مدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم شفاف شدن مسیر درمان بیماران خارجی در کشور، گفت: گردشگری سلامت قادر است کشور را از برخی بحران‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها نجات دهد.

مسیر درمان "بیماران خارجی" در بیمارستان‌ها شفاف شود

سلامت نیوز:مدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم شفاف شدن مسیر درمان بیماران خارجی در کشور، گفت: گردشگری سلامت قادر است کشور را از برخی بحران‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها نجات دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر علیرضا  عسگری  با اشاره به وضعیت گردشگری سلامت در کشور، گفت: حوزه توریسم سلامت می‌تواند به عنوان بازوی قدرتمندی برای اقتصاد کشور عمل کند. به ویژه در شرایطی که تحریم‌ها بسیاری از حوزه‌ها را نشانه گرفته‌اند، مسلماً بحث گردشگری سلامت قادر است کشور را از برخی بحران‌های اقتصادی نجات دهد.


وی با بیان اینکه متاسفانه دلالان، گردشگری سلامت کشور را مجالی برای سوداگری خود یافتند و باعث آشفتگی این صنعت هستند، افزود: بنابراین تغییر مسیر در ادامه راه یک ضرورت انکارناپذیر جهت شفافیت هرچه بیشتر است. حال تغییرات را باید از وزارت بهداشت و بیمارستان‌های تابعه آن، ‌شروع کنیم. یکی از تغییرات این است که توانمندی بیمارستان‌ها در ارائه خدمت را هر چه بیشتر افزایش دهیم تا خدمات با کیفیت بالا ارائه شوند.


اعمال استانداردهای سختگیرانه برای بیمارستان‌هایی که گردشگر سلامت می‌گیرندمدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: وقتی یک گردشگر سلامت با سطح انتظار خاصی وارد کشور می‌شود، باید انتظاراتش برآورده شود. به همین علت استانداردهای اعتباربخشی سختگیرانه‌تری اعمال و انتظارات جدیدی اضافه شد. از جمله اینکه بیمارستان‌های فعال در این عرصه باید سایت اطلاع رسانی پویا داشته و کارشناسان آگاه به زبان‌های خارجی در این بیمارستان‌ها حضور داشته باشند. همچنین سایت این بیمارستان‌ها باید مسیر درمان را از ابتدا تا انتها مشخص کند. کف انتظار این است که مسیر درمان بیمار در بیمارستان‌ها شفاف باشد. در عین حال بیماران خارجی باید به طور دقیق در سامانه‌های موجود ثبت شوند.


وجود امکانات لازم برای توسعه گردشگری سلامت در کشور

عسگری ادامه داد: باید توجه کرد که واقعیت این است که هم از نظر کیفیت کادر درمان و هم از نظر تجهیزات پزشکی، نه تنها هیچ کمبودی نداریم، بلکه از بسیاری از نقاط دنیا وضعیت‌مان در این حوزه‌ها بهتر است. بنابراین امکانات لازم وجود دارد، اما باید ارائه خدمات به نحوی باشد که برای بیمار خارجی اعتماد حداکثری ایجاد شود.


وی با بیان اینکه ایران در زمینه ارائه خدمات گردشگری سلامت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، گفت: به همین دلیل است که با وجود همه مشکلاتی که در عرصه تبلیغاتی برای کشور ایجاد کرده‌اند، اقبال گردشگران سلامت و بیماران خارجی برای دریافت خدمات درمانی در کشورمان زیاد است.


مدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت همچنین اظهار کرد: این آبرو را در حوزه سلامت آسان به دست نیاورده‌ایم، بلکه در قرون مختلف و با تلاش دلسوزان این عرصه ایجاد شده است. بنابراین سختگیری‌هایی در این حوزه صورت گرفت تا سطح خدمات بیمارستان‌های فعال در زمینه جذب بیمار خارجی بالا رود. تمام تلاش ما این است که در حوزه گردشگری سلامت با آبرو و قدرتمند ظاهر شویم.


فعالیت چندماهه شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری سلامت

وی ادامه داد: با اینکه شرکت‌های تسهیل‌گری گردشگری سلامت تنها چند ماه است که ایجاد شده‌اند، اما شاهد هستیم که کیفیت خدمات توریست درمانی در کشور به مراتب بهتر شده و اتفاقات کم نظیری رخ داده است. روسای بیمارستان‌ها باید با شرکت‌های تسهیلگر سلامت تعامل کنند تا از نیازهای یکدیگر آگاه شوند و این مسیر را با هم طی کنند.


عسگری همچنین گفت: باید بپذیریم که توریستی که در حوزه سلامت خدمات دریافت می‌کند با یک توریست طبیعی یا تاریخی تفاوت دارد. بنابراین ضروری است که شرکت‌های تسهیل‌گر سلامت هرچه بیشتر توسعه یابند. در عین حال از همه دست اندرکاران خدمات گردشگری سلامت اعم از شرکت‌های تسهیل‌گر، بیمارستان‌ها، وزارت امور خارجه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان نظام پزشکی، اتاق بازرگانی که در این مدت به ما کمک کرده‌اند، می‌خواهیم که همکاری‌ها را در این زمینه با وزارت بهداشت افزایش دهند تا مسیر را بهتر طی کنیم و با تعامل بیشتر بتوانیم شاهد ارتقای بسیار چشمگیر کشور در حوزه گردشگری سلامت که یکی از ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی کشور است، باشیم.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha