یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 288385

بدن انسان به طور هوشمندانه خود را سم زدایی می کند اما با وجود عواملی ممکن است این کار صورت نگیرد در ادامه به علائمی می پردازیم که خبر می دهد بدن برای سم زدایی به کمک نیاز دارد.

علائمی که خبر از نیاز بدن به سم زدایی می دهد

سلامت نیوز:  بدن انسان به طور هوشمندانه خود را سم زدایی می کند اما با وجود عواملی ممکن است این کار صورت نگیرد در ادامه به علائمی می پردازیم که خبر می دهد بدن برای سم زدایی به کمک نیاز دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزیاتو، اگر چه خیلی از ما فکر می‌کنیم که بدن می‌تواند هر از گاهی پاک‌سازی و سم‌زدایی خودش را بر عهده بگیرد اما گاهی اوقات به ما علائمی نشان می‌دهد که در واقع با زبان بی‌زبانی می‌گوید «من برای سم‌زدایی نیاز به کمک شما دارم». به محض این که سم‌ها وارد بدن می‌شوند، سیستم ایمنی بدن، کلیه و کبد، همزمان با یکدیگر برای از بین بردن سموم دست همکاری می‌دهند.

با این حال، وقتی این سموم فراتر از توانایی بدن برای پاک‌سازی باشند مدت‌های زیادی در داخل سیستم شما ذخیره می‌شوند تا بدن بتواند به طور کامل آنها را از بین ببرد.

 اصلا این سموم از کجا می‌آیند و علائمی که بدن به وسیله آنها به ما هشدار می‌دهد که نیاز به سم‌زدایی دارد چه هستند.

هرچه در مورد سموم می‌دانیم؟

همان طور که همه ما می‌دانیم، سم یک ماده خارجی مضر است که وارد بدن می‌شود. اگر سم توسط سیستم ایمنی از بدن خارج یا دفع نشود، سال‌های سال بدون این که علامتی از حضور خود نشان دهد در بدن ذخیره می‌ماند. فقط زمانی که سموم بدن به سطح قابل توجهی افزایش پیدا کنند و بدن نتواند خودش آنها را نگه دارد علائم مختلفی را از خود بروز می‌دهد که نشان دهد نیاز به سم‌زدایی دارد.

سموم چطور وارد بدن ما می شوند ؟
سموم محیطی

این سموم معمولا از مکان‌های صنعتی که خودروها، آب و هوای آلوده دارند و یا تشعشعات مضر، آفت‌کش یا حشره‌کش‌ها و علف‌کش‌ها در آن هستند می‌آیند یا در مواد پاک‌کننده، اسپری مو، عطر و لوازم آرایشی که در خانه هم یافت می‌شود وجود دارند.

سموم سبک زندگی

سموم سبک زندگی معمولا از مواد شیمیایی می‌آیند که خود ما وارد بدن خود می‌کنیم؛ مثل قند، داروهای تجویزی، غذاهای فرآوری شده، الکل، کافئین و توتون یا تنباکو.

واکنش‌های متابولیک

وقتی بدن ما شروع به تجزیه پروتئین، قند و چربی می‌کند به صورت طبیعی ضایعات سمی تولید می‌کند. وقتی در یک رژیم غذایی مواد مغذی کافی یافت نمی‌شود، سموم در بدن تجمع پیدا می‌کنند.

میکروب‌های روده

مجرای گوارشی مملو از مخمر و باکتری است تا به هضم غذا در بدن کمک کند. وقتی این باکتری‌ها بیش از حد در روده رشد کنند سموم وارد جریان خون می‌شوند و در نهایت منجر به عوارض جسمی مختلفی در بدن خواهد شد.

سموم عاطفی

استرس، ترس یا تجربه رخدادهای ناگوار و دردآور می‌تواند بر سیستم‌های عصبی و هورمونی تاثیر بگذارد و در نتیجه بر توانایی بدن برای سم‌زدایی نتیجه معکوس خواهد گذاشت.

افزایش وزن

آیا تازگی‌ها متوجه این موضوع شده‌اید که با وجود شمردن کالری‌های مصرفی و ورزش کردن، وزن شما به صورت مداوم بالا رفته است؟ شاید افزایش سموم در بدن را بتوان مقصر این حالت دانست. بسیاری از سموم چربی‌دوست هستند و به همین علت دلشان می‌خواهد در بدن ذخیره شوند. سموم چربی‌دوست شامل آفت‌کش‌ها و دیوکسین‌ها می‌شوند که بدن را وادار به تولید چربی بیشتر برای ذخیره سموم بیشتر در آن می‌کند. بدین ترتیب، کاهش وزن تا زمانی که این سموم در بدن شما وجود داشته باشند و از شر آنها خلاص نشده باشید تقریبا غیرممکن است.

خستگی متداوم

آیا ساعات خواب و استراحت شما به اندازه کافی است اما هنوز هم همیشه احساس خستگی می‌کنید؟ افزایش سموم در بدن می‌تواند یکی از دلایل این عارضه در شما باشد. وقتی بدن سموم زیادی را در خود ذخیره کرده باشد، فشار بیش از اندازه‌ای به غدد آدرنال شما وارد می‌کند. افزایش طولانی‌مدت سموم می‌تواند منجر به خستگی آدرنال شود و بدین ترتیب شما هم احساس خستگی و خواب‌آلودگی کنید. علاوه بر این، بسیاری از سموم موجود در بدن مانند کافئین می‌توانند در واقع عملکرد آدرنال را به شکل منفی مختل کنند و بدن را مجبور به هوشیار ماندن در زمان چالش دفع سموم کند.

بی‌خوابی

اگر حس می‌کنید بدن شما مدام هوشیار و در استرس است، شاید تعادل هورمون کورتیزول در بدن شما بر هم خورده باشد. کورتیزول هورمونی است که بدن (مخصوصا در غروب) برای کاهش استرس آزاد می‌کند. میزان کورتیزول در افراد سالم اوایل صبح زیاد است و سپس به تدریج در طی روز کاهش پیدا می‌کند.

وقتی عدم تعادل در کورتیزول وجود داشته باشد، میزان کورتیزول در غروب افزایش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، شما انرژی بیشتری دارید و عصرها نسبت به صبح فعال‌تر هستید.

بی‌خوابی طولانی مدت در نهایت منجر به مشکلات جدی در سلامت شما مثل ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. بنابراین، مهم است که اگر احساس می‌کنید عدم تعادل هورمون کورتیزول در بدن شما وجود دارد، بدن خود را سم‌زدایی کنید.

اختلال تمرکز

سموم می‌توانند به طور مستقیم در مغز اثر بگذارند. این شامل گلوتامات مونوسدیم (MSG) و/یا آسپارتام می‌شود. اگر شما در طول روز بدون هیچ دلیل خاصی مدام تمرکز و توجه خود را از دست می‌دهید، این احتمال وجود دارد که افزایش سموم در بدن شما اتفاق افتاده باشد. آسپارتام و MSG می‌توانند سلول‌های مغز را بکشند و از اکسیده شدن مغز جلوگیری کنند. گلوتامات مونوسدیم معمولا در افرادی دیده می‌شود که غذاهای فرآوری شده و گوشت زیادی می‌خورند اما آسپارتام در نوشیدنی‌های بدون قند، آدامس و خمیردندان یافت می‌شود. مهم است که شما این اگزیتوتوکسین‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

سردردهای بدون دلیل

اگر مدام از سردردهایی رنج می‌برید که بی‌دلیل هستند یا برایشان توضیحی ندارید، می‌تواند علامت این باشد که میزان سموم بدن شما بیش از اندازه طبیعی است.

سمومی مانند آسپارتام و مونوسدیم گلوتامات که می‌توانند در مغز اثر بگذارند این توانایی را نیز دارند که منجر به سردرد مداوم شما بعد از مصرف غذاهایی شوند که حاوی آنهاست؛ یعنی همان غذاهایی که در بالا ذکر کردیم. با این حال، سموم دیگری نیز هستند که منجر به سردرد می‌شوند و عبارت‌اند از: رنگ غذا، مواد نگهدارنده و فلزات سنگین.

اختلالات روحی و تغییرات رفتاری

اگر در طول روز اختلالات رفتاری و تغییر حالات روحی را تجربه می‌کنید، می‌تواند علامت عدم تعادل هورمونی در بدن شما باشد. سمومی مانند زنواستروژن (Xenoestrogen) می‌توانند منجر به عدم تعادل هورمونی هم در زنان و هم در مردان شود. زنواستروژن یک ترکیب مصنوعی و ساختگی از هورمون‌هاست که مانند استروژن در بدن عمل می‌کند. زنواستروژن‌ها معمولا در ترکیبات صنعتی مانند فتالات، BPA و PCB ها یافت می‌شود. از پلاستیک، مخصوصا در آشپزخانه، استفاده نکنید تا میزان زنواستروژن در بدن شما کاهش پیدا کند.

بوی بد بدن

اگر همیشه دهانتان بوی بد می‌دهد یا مدفوع یا گاز معده شما بدبو است، این علامت می‌تواند نشان دهد که کبد و روده شما در حال مبارزه برای دفع حجم بالایی از سموم هستند. اگر حس می‌کنید مدت زمان زیادی است که نفخ یا تورم دارید، احساس گرسنگی ندارید و بوی بد بدن شما همیشگی شده است، حتما نیاز دارید به بدن خود در دفع و خارج کردن سموم ذخیره شده کمک کنید. خار مریم، روغن زیتون و آب لیمو یک سم‌زدایی کامل را می‌توانند انجام دهند و کبد شما را به شیوه مؤثر از وجود سموم عاری کند.

یبوست

دفع ضایعات بدن ما به صورت روزانه یک امر حیاتی و مهم است. اگر به امر پی برده‌اید که حرکات روده شما به دلیل کمبود آنتی‌اکسیدان در رژیم غذایی به صورت روزانه انجام نمی‌شود، این احتمال وجود دارد که سموم وارد جریان خون شما شده و شروع به انباشته شدن کرده باشد. نوشیدن مقدار زیاد آب همراه با رژیم غذایی که حاوی آنتی‌اکسیدان و فیبر باشد می‌تواند یبوست و نفخ را برطرف کند و از جذب سموم در جریان خون پیشگیری کند.

درد عضلات

اگر عضلات شما مدام درد می‌کند و توضیحی برای آن ندارید، می‌تواند علامت بالا رفتن میزان سموم در بدن شما باشد. سموم این توانایی را دارند که دریافت‌کننده‌های درد موجود در عضلات را تحریک کنند و در نتیجه باعث اسپاسم، انقباض یا گره خوردن عضلات شوند.

سموم معمولا روی عضلات تاثیر فوری می‌گذارند زیرا معمولا از غذاهایی نشات می‌گیرند که در طی روز خورده می‌شوند. اگر گرفتگی بدون دلیل در عضلات را در طول روز تجربه می‌کنید حتما در یک دفتر یادداشت کنید که چه زمانی رخ می‌دهد و در طول روز چه چیزهایی خورده‌اید تا متوجه شوید چه غذاهای خاصی هستند که با خوردن آنها دچار این حالت می‌شوید.

واکنش‌های پوستی

کبد مسئول دفع بیشتر سموم از بدن است. وقتی بدن مملو از سم می‌شود، کبد نمی‌تواند تحمل کند و دیگر اندام‌ها سعی می‌کنند این سموم را مثلا از طریق پوست از بدن خارج کنند. وقتی پوست سعی می‌کند سموم را از بدن خارج کند، واکنش بدی به این فرآیند نشان می‌دهد زیرا آنها را به عنوان سم کشنده استنباط می‌کند. در نتیجه، آکنه، بثورات پوستی، اگزما، درماتوگرافیا و جوش ایجاد می‌شود.

اگر فکر می‌کنید بدن شما پر از سم است و علائمی که در بالا گفتیم را از خود بروز می‌دهد، نکته حائز اهمیت امتحان کردن رژیم غذایی سم‌زدا برای دفع آنها از سیستم بدن شماست. یک رژیم غذایی مملو از غذاهای ارگانیک سالم حاوی بسیاری از سبزیجات و میوه‌های غنی از آنتی‌اکسیدان می‌تواند به بدن شما و سلامت عمومی آن کمک کند. یادتان باشد همیشه آب زیادی بخورید و به طور مرتب ورزش کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha