مردم چین و منطقه هنگ‌کنگ و برخی از کشورهای دیگر هنوز تجربه تلخ شیوع ویروس مرگ‌بار سارس در سال ۲۰۰۲ میلادی را فراموش نکرده‌اند که این بار شیوع یک ویروس از همین خانواده بر سرشان آوار شده است.

عبور «کرونا » از دیوار چین

سلامت نیوز: مردم چین و منطقه هنگ‌کنگ و برخی از کشورهای دیگر هنوز تجربه تلخ شیوع ویروس مرگ‌بار سارس در سال ۲۰۰۲ میلادی را فراموش نکرده‌اند که این بار شیوع یک ویروس از همین خانواده بر سرشان آوار شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،کشورهای شرق آسیا به ویژه کره و چین به داشتن غذاهای عجیب و غریب در دنیا معروف هستند. از گوشت سگ و گربه گرفته تا کروکدیل‌های مرده تا سوسک و عقرب و مار و صدها غذای شگفت‌انگیز دیگر را می‌توان در سفره چینی‌ها دید.همین ذائقه خاص و غذاهای عجیب‌وغریب حالا کار دست چینی‌ها داده و باعث شیوع ویروس جدیدی به نام «کرونا» شده است تا پرجمعیت‌ترین کشور جهان آغاز سال نوی چینی را با کابوس کرونا جشن بگیرد.هنوز ابهامات فراوانی درباره علل این بیماری مطرح است.

اما برخی از کارشناسان بهداشتی سرمنشاء این بیماری تنفسی را به نوع تغذیه چینی‌ها گره می‌زنند و انگشت اتهام را به سمت «مارها» نشانه رفته‌اند. کارشناسان می‌گویند دو گونه مار با نام‌های «کریت چینی» و «کبرای چینی» ممکن است منشأ اصلی ویروس تازه‌ کشف ‌شده‌ کرونا باشند که این زمستان به شیوع عفونت تنفسی کشنده در چین منجر شده است.

آن گونه که در گزارش‌های سازمان‌های بهداشتی آمده است تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا کشف شده بود و با مورد اخیر تعداد آن به هفت می‌رسد. این نوع ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان «سارس» می‌شود.

نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس است. دوره نهفتگی این بیماری به طور متوسط حدود 7روز است و علائم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی در بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود.معمولا منشا ویروس‌های کرونا که در گذشته همه‌گیر شده بود، در حیوانات بود. ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به گربه‌های ولگرد منتقل شد و بعد هم به انسان رسید. ویروس مرس که در خاورمیانه موجب مرگ ۸۵۸ نفر از ۲۴۹۴ بیمار مبتلا شد، از شتر به انسان رسیده بود.

محل انتقال ویروس کرونای جدید نیز بازار غذای دریایی در شهر ووهان اعلام شده است. می‌گویند احتمال اینکه این ویروس از حیوانات زنده این بازار مثل مرغ، خفاش، خرگوش و مار منتقل شده باشد، زیاد است.پیش‌تر مقامات چینی گفته بودند این ویروس از انسان به انسان منتقل نمی‌شود و فقط از حیوان به انسان سرایت می‌کند، اما «زونگ نانشن» رئیس تیم کارشناسی دولت چین به تلویزیون دولتی چین CCTV گفت که سرایت انسان به انسان در ووهان به عنوان منشا اولیه این ویروس تایید شده است و ویروس کرونا می‌تواند از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان هم منتقل شود.

براساس گزارش سازمان‌های بهداشتی تاکنون واکسنی برای این ویروس وجود ندارد و تنها راه جلوگیری از سرایت آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار در قرنطینه است.بیماری کرونا نخستین‌بار در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر «ووهان» در استان مرکزی هوبئی چین گزارش شد و روزهای بعد به‌سرعت به شهرهای دیگر گسترش یافت.

ووهان یکی از شهرهای بزرگ چین با 11 میلیون نفر جمعیت است که اکنون ساکنان آن تقریبا در قرنطینه هستند. پیشتر مقامات از تعلیق پرواز هواپیماها، حرکت قطارها و سیستم حمل و نقل عمومی در شهر ۱۱ میلیونی ووهان خبر دادند.علاوه بر شهر ووهان، شهر «هوانگ‌گوانگ» نیز با جمعیتی بالغ بر ۷ میلیون نفر قرنطینه شده‌اند.

از شهروندان این شهرها خواسته شده که محل سکونت خود را ترک نکنند و از تجمع در مکان‌های عمومی خودداری کنند. مقامات بهداشتی پوشیدن ماسک در مکان‌های عمومی را اجباری کرده‌اند.البته کرونا فقط در شهر ووهان یا هوانگ‌گوانگ جولان نمی‌دهد، بلکه در دیگر شهرهای بزرگ چین همچون پکن و شانگهای هم مواردی گزارش شده است.

تا دیروز «24ژانویه» بیش از 600مورد ابتلا به این ویروس در چین تایید شده است و 17 نفر نیز به دلیل این بیماری جانشان را از دست داده‌اند.این بیماری فقط مختص به مرزهای داخلی پرجمعیت‌ترین کشور جهان نیست، بلکه از دیوارهای چین نیز عبور کرده و اکنون تبدیل به یک تهدید جهانی شده است. روز سه شنبه گذشته اولین مورد ابتلا به این ویروس در آمریکا تایید شد، علاوه بر آن تاکنون یک مورد در تایلند، یک مورد در ژاپن، یک مورد در کره جنوبی دو مورد در هنگ‌کنگ و یک مورد در ماکائو نیز گزارش شده است.

موارد ابتلا به کرونا در کشورهای دیگر نگرانی‌های بین‌المللی را افزایش داده و باعث اجماع جهانی در کنترل این بیماری شده است.کشورها در سراسر جهان اعلام کرده‌اند که مسافرانی را که دارای علائم این ویروس باشند، معاینه خواهند کرد. وزیر حمل و نقل انگلیس روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد برای جلوگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا در این کشور، تمهیداتی را در فرودگاه لندن (هیثرو) اتخاذ کرده است.

«گرنت شپس» وزیر حمل و نقل انگلیس به رویترز گفت: فرودگاه هیثرو برای مسافرانی که از مناطق تحت تاثیر ویروس کرونا به به انگلیس سفر می کنند، کریدور جداگانه در نظر گرفته است تا از سلامت آنها اطمینان حاصل شود.سنگاپور نیز اقداماتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری انجام داده است.

خطوط هوایی این کشور که روزانه پروازهایی از سنگاپور به شهر ووهان داشت، تمام پروازهای خود را در این مسیر لغو کرد.ایران نیز در فرودگاه امام خمینی مسافران چینی را از نظر علائم ابتلا به ویروس کرونا بررسی می‌کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران گفته است مسافرانی که از چین وارد ایران می‌شوند در فرودگاه بین‌المللی تهران از نظر علائم ابتلا به ویروس کرونا بررسی می‌شوند و در صورت مشاهده علائمی از بیماری، اقدامات لازم برای مراقبت از این افراد انجام می‌شود. این مقام بهداشتی ایران گفته است:

«روش تشخیص این بیماری مشخص شده و آلمانی‌ها کیت تشخیص این بیماری را تهیه کرده‌اند. در ایران نیز اقدام کردیم تا کیت تشخیصی را تهیه کنیم و آزمایشگاه مرجع سلامت از هر نظر برای شناسایی ویروس کرونا 2019 مجهز است»شیوع بیماری کرونا در چین همزمان با آغاز سال نوی چینی است و این موضوع مقامات بهداشتی در تمام دنیا را نگران کرده است که ممکن است جشن‌های سال نوی چینی به افزایش موارد ابتلای بین‌المللی این ویروس منجر شود.

صدها میلیون شهروند چینی برای تعطیلات در داخل کشور سفر می‌کنند، از سوی دیگر میلیون‌ها چینی از تعطیلات سال نو استفاده کرده و به خارج از کشور سفر می‌کنند، بنابراین فصل سفر چینی‌ها می‌تواند باعث شود این ویروس همراه آنان با نقاط مختلف دنیا سفر کند و به مردم آنجا منتقل شود.با وجود این که وحشت از بیماری کرونا هر روز به کشورهای جدیدی گسترش پیدا می‌کند، اما تاکنون کمیته اضطراری سازمان بهداشت جهانی هنوز «وضعیت اضطراری جهانی» اعلام نکرده است.

«وضعیت اضطراری جهانی» بالاترین سطح از هشدار است که پیشتر سازمان بهداشت جهانی در مورد گسترش آنفلوآنزا خوکی، ویروس زیکا و ایبولا اعلام کرده بود.اکنون کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در حال بررسی این موضوع هستند که آیا بیماری جدید تهدیدی در سطح جهانی است و آیا سرعت و سهولت گسترش این بیماری در حدی است که اعلام وضعیت اضطراری و محدودیت سفرهای بین‌المللی را موجه جلوه دهد یا نه.

شیوع بیماری کرونا در چین یادآور شیوع بیماری سارس در آن کشور است. جهانیان فراموش نکرده‌اند که 17 سال پیش بیماری سارس که از چین بلند شده بود چگونه دنیا را در یک وحشت مداوم از این بیماری قرار داده بود.

سال 2002نوعی از ویروس کرونا در چین شناسایی شد که عامل ایجاد کننده بیماری سارس بود و در آن سال، ظرف مدت کوتاهی در 27 کشور دنیا گسترش پیدا کرد و صدها نفر را کشت. در آن زمان بیماری سارس به یک وضعیت اضطراری بهداشتی با اهمیت بین المللی تبدیل شده بود. این ویروس در آن سال به سرعت و ظرف 10 هفته کنترل شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha