دبیر اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: اگر شرکت‌های پخش رسمی در حوزه تجهیزات پزشکی فعال شوند، مسیر دسترسی تولیدکنندگان داخلی که دور از مرکز هستند به بازار مصرف تسهیل می شود.

بایدها و نبایدهای توزیع نظام‌مند تجهیزات پزشکی

سلامت نیوز:دبیر اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: اگر شرکت‌های پخش رسمی در حوزه تجهیزات پزشکی فعال شوند، مسیر دسترسی تولیدکنندگان داخلی که دور از مرکز هستند به بازار مصرف تسهیل می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،علی عماری‌اله یاری، دبیر اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی اشاره به مشکلاتی که قاچاق تجهیزات پزشکی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان این اقلام بوجود آورده، بر ضرورت توزیع نظام مند تجهیزات پزشکی تاکید کرد و گفت: توزیع تجهیزات پزشکی، فرایندی است که حلقه های متعددی دارد و ضروی است نسبت به بهینه سازی آن، بر اساس تجربیاتی که در دنیا وجود دارد، چاره اندیشی شود.


وی ادامه داد: خوشبختانه مکانیزم نظام‌مند کردن توزیع تجهیزات پزشکی، موضوعی است که در دنیا تجربه شده و شرکت های پخش تجهیزات پزشکی بسیار بزرگ در دنیا وجود دارد که بصورت تخصصی کار می‌کنند.


اله‌یاری افزود: نکته مهم و قابل توجه در این میان آن است که در حوزه تجهیزات پزشکی، گستردگی و طیف مختلفی از دستگاه ها و تجهیزات وجود دارد، خصوصا در اقلام مصرفی تنوع بسیار زیاد است و بهمین دلیل باید با یک نگاه تخصصی، بحث بازبینی شبکه توزیع تجهیزات پزشکی را دنبال کرد.


به گفته اله یاری، هرچند الگوی توزیع دارو مزیت های بسیار زیادی را برای حوزه سلامت داشته است که قابل تامل و توجه است ولی نکته اساسی این است که ساختار توزیع تجهیزات پزشکی به مانند دارو نیست و باید ماهیت این بازار در نحوه توزیع آن لحاظ شود.


وی تاکید کرد: اگر شرکت های پخش سراسری در حوزه تجهیزات پزشکی بصورت رسمی و شناسنامه‌دار فعالیت کنند، اساس کار به گونه ای پایه ریزی خواهد شد که ورودی و خروجی سیستم توزیع کاملا مشخص باشد و این موضوع می‌تواند آثار مفیدی در حوزه برنامه ریزی تامین و نیز جلوگیری از کمبود کالا داشته باشد.


وی اضافه کرد: با حرکت به سمت راه اندازی شرکت‌های توزیع رسمی در حوزه تجهیزات پزشکی، علاوه بر اینکه بحث رصد و ردیابی و اصالت کالاها قابل پیگیری و نظارت بیشتر و دقیق‌تر خواهد شد، حتی در بحث صادرات هم می‌توان از پتانسیل این شرکت های پخش برای توسعه صادرات بهره‌برداری کرد.


به گفته وی، اگر شرکت‌های پخش رسمی و سراسری در حوزه تجهیزات پزشکی فعال شوند، مسیر دسترسی تولیدکنندگان داخلی که دور از مرکز هستند به بازار مصرف تسهیل می‌شود و این به معنای آن است که توسعه فعالیت‌های تولیدی در حوزه تجهیزات پزشکی در مناطق محروم و دور از مرکز، رونق پیدا می‌کند.


وی تصریح کرد: شرکت‌های پخش تجهیزات پزشکی باید به صورت تخصصی و مبتنی بر ماهیت هر حوزه کالایی از تجهیزات پزشکی به صورت مستقل بوجود بیاید و این موضوع تفاوت اساسی توزیع تجهیزات پزشکی با حوزه دارو است که برای موفقیت این پروژه باید به آن توجه ویژه کرد.


وی افزود:  ضمن اینکه ایجاد شبکه توزیع نظام‌مند در حوزه تجهیزات پزشکی که مشتمل بر شرکت های پخش رسمی و شفاف است، باید به گونه ای ضابطه‌مند و برنامه ریزی شود که با هماهنگی اصناف و کمک آنها پیاده سازی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha