همه آن چه باید درباره ویروس کرونا و مقابله با آن بدانیمویروس کرونا ویروس جدیدی است که از مدت کوتاه پیش باعث جان باختن بیش از ۴۰ نفر شده است. گسترش این ویروس، این سوال را ایجاد کرده که راه‌های انتقال بیماری چیست و افراد چگونه از خود مراقبت کنند؟

همه چیزهایی که باید درباره ویروس کرونا و مقابله با آن بدانید

سلامت نیوز:همه آن چه باید درباره ویروس کرونا و مقابله با آن بدانیمویروس کرونا ویروس جدیدی است که از مدت کوتاه پیش باعث جان باختن بیش از ۴۰ نفر شده است. گسترش این ویروس، این سوال را ایجاد کرده که راه‌های انتقال بیماری چیست و افراد چگونه از خود مراقبت کنند؟


به گزارش سلامت نیوز رویداد۲۴ در گفت‌وگوی خود با حمید عمادی متخصص بیماری‌های عفونی همه آن چیزی که افراد برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را باید بدانند، بررسی کرده است.


مشکلات مردم کم بود و از هفته گذشته موضوع انتقال بیماری از طریق ویروس کرونا هم به مشکلات اضافه شد. این ویروس عامل انتقال بیماری است که تا این لحظه باعث ابتلای بیش از ۱۰۰۰ نفر و مرگ دست کم ۴۱ نفر شده است. مسئولان بهداشتی در کشورهای مختلف نگران انتقال این ویروس به مرزهای خود هستند بنابراین کنترل رفت و آمدها از زمانی که این ویروس گسترش پیدا کرده، بسیار جدی شده است.


اواخر سال ۲۰۱۹ خبر‌هایی از شیوع ویروس کرونا در شهر‌های چین منشتر شد، اما کسی آن را جدی نگرفت و با ورود به سال جدید میلادی و افزایش ابتلا و مرگ شهروندان چینی با ویروس کرونا، حساسیت‌ها نسبت به انتقال بیماری از طریق این ویروس جدی‌تر شد و اتفاقات شهر «ووهان» چین به صدر اخبار جهان رفت.
ویروس کرونا فعلا ناشناخته است و منشا دقیق آن تا امروز معلوم نیست، حتی این ویروس فعلا اسمی هم ندارد و دانشمندان فعلا نام آن را ncov-۲۰۱۹ گذاشته‌اند که معرف نوعی جدید از ویروس کرونا است اما آنطور که از خبر‌ها مشخص است این ویروس از طریق حیوان به انسان منتقل شده است. پزشکان چینی اعلام کردند که امکان دارد این ویروس از طریق خفاش و مار به شهروندان ووهان چین منتقل شده باشد.


در جدیدترین فرضیه گفته شده ویروس کرونا از طریق سوپ خفاش به انسان منتقل شده و به این ترتیب گسترش پیدا کرده است. کاربران فضای مجازی عکس‌های مختلفی از فروش سوپ خفاش منتشر کردند و نوشتند دلیل انتقال ویروس این سوپ بوده است. با این حال هنوز هیچ منبع پزشکی رسمی این ادعا را تایید نکرده است.


در حال حاضر شهر ووهان چین با ۱۱ میلیون جمعیت به همراه چند شهر دیگر در قرنطینه کامل به سر می‌برند و راه‌های ورود و خروج به این شهر‌ها کاملا بسته است. ویروس کرونا تاکنون در هنگ‌کنگ، ماکائو، تایوان، ژاپن، تایلند، کره‌جنوبی، فیلیپین، ویتنام، مالزی، سنگاپور و حتی آمریکا، استرالیا، مکزیک، برزیل، کلمبیا، انگلستان و ایتالیا مشاهده شده است.


به گفته پزشکان دوره نهفته این بیماری که به شدت مسری است، حدودا یک هفته و علائم ابتلا به کرونا، مواردی مثل مانند تب، تنگی نفس، درد عضلات، سردرد و ... است. دامنه و قدرت انتقال این بیماری در شرایط غیرایزوله ۱ به ۱۴ اعلام شده است، یعنی هر یک نفر که بیمار است می‌تواند حداقل ۱۴ نفر را بیمار کند.
هرچند که وزارت بهداشت ایران از چک و کنترل کردن مسافران چینی از لحاظ ویروس کرونا در فرودگاه خبر داده است، اما احتمال ابتلا به این بیماری ناشناخته و مرموز ایرانی‌ها را هم بیش از پیش نگران کرده است. از همین رو به سراغ یکی از پزشکان عفونی رفتیم تا جزئیات بیشتری از این بیماری و نحوه مراقبت از ابتلا به آن دریافت کنیم.


حمید عمادی متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: ویروس کرونا ژن بسیار بزرگی دارد و زمانی که ویروسی ژن بزرگی داشته باشد، احتمال اینکه جهش پیدا کند و بزرگتر شود نیز وجود دارد. به طور مثال ماشین کوچکی را فرض کنید که در خیابان به راحتی حرکت می‌کند و احتمال برخورد با اطرافش کم است، اما از سوی دیگر یک تریلی بسیار بزرگ در خیابان است که هر لحظه امکان دارد برخوردی با اطرافش داشته باشد.


این پزشک توضیح می‌دهد: ما همواره انتظار جهش و پیدایش یک ویروس جدید از کرونا را داشته‌ایم. در سال ۲۰۰۳ نیز شاهد «ویروس سارس» از مجموعه کرونا بودیم که یک بیماری شدید تنفسی رخ داد و همان زمان هم در چین بود. آن زمان که موضوع را بررسی کردند، متوجه شدند که ویروس سارس در سگ و گربه‌ها وجود دارد که این ویروس در نهایت پس از مدتی حضور در بدن سگ و گربه، از بدن آن‌ها از طریق مدفوع دفع می‌شد. اما مردم در چین این سگ و گربه‌ها را می‌خورند و علاقه بسیار زیادی به گوشت آن‌ها دارند و از طریق سگ و گربه وارد بدن انسان شدند و فضای بدن انسان را بسیار مناسب دیدند و شروع به جهش کردند و به یک بیماری انسانی تبدیل شد.


وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۲ نیز باز هم ویروس جدیدی به نام mers در کروناویروس‌ها پیدا شد پیدا شد که در واقع منشا آن کشور عربستان بود. این ویروس هم از خفاش که پرنده‌ای پستاندار است، به شتر‌ها منتقل شده بود. به این صورت که خفاش‌ها میو‌های درختان را می‌خورند و بخشی از آن‌ها که روی زمین می‌افتاد را شتر‌ها می‌خوردند و از آنجایی که مردم عربستان ارتباط خوبی با شتر‌ها دارند و گوشت و شیر آن‌ها را می‌خورند، به مردم عربستان منتقل شده بود و در نهایت انسان به انسان منتقل شد و بیماری جدیدی از کروناویروس منتشر شد.


ویروس کرونا از راه تنفس انتقال پیدا می‌کند/ دست و صورت خود را با آب و صابون بشویید
عمادی با بیان اینکه ویروس جدیدی که در چین شیوع پیدا کرده هم از خفاش‌ها منتقل شده است، تصریح کرد: این بیماری از نوع بیماری‌های تنفسی است و از راه تنفس به دیگری منتقل می‌شود. افراد بهتر است در هنگام مشکلات تنفسی حتما به پزشک مراجعه کنند و به دکتر‌ها توصیه می‌کنم تا جایی که می‌توانند بیخودی به مردم آنتی‌بیوتیک ندهند و دگزامتازون به مردم تزریق نکنند.


این پزشک متخصص عفونی با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری گفت: معمولا این بیماری از راه تنفس منتقل می‌شود. مردم مهمترین کاری که باید برای جلوگیری از ابتلا به آن انجام دهند، شستن دست و صورت خود با آب و صابون است. فردی که به این بیماری مبتلا است ممکن است عطسه یا سرفه کند و دستش را به هرجایی بزند یا اینکه مخاط دهانش به بیرون پرت شود و هر جایی را آلوده کند و ما که سالم هستیم با دست زدن به در، میز، دستگیره و ... دستمان آلوده می‌شود و بعد از آن ممکن است به چشم و دهن خود بزنیم و از این طریق بیمار شویم. اما اگر دستمان را با آب و صابون بشوییم، از یکی از مهمترین راه‌های انتقال جلوگیری کرده‌ایم.


زدن ماسک تاثیری در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارد
استاد دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: علائم این بیماری مانند علائم سرماخوردگی و سایر بیماری‌های تنفسی است که تب، ضعف عضلانی، آبریزش بینی، سردرد و ... را دارد و به زبان ساده‌تر یک سرماخوردگی است، اما بسیار شدیدتر. این بیماری هنوز به ایران نرسیده است و به مردم می‌گویم اصلا ترس، استرس و نگرانی نداشته باشند، زیرا ما همواره در معرض همه عفونت‌های تنفسی هستیم و آنفولانزا هم دست کمی از این ویروس جدید ندارد.
بهداشت دست و صورت به هیچ عنوان فراموش نشود و واقعیت این است که با توجه به تجربه قبلی در رابطه با کرونا ویروس‌ها، زدن ماسک هم تاثیری از جلوگیری به ابتلای این بیماری ندارد. حتی در زمانی که سارس شیوع پیدا کرده بود مردم چین را وادار کرده بودند که حتما ماسک استفاده کنند، اما بعد دیدند که فایده‌ای ندارد و رعایت بهداشت دست و صورت بسیار مهم‌تر و پراهمیت‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha