معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، مسموم بودن تالاب میانکاله را علت احتمالی مرگ ۲ هزار پرنده دانست.

مسموم بودن تالاب میانکاله علت احتمالی مرگ ۲ هزار پرنده

سلامت نیوز:معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، مسموم بودن تالاب میانکاله را علت احتمالی مرگ ۲ هزار پرنده دانست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«احمدرضا لاهیجان‌زاده» معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط به مرگ‌ تقریبا ۲ هزار بال پرنده در تالاب میانکاله، گفت: اولین مرگ پرندگان در تالاب میانکاله از روز چهارشنبه (۲ بهمن ماه سال جاری) گزارش شد و در روز‌های آتی، بر آمار آن‌ افزوده شد.همکاران ما نمونه‌‌های متعددی از پرندگان را برای آزمایش و تشخیص علت مرگ به دامپزشکی استان ارسال کردند. 


لاهیجان‌زاده در ارتباط با آلودگی تالاب میانکاله که می‌تواند، منجر به مرگ پرندگان شده باشد، گفت: تاکنون دامپزشکی استان، بیماری‌های پرندگان بویژه آنفولانزای فوق حاد پرندگان را تایید نکرده است. احتمال دامپزشکی مبنی بر مسموم بودن تالاب است که باعث مرگ و میر پرندگان می‌شود. 


وی در ادامه افزود: باید توجه کرد که سالانه، تالاب میانکاله پذیرای ۱ میلیون بال پرنده است، امسال ۲ هزار بال از این پرندگان تلف شدند. به صورت روتین و همه ساله تالاب‌ از لحاظ آلودگی‌ باکتریائی و صنعتی بررسی می‌شود، اما به دلیل این رخداد، نمونه‌برداری‌های جدیدی از تالاب و پرندگان تلف شده گرفته شده است. این نمونه‌‌ها برای سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است تا علت قطعی این مرگ و میر مشخص شود. احتمالا ظرف هفته آینده علت اعلام خواهد شد. 


لاهیجان‌زاده در پاسخ به این پرسش که وضعیت آلایندگی تالاب میانکاله، با توجه به وجود نیروگاه نکا، سموم ‌کشاورزی که به تالاب سرریز است و واحد پتروشیمی در منطقه میانکاله چگونه است؟ گفت: موضوع آلایندگی تالاب میانکاله پابرجاست. تالاب توسط فاضلاب‌های شهری، آلاینده‌‌های صنعتی و سموم کشاورزی آلوده می‌شود. ما گزارش کامل آن را به ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور ارائه دادیم. میزان آلودگی رودهایی که به تالاب وارد می‌شوند، بررسی شده است. حتی نواحی آلوده‌ی تالاب در گزارش وجود دارد. قرار است ظرف ۳ ماه آینده تکلیف آلاینده‌هایی که به تالاب میانکاله روانه می‌شوند، معلوم شود. 


وی افزود: طبق این طرح، فاضلاب‌های شهری حق تخلیه در تالاب را بدون تصفیه نخواهند داشت. سازمان آب و فاضلاب موظف است تصفیه خانه‌‌های خود را راه‌اندازی کند. برخی رودخانه‌‌ها نیز نیاز به لایروبی دارند تا حق‌آبه تالاب تامین شود. جدای ابقای تالاب با حق‌آبه، این می‌تواند در کیفیت آب موثر باشد. وقتی آب افزایش پیدا کند، کمیت سموم کاهش می‌یابد. کود و سموم کشاورزی خیلی برای ما مهم است و جهاد کشاورزی باید تغییرات جامع در آن حوزه ایجاد کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha