رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت، از ابلاغ دستورالعمل رعایت نکات بهداشتی در استخرهای عمومی و الزام رعایت این دستورالعمل از سوی صاحبان این مراکز خبر داد.

سلامت نیوز : رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت، از ابلاغ دستورالعمل رعایت نکات بهداشتی در استخرهای عمومی و الزام رعایت این دستورالعمل از سوی صاحبان این مراکز خبر داد.
به گزارش مهر، مهندس سیدرضا غلامی با تاکید بر اینکه رعایت بهداشت فردی در استخر، سونا و جکوزی، گفت: با توجه به شروع فصل گرما و استفاده مردم از استخرهای عمومی دستورالعمل علمی، اجرایی به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شده و براساس آن صاحبان این مراکز موظف به رعایت این دستورالعمل هستند.

وی افزود: رعایت اصول فردی توسط مردم و اصول بهداشتی توسط متصدیان استخرها دو اصل تفکیک ناپذیر برای جلوگیری از شیوع بیماریهای ناشی از استفاده استخرها است.

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت ادامه داد: مراجعه کنندگان به استخرها قبل از ورود به استخر از سلامت خود مطمئن شده و نسبت به بیماریهای قارچی، عفونی یا عفونت روده‌ای حساس باشند. قبل و بعد از استخر حتما دوش بگیرند، از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنند، از حوضچه کلر که مقدار کلر آن بسیار بالاست حتما عبور کنند، در صورت وجود کدورت (تیرگی) آب وارد استخر نشوند زیرا در صورت کدورت آب، اضافه کردن مواد گندزدا یا ازن هم تاثیری بر کنترل آلودگی آب استخر ندارد.

وی گفت: توجه خاص بانوان به عفونتهای دستگاه ادراری و تناسلی حائز اهمیت است چون این توجه مانع از شیوع این عفونتها در آب استخر می شود.

غلامی همچنین به صاحبان استخرها توصیه کرد: سیستم آب استخرها در گردش باشد. گندزدایی مستمر انجام بگیرد و بهتر است از کلر برای گندزدایی استفاده شود زیرا کلر باقیمانده در آب آلودگی ثانویه را از بین می‌برد وهمچنین نظافت اطراف استخرها و تاسیسات ضروری است.

وی در ادامه به والدین توصیه کرد: نحوه استفاده از استخر و بهداشت فردی را به کودکان خود آموزش دهند که شامل استفاده نکردن مواد غذایی در استخر و استفاده از توالت قبل از ورود به آب استخر است.
 
رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت گفت: همکاران ما در بهداشت محیط بر این اماکن نظارت دائمی و مستمر دارند و استخرها را از نظر کلرسنجی و کدورت سنجی مورد آزمایش قرار می‌دهند.
 
وی مقدار کلر استفاده شده در آب استخرها را بین 1 تا 3 میلی گرم در لیترحد استاندارد عنوان کرد و افزود: مردم در صورت مشاهده هرگونه موارد غیربهداشتی در اماکن عمومی شامل استخر، سونا و جکوزی می‌توانند با شماره تلفن 09678 ستاد فوریت سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تماس بگیرند.
 
غلامی در ارتباط با استفاده از آب سرد بعد از دوش آب گرم گفت: استفاده ناگهانی از آب سرد بلافاصله پس از آب داغ اثرات بد و زیانباری دارد ولی 5 تا 10 دقیقه پس از حمام داغ می‌توان از دوش آب سرد استفاده کرد یعنی زمانی که حرارت اصلی بدن کاهش پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha