چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 28843

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماكن عمومی، رعایت بهداشت فردی در استخرها، سونا و جكوزی را مهمترین عامل سلامتی معرفی كرد.

سلامت نیوز : رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماكن عمومی، رعایت بهداشت فردی در استخرها، سونا و جكوزی را مهمترین عامل سلامتی معرفی كرد.
مهندس غلامی گفت: با توجه به شروع فصل گرما و استفاده مردم از استخرهای عمومی دستورالعمل علمی، اجرایی به دانشگاه‌های علوم پزشكی کشور ابلاغ شده است و براساس آن صاحبان این مراكز موظف به رعایت این دستورالعمل هستند.
وی در ادامه گفت: رعایت اصول فردی توسط مردم و اصول بهداشتی توسط متصدیان استخرها دو اصل تفكیك ناپذیر برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های ناشی از استفاده استخرها است.
رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماكن عمومی ضمن بیان این مطلب كه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است به مردم توصیه كرد:  مراجعه کنندگان به استخرها قبل از ورود به استخر از سلامت خود مطمئن شده و نسبت به بیماری‌های قارچی،  عفونی یا عفونت روده‌ای حساس باشند. قبل و بعد از استخر حتماً دوش بگیرند، از وسایل شخصی دیگران استفاده نكنند، از حوضچه كلر كه مقدار كلر آن بسیار بالاست حتماً عبور كنند، در صورت وجود كدورت (تیرگی) آب وارد استخر نشوند زیرا در صورت كدورت آب، اضافه كردن مواد گندزدا یا ازن هم تاثیری بر کنترل آلودگی آب استخر ندارد.
وی در ادامه گفت: توجه خاص بانوان به عفونت‌های دستگاه ادراری و تناسلی حائز اهمیت است چون این توجه مانع از شیوع این عفونت‌ها در آب استخر می شود.
غلامی همچنین به صاحبان استخرها توصیه كرد: سیستم آب استخرها در گردش باشد. گندزدایی مستمر انجام بگیرد و بهتر است از كلر برای گندزدایی استفاده شود زیرا كلر باقیمانده در آب آلودگی ثانویه را از بین می‌برد وهمچنین نظافت اطراف استخرها و تاسیسات ضروری است.
وی در ادامه به والدین توصیه کرد:نحوه استفاده از استخر و بهداشت فردی را به كودكان خود آموزش دهند که شامل: استفاده نكردن مواد غذایی در استخر و استفاده از توالت قبل از ورود به آب استخر (ادرار نكردن در آب استخر) است.
رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماكن عمومی در ادامه گفت: همكاران ما در بهداشت محیط براین اماكن نظارت دائمی و مستمر دارند و استخرها را از نظر كلرسنجی و كدورت سنجی مورد آزمایش قرار می‌دهند.
وی مقدار كلر استفاده شده در آب استخرها را بین 1 تا 3 میلی گرم در لیترحد استاندارد عنوان کرد و در ادامه گفت :مردم در صورت مشاهده هرگونه موارد غیربهداشتی در اماكن عمومی شامل استخر، سونا و جكوزی می‌توانند با شماره تلفن 09678 ستاد فوریت سلامت محیط و كار وزارت بهداشت تماس بگیرند.
غلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار وب‌دا درخصوص استفاده از آب سرد بعد از دوش آب گرم گفت: استفاده ناگهانی از آّب سرد بلافاصله پس از آب داغ  اثرات بد و زیانباری دارد ولی 5 تا 10 دقیقه پس از حمام داغ می‌توان از دوش آب سرد استفاده كرد یعنی زمانی كه حرارت اصلی كاهش پیدا كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha