شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸

خبر ذرت‌های آلوده، کیک‌های قرص‌دار و شیر‌های سمی، در فاصله چند ماه یک‌بار در فضای مجازی پخش شده است؛ خبرهایی که شک و تردید در بین مردم ایجاد کرده که حالا چه کنیم؟

حمله مجازی علیه مواد غذایی

سلامت نیوز:خبر ذرت‌های آلوده، کیک‌های قرص‌دار و شیر‌های سمی، در فاصله چند ماه یک‌بار در فضای مجازی پخش شده است؛ خبرهایی که شک و تردید در بین مردم ایجاد کرده که حالا چه کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این مواد غذایی را بخوریم یا نه؟ این اخبار چقدر صحت دارد؟ بعد از انتشار این اخبار شرکت‌های مواد غذایی مربوط، به‌شدت ضرر می‌کنند و محصولات‌شان به کارخانه‌ها مرجوع می‌شود تا اینکه وزارت بهداشت مردم را قانع می‌کند که وضعیت کنترل شده است؛ اما کمتر کسی به این موضوع توجه می‌کند که انتشار این اخبار امنیت خاطر مردم نسبت به مواد غذایی مورد مصرف‌شان را به خطر می‌اندازد،

مثلا چند ماهی از انتشار خبر کیک‌های قرص‌دار می‌گذرد اما هنوز پرونده آن باز است و معلوم نشد که سر و کله قرص‌ها در کیک‌ها از کجا پیدا شده، تا اینکه چند روز پیش معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه زنده تلویزیونی گفت: «منشا کیک‌های حاوی قرص تا حدی مشخص شده است»؛ اما پیگیری‌های ما از سخنگوی وزارت بهداشت بی‌نتیجه بود و وی از پیدا‌کردن منشا کیک‌های آلوده بی‌اطلاع بود.


همه چیز از چند عکس شروع شد؛ عکسی که بلافاصله بعد از انتشار در فضای مجازی سر و صدا کرد. داستان از این قرار بود که تصاویری از کیک‌هایی منتشر شد که داخل آن قرص بود؛ قرص‌های رنگارنگی که معلوم نبود از کجا آمده‌اند. نگرانی آنجایی بیشتر می‌شد که کیک‌های قرص‌دار در همه استان‌ها دیده می‌شد و 23 استان را درگیر خود کرد.

اولین قرص‌های کشف‌‌شده از داخل کیک‌ها در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان مشاهده شد و بعد از آن تصاویری از کرمان، کرمانشاه، بوشهر، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان، البرز، ایلام، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد و مردم اعلام کردند که در این استان‌ها نیز کیک و کلوچه‌های حاوی قرص و کپسول پیدا شده است.

در بحبوحه این اخبار بود که آقای «محمدمسعود زاهدیان» رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور درباره ماجرای وجود قرص در کیک خوراکی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «بر اساس گزارش واصله از پلیس مبارزه با مواد مخدر هرمزگان، از یک دستگاه خودرو نیسان چند عدد کیک که حاوی تعداد معدودی قرص بود، کشف شد که برای تعیین ماهیت به آزمایشگاه پلیس مبارزه با موادمخدر ارسال شده و تحقیقات در این رابطه از سوی پلیس ادامه دارد.»


خبری از قرص برنج نیست

خبر کیک‌های قرص‌دار یک‌شبه به خبر مهم فضای مجازی تبدیل شد و حتی رسانه‌های بیگانه هم در مورد آن صحبت می‌کردند. شایعاتی مبنی بر اینکه این قرص‌ها کشنده هستند نیز مطرح شد تا اینکه آقای «کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو آن را اقدام خرابکارانه اعلام کرد و گفت:

«موردی از قرص برنج یا مواد مخدر در نمونه‌های مکشوفه مشاهده نشده است و وقوع یک اقدام خرابکارانه سازمان یافته و هدف‌دار علیه صنایع غذایی کشور مشهود است. وجود قرص و کپسول کاملا سالم و دست نخورده و بدون تغییر رنگ یا تغییر در قوام آن در محصولات مورد اشاره نشان می‌دهد که این موارد تعمدا و بعد از تولید، در سطح عرضه به انحای مختلف در برخی بسته‌ها قرار گرفته است.

داروهای بررسی‌شده اغلب داروهای خانگی از جمله استامینوفن، بروفن، سیتریزین، هیدروکسی‌زین، متوکلوپرامید و حتی بلیستر خالی بوده است.» کیانوش جهانپور ادعا کرد: «گروهی به شکل سازمان‌یافته برای تخریب اذهان عمومی و فلج‌کردن صنعت موفق مواد غذایی کشور به ویژه صنعت کیک و شکلات ممکلت اقدام کرده‌اند.»

به گفته او این موضوع در برخی مناطق جنوبی کشور هم دیده شده و بررسی‌های همکاران او نشان می‌دهد موضوع به‌هیچ‌‌وجه به سطح تولید و پخش کلان مرتبط نبوده و موارد احتمالی به صورت مشکوکی در سطح عرضه، مشاهده یا گزارش شده است که به نظر می‌رسد موضوعی فراتر از حوزه سلامت بوده و حتی می‌تواند ابعاد انتظامی، سیاسی و امنیتی داشته باشد.»

اقدام علیه امنیت غذایی مردم

اینکه کیک‌های قرص‌دار فقط یک نشان تجاری نداشتند و از 12 شرکت مختلف بودند هم می‌توانست ادعای سازمان غذا و دارو را تایید کند که حتما اقدامی علیه امنیت غذایی مردم اتفاق می‌افتد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در این رابطه  می‌گوید: «نحوه جا‌گذاری اجسام خارجی در مواردی که گزارش شده آن‌هم در تعدادی از محصولات منسوب به بیش از ۱۲ شرکت مختلف، در نواحی خاصی از نوار ساحلی جنوب کشور، ارتباطی به خطوط تولید و کارخانه‌های صنایع غذایی نداشته و به احتمال قوی افرادی با انگیزه‌های خاص در سطح عرضه مداخلاتی داشته‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «بیشتر موارد در استان‌های جنوبی از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان بوده و به نظر می‌رسد اقدامی عمدی بوده است چون پاکت‌های کیک‌ها باز شده و بعد قرص یا کپسول‌ها در کیک‌ها جاسازی شده‌اند. جاسازی قرص و کپسول در برخی کیک‌های برند ایرانی به صورت عمدی و پس از کارخانه انجام شده و احتمالا یک اقدام برای تشویش اذهان عمومی بوده است.»


مسمومیت جدی نداشتیم

آیا مسمومیت جدی ناشی از کیک‌های قرص‌دار داشتیم؟ شاید این سوال شما هم باشد اما اینطور که معلوم است، هیچ ‌موردی از مسمومیت جدی ناشی از کیک‌های آلوده گزارش نشده است.

جهانپور می‌گوید: «بیشترین آمار مسمومیت در کودکان گزارش شده است. این افراد بیشتر با خواب‌آلودگی و مسمومیت خفیف به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. موارد مسموم‌شده با کیک حاوی قرص بعد از انجام اقدامات درمانی سرپایی با حال عمومی مساعد از بیمارستان ترخیص شدند.»

سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌گوید: «کیک‌های قرص‌دار در 23 استان کشور مشاهده شدند که این آمار بسیار زیادی است.» در پیگیری‌های ما از سازمان غذا و دارو، جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو هیچ ‌اطلاعی از شناسایی منشا کیک‌های قرص‌دار نداشت. او می‌گوید: «هنوز بنده هیچ ‌اطلاعاتی ندارم؛ حتی خبرهایی در مورد تعداد افرادی که در رابطه با این موضوع بازداشت شده‌اند هم وجود دارد که هنوز اطلاع‌رسانی رسمی نشده و البته در حوزه مراجع امنیتی است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha