یک فوق تخصص جراحی گفت: برخلاف برخی از اظهار نظرهای غیر کارشناسانه در فضای مجازی، جراحی‌های پستان با سرطان پستان در زنان مرتبط نیست و تاکنون هیچ موردی از ارتباط این دو فرآیند گزارش نشده است.

جراحی پستان عامل بروز سرطان در زنان نیست

سلامت نیوز:یک فوق تخصص جراحی گفت: برخلاف برخی از اظهار نظرهای غیر کارشناسانه در فضای مجازی، جراحی‌های پستان با سرطان پستان در زنان مرتبط نیست و تاکنون هیچ موردی از ارتباط این دو فرآیند گزارش نشده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،مهدی جعفری فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، اظهار داشت: این روزها در شبکه‌های اجتماعی مطالب پزشکی نادرستی دست به دست می‌شود که باعث نگرانی بسیاری شده است، باید توجه داشت افرادی که به دلیل تومور و سرطان، تصادف، ژنتیک، ضربه، کاهش وزن و غیره دچار تخریب نسج و یا از بین رفتن بافت پستان شده اند و اقدام به عمل پروتز پستان کرده اند باید بدانند که جراحی آنها باعث ابتلاء به سرطان نمی‌شود و این شایعات تنها برای ایجاد رعب در جامعه زنان و سودجویی برخی است.


وی اضافه کرد: افرادی که به دلیل بیماری و یا وراثت نیازمند جراحی پستان هستند باید مطلع باشند که انجام جراحی پستان مانع از شیردهی نمی‌شود و بر فرآیند فرزندآوری و پرورش آنها تأثیری ندارد و نباید از ترس ضعف در شیردهی اقدامات به جلوگیری از بارداری کنند.


جعفری ادامه داد: تاکنون هیچ موردی از ابتلاء به سرطان پستان در اثر عمل پروتز پستان در ایران گزارش نشده است و هیچ ارتباطی بین بیماری‌های خود ایمنی و سایر بیماری‌های سیستمیک با پروتز پستان وجود ندارد.


این جراح پلاستیک اضافه کرد: بسیاری پس از جراحی پروتز پستان نگران هستند که این بافت، امکان تشخیص سرطان پستان را نسبت به سایرین به تأخیر بیاندازد چرا که این مواد ممکن است اشعه و پرتوها را از خود عبور ندهد و در نتیجه مانع دیده شدن بافت اصلی پستان در جریان ماموگرافی شود در حالی که این طور نیست چرا که تکنیک‌های ماموگرافی در ایران در مرحله پیشرفته ای است و قسمت‌های بافت اصلی پستان که زیر پروتز پستان پنهان است اگر دچار بافت سرطانی شده باشند قابل تشخیص خواهد بود مضاف بر اینکه تصویر برداری ام آر آی قادر است کلیه مشکلات پستان دارای پروتز را به تصویر بکشد.


وی گفت: چاقی، ژنتیک و میانسالی از جمله عواملی است که باعث می‌شود بسیاری از زنان به دلیل نسج زیاد پستان دچار درد قفسه سینه، ستون فقرات و مشکلات مهره‌های گردن شوند به همین دلیل همواره به این افراد توصیه می‌شود برای جلوگیری از عارضه‌های شدیدتر در ناحیه ستون فقرات اقدام به برداشتن توده‌های اضافی کنند.


جعفری با بیان اینکه بیشتر مبتلایان سرطان پستان در ایران در سنین ۴۹ تا ۶۹ سال هستند، افزود: این آمار در مقایسه با سایر کشورها نشان می‌دهد که سرطان پستان در کشور ما از سنین پایین‌تری شروع می‌شود که باید در این زمینه فرهنگ سازی گسترده ای کرد.


وی با بیان اینکه سبک زندگی می‌تواند در میزان ابتلاء به سرطان پستان تأثیر مستقیم داشته باشد، گفت: بر اساس آخرین پژوهش‌های علمی مصرف الکل، دخانیات و اضافه وزن می‌تواند تا ۱۳ درصد ابتلاء به سرطان پستان را در زنان افزایش دهد، ضمن اینکه مصرف هورمون در طولانی مدت، عدم شیردهی و عدم بارداری و در معرض اشعه بودن از دیگر عوامل تشدید کننده سرطان پستان است.


جعفری خاطر نشان کرد: معاینات و آزمایش‌های دوره‌ای در زنان ایرانی باید به یک فرهنگ همه گیر تبدیل شود چرا که با تشخیص زود هنگام می‌توان به درمان سرطان‌ها امیدوار بود تا جایی که نیاز به برداشتن پستان و یا اضافه کردن پروتز نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha