یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 288356

برای جلوگیری از انتشار ویروس‌ها و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا در فصولی که در هوا، گرد و غبار پراکنده است یا زمانی که فرد نیاز به مرطوب کردن راه های هوایی دارد و دچار چسبندگی راه هوایی یا در دفع خلط با مشکل مواجه است، استفاده از بخور کمک ‌کننده است.

استفاده از دستگاه بخور، چرا و چگونه؟

سلامت نیوز:  برای جلوگیری از انتشار ویروس‌ها و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا در فصولی که در هوا، گرد و غبار پراکنده است یا زمانی که فرد نیاز به مرطوب کردن راه های هوایی دارد و دچار چسبندگی راه هوایی یا در دفع خلط با مشکل مواجه است، استفاده از بخور کمک ‌کننده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،اگر رطوبت نسبی داخل منزل به 45 درصد برسد کاملا ایده‌آل است، در صورتی که این میزان کمتر از 30 درصد باشد، خشک محسوب می ‌شود اما رطوبت نسبی منزل نباید از 50 درصد تجاوز کند.

  اندازه گیری رطوبت داخل منزل

سه قطعه یخ کوچک را داخل یک لیوان قرار دهید و به آن آب اضافه کنید. بعد از 3 دقیقه اگر رطوبت روی سطح خارجی لیوان شکل نگرفت، هوا خیلی خشک است و باید مرطوب شود.اگر دمای منزل ثابت باشد ، می توان با دستگاه بخور یا رطوبت ساز ، رطوبت هوای منزل را افزایش داد. 

دستگاه بخورگرم

از دستگاه های بخور گرم در هوای سرد استفاده می ‌‌شود زیرا احتمال رشد باکتری،‌ قارچ و کپک در مخزن این دستگاه کم و در تسکین گرفتگی بینی ، عفونت‌ مجاری تنفسی و کاهش شدت سرفه‌های خشک مفید است . امکان افزودن مواد ضد عفونی کننده گیاهی (مانند اوکالیپتوس) و خوشبو کننده در بسیاری از آن ها وجود دارد. 

عیب دستگاه بخور گرم

مصرف انرژی برق در آن ها بالاست و احتمال سوختگی با بخار داغ یا آب داخل مخزن وجود دارد.

 دستگاه ‌بخور سرد

دستگاه های بخور سرد به سه گروه رطوبت ‌ساز پروانه ‌ای، رطوبت ساز اولتراسونیک و رطوبت‌ ساز تبخیری تقسیم می‌ شود.معمولا از بخور سرد در فصل تابستان استفاده می‌ شود.دستگاه های بخور سرد کم صدا تر از نوع گرم و مصرف انرژی برق در آن ها کمتر است.

  عیب دستگاه بخور سرد

آب محل مناسبی برای تکثیر قارچ‌ ها و باکتری‌ هاست و از آن جایی که در بخور سرد، قطرات آب به هوا پراکنده می‌ شود، این مواد هم به همراه آب در فضای اتاق منتشر می ‌شوند بنابراین مخزن آن ها را باید هر روز با آب و صابون شست.در بخور سرد، مواد معدنی موجود در آب در هوا پراکنده می ‌شود لذا باید مخزن آن را با آب مقطر پُر کرد.

در غیر این صورت مواد معدنی موجود در آب به صورت گرد و غبار در محیط خانه پخش می ‌شود. نکته   بهتر است در اتاق کودکان و خردسالان از بُخور گرم استفاده شود. البته نباید  استفاده از این دستگاه‌ ها دایمی باشد زیرا رطوبت بالا، حملات آسم و آلرژی را تشدید می ‌کند. همه افرادی که دچار خشکی پوست، سرماخوردگی، گرفتگی بینی و مجاری تنفسی هستند و از بخاری‌ های گازی یا نفتی برای گرم کردن محل زندگی خود استفاده می‌ کنند، می ‌توانند از این دستگاه ها استفاده کنند.

 برای هر 10 متر، یک دستگاه لازم است تا بتواند بخار کافی در اتاق ایجاد کند.بخور گرم بیشتر برای کسانی استفاده می شود که دچار التهاب راه تنفسی فوقانی نیستند. 

 اگر تنها برای مرطوب شدن هوا از بخور استفاده میکنیم بهتر است بخار گرم باشد. اما بیمارانی که التهاب حاد مجاری تنفسی فوقانی دارند، می توانند از بخار سرد استفاده کنند تا بیماری تشدید نشود.   دستگاه بخور اگر به طور صحیح استفاده شود، می ‌تواند ازخشکی پوست بدن و پوشش مخاط بینی و گلو جلوگیری کند و بروز سرماخوردگی، حملات سردردهای سینوسی ، آلرژی ، آسم و بیماری ‌های تنفسی را کاهش دهد و سرمای هوا را تعدیل کند. روشن کردن بخور سرد، ممکن است برای افرادی که دچار التهاب راههای هوایی هستند، ایجاد ناراحتی کند.

 یونیزاسیون هوا

نسبت یونهای مثبت به منفی در هوای پاک و طبیعی ۲/۱ به یک است ولی در هوای آلوده این نسبت افزایش پیدا می کند و ۳ به یک می شود. دستگاههای بخور سرد (اولتراسونیک) با تولید یونهای منفی و در نتیجه ایجاد بالانس یونی مطلوب، موجب تجمع و رسوب ذرات باردار مثبت موجود در هوا میشود.

دستگاه بخور سرد، اکسیژن هوا را مصرف می کند؟

برای بسیاری از ما  این سوال مطرح است که چرا هنگام کار کردن دستگاه بخور سرد، رنگ شعله گازیا بخاری تغییر می کند؟ آیا کمبود اکسیژن در هواست؟در پاسخ باید به این نکته اشاره کرد که زرد شدن رنگ شعله ربطی به کمبود اکسیژن ندارد بلکه به دلیل برخورد ذرات آب با شعله است. دستگاه بخور سرد، ذرات آب یونولیزه  را در تمام فضای منزل پخش می کند.

برخورد این ذرات با شعله گازو بخار، رنگ شعله را تغییر می دهد.دردستگاه بخورسرد، ابتدا امواج اولتراسونیک به سمت آب فرستاده و سپس ذرات آب به ذرات میکرونی تبدیل و در هوا پخش می شود. بنابراین زمانی که دستگاه بخور روشن باشد، بلافاصله ذرات ریز آب در فضا منتشر و در صورت وجود بخاری در منزل یا روشن بودن شعله گاز، عناصر موجود درآن مانند سدیم، کلسیم، منیزیم و ... در دمای شعله برانگیخته می شود و از خود نور منتشر می کند. بنابراین در اثر این انتشار نور رنگ شعله گاز ممکن است به زرد، نارنجی یا قرمز تبدیل شود (بسته به نوع املاح آب) .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha