مصرف نادرست و بی‌رویه دارو و در راس آن آنتی‌بیوتیک هشداری بزرگ برای جامعه پزشکی است که در سال 90 باید هرچه سریعتر به کنترل جدی آنتی‌بیوتیک اقدام کرد.

کمال حیدری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با اشاره به اینکه پزشکان در بسیاری از مواقع با تجویز بیش از اندازه دارو سبب مصرف بی‌رویه آن شده‌اند، افزود: جامعه پزشکی در تجویز داروهای جدید باید با احتیاط بیشتری عمل و از کتاب‌های مرجعی در این زمینه استفاده کنند.



رئیس انجمن پزشکان عمومی اصفهان میزان تجویز آنتی‌بیوتیک توسط پزشکان متخصص را چند برابر پزشکان عمومی دانست.

مازیار ستاری گفت: برخی از پزشکان بر اثر تشخیص اشتباه یا به علت عدم امنیت شغلی و ترس از دست دادن بیمار اقدام به تجویز آنتی‌بیوتیک می‌کنند که به راحتی قابل برخورد و پیگیری نیست.

وی تصریح کرد: گرچه دلیل تجویز پزشکان به علت ترس از دست دادن بیمار خود منطقی و عقلی نیست اما واقعیت دارد.

مصرف آنتی‌بیوتیک در اصفهان چهار درصد کمتر از کشور است

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه پزشکان برای نجات جان بیمار سعی می‌کنند از آنتی‌بیوتیک که در واقع آخرین سلاح آنهاست استفاده کنند، بیان داشت: این مسئله باعث مصرف بالای آنتی‌بیوتیک در بیمارستان‌ها شده هر چند بر اساس آخرین گزارشات و اعلام معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تجویز آنتی‌بیوتیک در اصفهان چهار درصد کمتر از کشور است.

غلامحسین صادقیان اظهار داشت: تا کنون 49 درصد از نسخ بررسی شده کشور در کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو حاوی داروهای آنتی‌بیوتیک است که در استان اصفهان این رقم به 44 درصد می‌رسد.

وی معتقد است، داروخانه‌ها سهم موثری در تجویز و مصرف غیر منطقی دارو دارند و انتظار داریم با بررسی سند داروسازی 1404 کشور این مسئله برطرف شود.

البته رئیس انجمن داروسازان، سهم داروسازان در بین پزشکان و بیماران در مصرف بالای آنتی‌بیوتیک را بسیار اندک دانست.

تحویل دارو بدون نسخه خطای فاحشی است

محمد مومنی گفت: اصرارها و فشارهای بیش از اندازه بیماران و مصرف‌‌کنندگان در بسیاری از مواقع داروساز را مجبور به ارائه آنتی‌بیوتیک به بیمار می‌کند، باید مکانی برای برخورد جدی با این مصرف‌کنندگان در نظر گرفته شود.



رئیس انجمن پزشکان عمومی اصفهان تاکید کرد: تحویل دارو بدون نسخه به بیمار از سوی داروسازان را خطای فاحشی دانست که قابل برخورد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از دلایل استفاده مردم از دارو‌ها به صورت نا‌درست و خود‌سرانه را باور‌های غلط دانست و گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده در حال حاضر ۸۳ درصد از ایرانیان دارو را بدون نظر کارشناسان مصرف می‌کنند.

کمال حیدری افزود: عامه مردم جامعه، دارو را تنها از جنبه بی‌خطر و شفابخشی آن می‌شناسند در حالیکه مصرف نادرست آن عوارض جبران‌ناپذیری بر انسان می‌گذارد و اثر هم‌افزایی و خنثی‌کننده درمان‌های دیگر را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: از آنجایی که آنتی‌بیوتیک سبب بهبودی سریع عوامل بیماری در فرد می‌شود، به همین خاطر مصرف کنندگان معمولا دو روز بعد از مصرف، از آنتی‌بیوتیک استفاده نمی‌کنند که کامل نشدن دوره مصرف آنتی‌بیوتیک سبب مقاوم شدن میکروب‌ها در بدن بیمار می‌شود.

اغلب مردم با این تفکر غلط که عفونت‌های ویروسی تنها با آنتی‌بیوتیک بهبود می‌یابد اقدام به مصرف آن می‌کنند و تنها تا رفع علائم بیماری دارو مصرف می‌کنند در صورتیکه رفع علائم بیماری به معنای بهبودی نیست.

اما مصرف نادرست دارو و استفاده ناصحیح از آنتی بیوتیک و تکمیل نشدن دوره درمان با آنتی‌بیوتیک در حالی از سوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عامل مقاومت میکروبی در بدن مطرح شد و از نظر عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حالی تایید شد که رئیس انجمن پزشکان عمومی استان اصفهان با صراحت کامل اعلام کرد که مقاومت میکروبی در بدن به میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بستگی دارد و به مصرف صحیح و غلط آنتی‌بیوتیک‌ها وابسته نیست.

رئیس انجمن پزشکان عمومی اصفهان با تاکید بر اینکه در زمینه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باید فرهنگ‌سازی همه جانبه و در طیف وسیع انجام شود، تاکید کرد: کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک تنها با زور قانون باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود.

محمد مومنی اظهار داشت: مصرف بالای آنتی‌بیوتیک در بسیاری از مواقع به فرهنگ غلط جامعه و اصرارهای بیش از اندازه مصرف‌کنندگان بر‌می‌گردد که تاکنون قانونی برای این مسئله وضع نشده است.

استفاده از صحیح از آنتی‌بیوتیک باید فرهنگ‌سازی شود
 
وی بیان داشت: تا زمانی که زور قانون برای مصرف بالای آنتی‌بیوتیک وجود نداشته باشد نمی‌توان فرهنگ‌سازی مصرف کاهش آنتی‌بیوتیک را ایجاد کرد.
 
در بین نقش پزشک، داروساز و بیماران در تجویز و مصرف بی‌رویه دارو و آنتی ‌بیوتیک باید به نقش پرستاران هم اشاره کرد، که عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این زمینه اظهار داشت: در زمان حاضر که برای هر 30 بیمار دو پرستار وجود دارد، زمان آموزش صحیح دارو به بیماران برای پرستاران وجود ندارد.

محسن شهریاری با اشاره به اینکه پزشکان به خاطر مشغله کاری که دارند تشخیص نیاز بیماران و آموزش صحیح مصرف دارو را به حوزه پرستاری واگذار می‌کنند، افزود: فرصت آموزش صحیح مصرف دارو به خاطر کمبود تعداد پرستاران در مراکز درمانی و با توجه به اینکه نسبت پرستار به تخت بیمارستان کم است، فراهم نشده است.
 
وی تجویز و مصرف منطقی دارو را تنها با کار تیمی داروساز، پزشک و پرستار امکان‌پذیر دانست، ادامه داد: با آموزش صحیح مصرف دارو به بیماران از بازگشت دوباره بیماری، هزینه‌های زیاد درمان و بستری شدن دوباره در بیمارستان‌ها جلوگیری می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: بخش عمده‌ای از مردم فکر می‌کنند با زیاد مصرف کردن دارو زودتر بیماری آنها درمان می‌شود در صورتی که تنها با مصرف به موقع دارو می‌توان امید به بهبودی و درمان داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha