متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی به تشریح انواع سرطان رحم و راه های درمان آن پرداخت.

خانم ها چکاب های سالانه را جدی بگیرند

سلامت نیوز:متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی به تشریح انواع سرطان رحم و راه های درمان آن پرداخت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،فروغ فرقانی متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی  با اشاره به انواع سرطان رحم و راه های درمان آن، گفت:  سرطان رحم می‌تواند شامل جسم رحم، لوله‌ها یا دهانه رحم باشد، این نوع سرطان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها بوده که خوشبختانه روند درمان و حتی زنده ماندن در آن بیش از انواع دیگر است.


وی با بیان اینکه سرطان رحم توموری است که مربوط به سن‌های بالا بوده و راه‌های مختلفی نیز برای تشخیص آن وجود دارد، افزود: سرطان دهانه رحم با انجام تست پاپ اسمیر مشخص می شود و این تست تغییرات سلولی را از ۷ الی ۸ سال گذشته تاکنون را نشان می‌دهد.


دکتر فرقانی در خصوص سرطان دهانه رحم و راه تشخیص آن تصریح کرد: انجام سالیانه تست پاپ اسمیربه خوبی نشان دهنده تغییرات سلولی بوده و در نتیجه نتایج این نوع آزمایش فرد به سمت درمان هدایت می‌شود از این رو جلوی پیشرفت بیماری نیز گرفته خواهد شد.

این متخصص و جراح زنان با تاکید بر اینکه در طی چکاب‌های سالانه در مورد سلول‌هایی که از حالت نرمال خارج شده اند بر حسب جواب آزمایش، سن بیمار و تعداد فرزندان وی تصمیم گیری صورت می گیرد، گفت: در این حوزه اگر بیماری به سمت تبدیل شدن به سرطان حرکت کند به طور حتم درمان متفاوت خواهد شد.


وی با بیان اینکه در مورد تشخیص سرطان لوله‌های رحم که زیاد شایع نیست نیز آزمایشات مختلفی وجود دارد، افزود: نوع دیگر سرطان رحم مربوط به جسم آن بوده و شامل تورمور‌های خوش خیم شامل کیست‌ها و فیبروم‌ها و اتواع بد خیم آن می‌شود.


این متخصص زنان و زایمان با تاکید بر اینکه سرطان خوش خیم جسم رحم یا همان کیست‌ها و فیبروم‌ها با اندازه گیری هورمون استروژن قابل تشخیص است، تصریح کرد: وقتی سطح این هورمون در بدن افزایش یابد تومور سلول‌های عضلات رحم به وجود می‌آید این تومور وابسته به هورمون استروژن بوده البته مسائل ژنتیک نیز در شیوع این نوع سرطان دخیل هستند و با افزایش سن سایز آن کوچک‌تر می‌شود، چون سطح هورمون کاهش می‌یابد.
 
خانم ها خونریزی های نامرتب را جدی بگیرند
دکتر فرقانی در پاسخ به این سوال که شایع‌ترین علائم تومور‌های بدخیم رحم چیست، گفت:  شایع‌ترین علامت تورمو‌های بدخیم رحم خونریزی‌های نامرتب است در این رابطه اگر بیماری خونریزی نامرتب در زمان نزدیک به یائسگی داشته باشد باید مورد بررسی‌های دقیق قرار بگیرد.


وی ادامه داد: البته که خانم‌های جوان نیز در صورتی که قاعدگی‌های نامنظم دارند در معرض ابتلا به سرطان رحم هستند از این رو نباید از چکاب‌های دوره‌ای غفلت کنند.

این متخصص زنان و زایمان در پایان در خصوص نحوه تشخیص خوش خیم یا بد خیم بودن توده‌های رحمی گفت: تشخیص این موضوع با آزمایش، سونوگرافی و نمونه برداری ممکن می‌شود و طبق جواب‌ها می‌توان در خصوص آن تصمیم گیری کرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha