مدیر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران از کاهش سطح آب‌های زیر زمینی طی ۱۵ تا ۲۰ سال اخیر در شرق استان تا ۱.۵۷ متر خبر داد.

کاهش نزدیک به ۲ متر از سطح آب‌های زیر زمینی در شرق مازندران

سلامت نیوز:مدیر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران از کاهش سطح آب‌های زیر زمینی طی ۱۵ تا ۲۰ سال اخیر در شرق استان تا ۱.۵۷ متر خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،با اشاره به اینکه افت سطح آب زیر زمینی طی ۱۵ تا ۲۰ سال اخیر در شرق  مازندران تا ۱.۵۷متر کاهش داشته است، اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین افت سطح آب مربوط به دشت بهشهر_ بندر گز بوده است.


وی تصریح کرد:  میزان افت در این دشت ۱.۵۷ متر بوده که موجب شد دشت بهشهر _بندرگز در ردیف یکی از دشت‌های ممنوعه کشور قرار گیرد.مدیر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: نفوذ آب شور، ماسه دهی چاه‌ها و افت کیفیت آب  آبخوان‌ها  از مهمترین علل مشکلات بهره‌برداری آب‌های زیر زمینی این استان است.


میر عمادی با بیان اینکه ۲۰ درصد از چاه‌های کشور در مازندران قرار دارد، خاطرنشان کرد: میزان تخلیه چاه‌های مازندران ۳ درصد از آب‌های زیر زمینی کشور است که برای مدیریت و نظارت در بخش آب زیر زمینی نیازمند مشارکت بهره‌برداران و ذی‌نفعان هستیم.


وی گفت: میزان کاهش سطح آب زیر زمینی در سایر مناطق مازندران ۵ تا ۶ دهم بوده است اما کیفیت سفره‌های آب زیر زمینی در حال از دست رفتن است و علت آن توسعه منابع آلاینده‌ها بوده که در دراز مدت به غذا و آب و در امتدادآن به سلامت انسان‌ها آسیب جدی خواهد رساند، همچنین به دلیل ماسه دهی چاه ها حفر چاه‌ها افزایش پیدا کرده است.


کیفیت سفره‌های آب زیر زمینی در مازندران کاهش یافته است
مدیر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران ادامه داد: افت آب زیر زمینی در سایر مناطق استان نیم درصد کاهش یافت که در فصل زراعی و غیر زراعی جبران می‌شود اما مشکل بزرگی که در مازندران حاکم شده از دست دادن کیفیت سفره‌های آب زیر زمینی به دلیل توسعه آلاینده‌ها بوده و از حالا نقطه‌ای خارج شده است و گستره صفحه‌ای پیدا کرده است.


میر عمادی با بیان اینکه سفره اول آب‌های زیر زمینی مازندران تا عمق ۲۰ متر در حال از دست رفتن است، خاطرنشان کرد: در بخش میانه دشت آب شور بوده و کشاورزی با انواع سموم‌، دفع زباله و فاضلاب‌ها را داریم و این عوامل موجب شده سفره اول خودمان را  تا عمق ۲۰ متر از دست دهیم.


وی گفت: موضوع دوم  افزایش ۱۰ درصدی تعدد و برداشت از چاه‌ها است اما تعداد چاه‌ها به دلیل ماسه دهی موجب شده کشاورز مجبور شود در زمین‌ خود چندین چاه حفر کند و ماسه دهی چاه‌ها باعث شده سفره‌های سطحی خود را از دست دهیم که در نهایت باعث‌ کم شدن نفوذ پذیری سفره آب زیر زمینی شود بنابراین تعداد چاه‌ها زیاد شده اما برداشت یکنواخت می‌شود که موجب به خطر انداختن وضعیت سفره سطحی خواهد شد.


مدیر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران ادامه داد: کاهش بارندگی در کشور و متاثر از آن در مازندران شکل گرفته و موجب شد ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر آب طی ۱۵ سال اخیر  را از دست دهیم که در مناطق دشتی بخشی از کیفیت آب به دلیل شوری قابل برگشت نیست و علاوه بر نفوذ آب شور از سمت دریا این میزان هم موجب تشدید شده است.


میر عمادی تصریح کرد: در مناطق دیگر مازندران چون شبکه داریم و توزیع در کل دشت حاکم است، باعث می‌شود سفره‌های زیر زمینی عملا برگشت پذیری داشته تا افت چندانی در سفره نداشته باشیم.


تلفیق آب سطحی و زیر زمینی موجب کند شدن افت سفره‌های زیر زمینی است
وی گفت: کار مهمی که در مازندران انجام شده در ۲۰ ساله اخیر تلفیق آب سطحی و زیر زمینی را با مدیریت منابع زیر زمینی حفظ کردیم و آب‌بندان‌های خودمان را چون همیشه پر اب نگاه می داشتیم باعث تقویت سفره های زیر زمینی شده و در مناطق شمالی مانع از نفوذ پذیری اب شور شده است بطوریکه در ۱۵ سال اخیر شوری اب و افت سطح سفره ی زیر زمینی را کند کردیم.


مدیر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به اینکه کشت دوم آب سفره زیر زمینی را به خطر نیانداخته است، افزود: هرچند تعدد چاه‌ها زیاد شده اما برداشت از چاه‌ها کنترل شده است و آسیب چندانی وارد نشد، ۲ کشت شدن شالی را به‌طور متوسط در ۹۰ هزار هکتار داشتیم اما خیلی به سفره‌های زیر زمینی فشار وارد نشده و آن هم به‌خاطر تلفیقی از آب سطحی و سفره آب زیر زمینی است که در سطح دشت ایجاد کردیم.  


جبران بخش عظیمی از سفره‌های زیر زمینی با بارندگی‌های  موثر امسال 
میرعمادی گفت: افزایش بارندگی‌های اخیر و موثر در ابتدای ۹۸ کاهش بخش عظیمی از سفره‌ها ی زیر زمینی را جبران کرده و در برخی نقاط نیز آبخیز داشتیم و جبران آفت سال‌های گذشته در ظرف یک سال شده است.


 وی یادآور شد: شرایط کم آبی، پر آبی  و بارندگی سریعا روی سفره‌ها تاثیر می‌گذارد و این نشان‌ می‌دهد که اگر سفره‌های زیر زمینی به همین شکل مدیریت شود مشکلی در سال‌های آینده نخواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha