دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 288436

چای یکی از نوشیدنی‌های محبوب در میان ایرانیان است و نوشیدن آن در زمان سرماخوردگی و بیماری احساس بهتری به ما می‌دهد و هنگامی که تحت استرس قرار داریم با نوشیدن چای احساس آرامش می‌کنیم.

با این ۱۰ چای وزن خود را می توانید کاهش دهید

سلامت نیوز:چای یکی از نوشیدنی‌های محبوب در میان ایرانیان است و نوشیدن آن در زمان سرماخوردگی و بیماری احساس بهتری به ما می‌دهد و هنگامی که تحت استرس قرار داریم با نوشیدن چای احساس آرامش می‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد چای، از جمله چای سبز و چای نعناع، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

نوشیدن مقداری دم کرده چای و بسته به نوع آن، می‌تواند مزایای سلامتی فراوانی به همراه داشته باشد. چای یکی از نوشیدنی‌های محبوب در میان ایرانیان است و نوشیدن آن در زمان سرماخوردگی و بیماری احساس بهتری به ما می‌دهد و هنگامی که تحت استرس قرار داریم با نوشیدن چای احساس آرامش می‌کنیم. اما آیا مزایا چایمی تواند شامل کمک به کاهش وزن شود؟ (اگر این مسئله هدف باشد.)

چای از گیاه Camellia sinensis تهیه می‌شود، چای‌ها انواع گوناگونی دارند، بر اساس این امر که چگونه برگ‌های تازه چای خشک و پردازش می‌شوند در دسته بندی‌های متفاوتی قرار گیرند، مانند چای سبز، اولونگ، سیاه و سفید.

حال سوال این است، آیا نوشیدن چای در کنار رژیم غذایی کم کالری و ورزش، می‌تواند سبب کاهش وزن شود؟

در این مطلب با یکی از فواید نوشیدن چای آشنا خواهیم شد.

۱. چای سبز: دارای ترکیباتی است که به کاهش وزن کمک کند

تصور می‌شود که چای سبز به دلیل داشتن مقادیر بالای گلیات اپی گالوکاتچین (EGCG)، ترکیبی که فواید سلامتی بی شماری دارد. چای سبز به طور طبیعی مقادیر کافی کافئین دارد، ترکیب کافئین و EGCG ممکن است سبب "کاهش وزن" شود. سطح پایین کافئین آن در مقایسه با چای سیاه باعث می‌شود تا در هر ساعت از شبانه روز بدون تأثیر بر خواب حتی در اواخر شب به راحتی این نوشیدنی را بنوشید. کاهش وزن تنها مزیت چای سبز نیست و این نوشیدنی بسیاری خواص دیگر را شامل می‌شود.

۲. چای سفید: سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد

هنگامی که به کاهش وزن فکر می‌کنید، احتمالاً چای سبز در نظرتان پدیدار می‌شود، اما چای سفید نیز ممکن است به کاهش وزن کمک کند. در یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ که نتایج آن در مجله Nutrition & Metabolism انتشار یافت بیان شد، عصاره چای سفید به تجزیه چربی کمک کرده و از تشکیل سلول‌های جدید چربی جلوگیری می‌کند. این یافته‌ها بدان معنی نیست که چای سفید بر افرادی که آن را می‌نوشند تأثیر یکسانی خواهد داشت. با این حال، محققان می‌گویند که این مقدار EGCG بالا در چای، ترکیبی که در چای سبز نیز وجود دارد، باعث ایجاد این تجزیه در سلول‌های چربی می‌شود.

چای سفید ممکن است به متابولیسم شما کمک کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ که در ژورنال بین المللی چاقی منتشر شده است، خاطر نشان می‌کند که هر نوع چای (یا کپسایسین، که در فلفل‌ها یافت می‌شود) می‌تواند چهار تا پنج درصد سوخت و ساز بدن را تقویت کند. در حالی که تحقیقات بیشتری در مورد چای سفید به طور خاص مورد نیاز است، نویسندگان این مقاله یاد آور می‌شوند که این چای EGCG و کافئین بیشتری نسبت به چای سبز دارد.

۳. چای یربا ماته: کمک به کاهش قند خون

این چای سنتی آمریکای جنوبی که از برگ و شاخه‌های گیاه یربا ساخته شده است، حاوی مواد شیمیایی تحریک کننده مانند کافئین، تئوفیلین و توبرومین است. در یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای، که در سال ۲۰۱۵ در مجله BMC Complementary and Alternative Medicine در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، چای یربا ماته به شرکت کنندگان چاق در کاهش وزن و چربی شکم کمک کرد. شرکت کنندگان که به مدت ۱۲ هفته از مکمل‌های یربا ماته استفاده کرده بودند، به طور متوسط ۱.۵ پوند وزن خود را از دست دادند و نسبت دور کمر به لگن تا دو درصد کاهش پیدا کردند. در مقایسه، افرادی که دارونما مصرف کردند به طور متوسط ۶.۲ پوند وزن به دست آوردند و نسبت دور کمر به لگن شان در طی مدت مشابه یک درصد افزایش پیدا کرد.

یربا ماته در واقع یک جایگزین قهوه است، بنابراین بسیاری ازفراد معمولا آن را به عنوان جایگزین قهوه در صبح می‌نوشند.

۴. چای اولانگ: کمک به سوخت و ساز چربی‌ها

برگ‌های چای اولانگ تا حدی اکسیده می‌شوند (به عنوان مثال چای‌های سیاه کاملاً اکسیده می‌شوند) طعمی دلنشین، اما جسورانه به نوشیدنی می‌دهند. از طرفی دیگر ممکن است به تقویت توانایی بدن در سوخت و ساز چربی‌ها کمک کنند، گزارش سال ۲۰۰۹ منتشر شده در مجله پزشکی چین نشان می‌دهد، زمانی که شرکت کنندگان چاق به مدت شش هفته از چای اولانگ استفاده کردند، حدود دو سوم بیش از ۲.۲ پوند و ۱۲ درصد چربی دور شکم خود را از دست دادند. در نهایت نیز سطح کلسترول و تری گلیسیرید به میزان سالم تری رسید.

۵. چای سیاه: مانع از جذب چربی می‌شود

چای سیاه نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کند بلکه می‌تواند از شما در برابر دیابت نوع ۲ نیز محافظت کند. یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۱۷ که در ژورنال اروپایی تغذیه منتشر شد، نشان داد که چای سیاه می‌تواند در جلوگیری از افزایش وزن در صورت داشتن یک رژیم غذایی پرچرب، احتمالاً به دلیل خاصیت جلوگیری از جذب چربی در هنگام هضم می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد. این تحقیق مقدماتی است و هنوز در مورد انسان انجام نشده است نشان می‌دهد، چای سیاه حاوی ترکیبات گیاهی به نام‌های پلی فنول‌ها (یعنی ترافلاوین‌ها و تاروبیگان ها) است که ممکن است عامل اصلی جلوگیری از جذب چربی‌ها باشد.

۶. چای نعناع: عطر نعناع گرسنگی را مهار کند

دفعه بعد که این چای را می‌نوشید، عطر آن را با دم عمیق‌تر و طولانی تری فرو دهید. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ که در مجله Appetite منتشر شد، نشان داد که شرکت کنندگان هر دو ساعت به مدت ۵ روز رایحه تازه و دلنشین این چای را استشمام می‌کردند، کالری و قند کمتری مصرف کرده بودند. به نظر می‌رسد رایحه چای نعناع برای مقابله با اشتها بسیار موثر است. خوشبختانه برخلاف آب نبات‌های نعناعی، چای نعناع کالری ندارد.

۷. چای ماچا: حاوی مقدار زیادی EGCG

تهیه شده از برگ‌های چای سبز به صورت پودر شده، پودر چای ماچا را درون آب داغ می‌ریزید. این بدان معنی است که شما کل برگ چای را مصرف می‌کنید. به همین دلیل، مقدار بیشتری EGCG دریافت می‌کنید. یک مطالعه از دانشگاه کلرادو، دم کرده چای سبز و چای ماچا را مقایسه کرد و نتایج آن نشان داد که نوشیدن ماچا ۱۳۷ برابر EGCG دارد در مقایسه با چای سبز، که این خود به معنای دریافت میزان هرچه بیشتر اپی‌گالوکتشین گالات می‌باشد. به نظر می‌رسد ماچا به خودی خود بیش از حد تلخ است، آن را درون شیر ریخته و با عسل هم بزنید تا یک ماچه خوشمزه را بنوشید.

۸. چای زنجبیل: کاهش گرسنگی و افزایش احساس سیری

وقتی که هوس یک نوشیدنی ادویه‌ای می‌کنید، چای زنجبیل می‌تواند گزینه مناسبی برای کاهش وزن باشد. به نظر می‌رسد که مصرف زنجبیل به خودی خود باعث کاهش التهاب و بهبود فشار خون می‌شود. در سال ۲۰۱۷، Annals آکادمی علوم نیویورک، یافته‌های ۶۰ مطالعه، روی کشت سلولی، حیوانات آزمایشگاهی و انسان را انجام داد و نتیجه گرفت که زنجبیل و ترکیبات اصلی آن اثرات مفیدی را در برابر چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی عروقی و اختلالات مرتبط دارد.

۹. چای رازیانه: کمک به افزایش سوخت و ساز بدن در هنگام خواب

بعضی از غذا‌ها مانند رازیانه باعث افزایش سطح ملاتونین در بدن می‌شوند، هورمونی که کمک می‌کند شب‌ها خوابی راحت و با کیفیت را تجربه کنید - و طبق مطالعه سال ۲۰۱۸ از دانشگاه گرانادا — ممکن است مانع از افزایش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی در افراد سالم شود. ممکن است طعم چای رازیانه به خودی خود خیلی به ذائقه شما خوش نیاید، به ویژه اگر طرفدار خوراکی‌های شیرین نیستید.

۱۰. چای بابونه: کاهش استرس و اضطراب

دلایل زیادی برای تهیه یک فنجان از این چای قبل از خواب وجود دارد. برای مثال، بابونه می‌تواند آرامش مورد نیاز شما را تامین کند، و مغز و بدن را آماده خواب کند. علاوه بر این مزیت، این گیاه فاقد کافئین است، بنابراین خواب را از چشمان شما نمی‌گیرد. سومین مزیت، بابونه دارای خواص دارویی خاصی از فلاونوئید‌ها به نام آپیژنین است که فعالیت سیستم عصبی را آرام می‌کند تا به شما کمک کند بدون نگرانی کارتان را پیش ببرید. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ در ژورنال Phytomedicine نشان می‌دهد، در این مطالعه محققان دریافته اند که استفاده طولانی مدت از بابونه باعث کاهش علائم متوسط تا شدید اختلال اضطراب عمومی می‌شود. احتیاط: هنوز مشخص نیست که بابونه چگونه بر کاهش اضطراب تاثیر می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha