دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 288454

استاد گروه زنان دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه فیبروم رحمی، تومور خوش‌خیم و بدون علامت است، انواع فیبروم‌ها را تشریح کرد.

آنچه باید درباره "فیبروم‌های رحمی" بدانید

سلامت نیوز:استاد گروه زنان دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه فیبروم رحمی، تومور خوش‌خیم و بدون علامت است، انواع فیبروم‌ها را تشریح کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم؛ دکتر مینو یغمایی در آستانه برگزاری سومین کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی درباره موضوع فیبروم رحمی اظهار کرد: میوم یا فیبروم رحمی، توموری خوش‌خیم است که در تعداد زیادی از خانم‌های در سنین باروری وجود دارد.


وی افزود: میوم‌ها، تومورهایی خوش‌خیم و اغلب بدون علامت هستند اما در صورت وجود علائم، شامل علائمی نظیر خون‌ریزی غیر‌طبیعی رحمی مانند افزایش حجم خون قاعدگی، درد لگنی و علائم ادراری مانند احساس تکرر و فوریت در دفع ادرار است.


 یغمایی با بیان اینکه برخی میوم‌ها از جمله میوم‌های زیرمخاط رحم ممکن است سبب کاهش میزان باروری شوند، تصریح کرد: برداشتن این میوم‌ها سبب افزایش میزان باروری می‌شود همچنین میوم رحمی را می‌توان با معاینه و استفاده از روش‌های تصویربرداری تشخیص داد.


وی سونوگرافی را در دسترس‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش تصویربرداری برای افتراق دادن میوم‌ها از سایر توده‌های لگنی تلقی و خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که بسیاری از فیبروم‌ها به علت نداشتن علامت، نیاز به درمان ندارند؛ در صورت وجود علامت، بسته به نوع و شدت علائم، سن و وضعیت باروری بیمار، تعداد و محل و اندازه میوم‌ها درمان متفاوت است و طیف گسترده‌ای از درمان‌های انتظاری، دارویی و جراحی را شامل می‌شود. 


این استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه رشد سریع میوم، نشان‌دهنده بدخیمی نیست، تاکید کرد: سارکوم‌ها که بدخیم هستند نادر و اغلب در زنان یائسه با درد و خونریزی محتمل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha