در حالی که وزارت بهداشت در حال اتخاذ تدابیر ویژه برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به کشور است، بیخ گوش خودمان در تالاب میانکاله مازندران حدود ۶ هزار بال پرنده تلف شده‌اند؛ پرندگانی که مرگ مشکوکشان شایعاتی را درباره احتمال بروز آنفلوآنزای پرندگان بر سر زبان‌ها انداخته است.

تالاب مسموم!

سلامت نیوز: در حالی که وزارت بهداشت در حال اتخاذ تدابیر ویژه برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به کشور است، بیخ گوش خودمان در تالاب میانکاله مازندران حدود ۶ هزار بال پرنده تلف شده‌اند؛ پرندگانی که مرگ مشکوکشان شایعاتی را درباره احتمال بروز آنفلوآنزای پرندگان بر سر زبان‌ها انداخته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان آنلاین، با وجود این شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش روزگذشته با اشاره به مطالعات انجام شده، تأکید کرد: «براساس آخرین نتایج علت مرگ پرندگان آنفلوآنزای فوق حاد و بیماری نیوکاسل نبوده است.» وی از اظهارنظر قطعی درباره علت مرگ این پرندگان خودداری و آن را به چند روز آینده و بررسی دقیق‌تر موکول کرد. در این میان اظهارنظر «احمدرضا لاهیجان‌زاده» معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره علت احتمالی مرگ این تعداد پرنده ابهامات این پرونده سلامت محیط‌زیست را بیشتر کرد؛ این مقام سازمان محیط‌زیست معتقد است، مسموم بودن تالاب میانکاله علت مرگ حدود ۶ هزار بال پرنده بوده است که منشأ این مسمومیت ممکن است، شکارچیان غیرمجازی باشند که تعمداً آب را آلوده کرده اند؛ این اتفاق یک‌بار هم در دهه ۷۰ رخ داده بود!

از چهار روزگذشته تاکنون حدود ۶ هزار بال پرنده در تالاب میانکاله تلف شده‌اند. تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق مازندران پذیرای سالانه ۱۵۰گونه از پرندگان مهاجر و بومی با جمعیت حدود ۵/ ۱ میلیون بال است، اما از اواخر هفته گذشته به دلیل مشکوکی چندین هزار پرنده وحشی که بیش از ۹۰درصدشان را چنگر و فلامینگو تشکیل می‌دهند، تلف شده اند و تاکنون لاشه حدود ۶هزار بال جمع‌آوری شده است. اتفاق ناخوشایندی که پیش از هر چیز احتمال بروز آنفلوآنزای پرندگان را به اذهان عمومی متبادر کرد. با وجود این آن‌طور که شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید، براساس آخرین نتایج علت مرگ پرندگان آنفلوآنزا فوق‌حاد و بیماری نیوکاسل نبوده است، حالا پای مسمومیت این پرندگان به میان آمده است. برخی عامل انسانی را در این مسمومیت دخیل می‌دانند و برخی دیگر از سم بوتولیسم تولیدشده از ریشه گیاهان پوسیده را علت این تراژدی محیط‌زیستی عنوان می‌کنند. با وجود این هنوز علت مشخصی از سوی مراجع ذی‌ربط یعنی وزارت بهداشت و سازمان محیط‌زیست اعلام نشده است.

اعلام علت مرگ دسته‌جمعی پرندگان تا دو سه روز دیگر
به گفته مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست، تیم‌های تخصصی از سوی سازمان محیط‌زیست برای بررسی و پیگیری علت تلف‌شدن پرندگان به استان مازندران اعزام شده‌اند و آزمایش‌های مورد نظر در حال انجام است. منتظمی با تأکید بر اینکه نمونه‌برداری‌ها از سوی اداره کل دامپزشکی انجام شده، می‌افزاید: «نگرانی ما از بابت شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و نیوکاسل بود که براساس نمونه‌برداری‌های انجام شده شیوع این دو بیماری منتفی است.» وی برای روشن شدن علت این مسئله قول پیگیری می‌دهد و می‌افزاید: «آزمایش‌های تخصصی درباره این موضوع نیز انجام شده و تا دو سه روز آینده به صورت قطعی علت تلفات مشخص خواهد شد.»

مدیرکل دفتر مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه سایر آزمایش‌ها درخصوص بیماری‌های باکتریایی و مسمومیت‌ها در حال بررسی است، می‌گوید: «از زمان مشاهده لاشه پرندگان، در این منطقه شکار پرندگان ممنوع اعلام و تمامی مجوز‌های شکار باطل شد، همچنین فعالیت بازار عرضه پرندگان مهاجر در فریدون‌کنار نیز متوقف شده است.»

مسمومیت غذایی عامل مرگ پرنده‌ها
بهرنگ اکرامی دامپزشک معتقد است، علت تلفات مشکوک چند هزار بال پرنده مهاجر زمستان‌گذران در تالاب بین‌المللی میانکاله مسمومیت غذایی است. به گفته وی، در حال حاضر بیشترین تلفات پرندگان وحشی در تالاب بین‌المللی میانکاله مربوط به چنگر معمولی و فلامینگوهاست که منبع اصلی تغذیه آن‌ها به عنوان پرندگان کنار آبزی از جلبک‌ها و پلانگتون است و این بیماری باکتریایی در آزمایشگاه داخل استان برای مرگ پرندگان مهاجر زمستان گذران تا حدودی به قطعیت رسیده است.

اکرامی درباره احتمالات موجود درباره این موضوع می‌گوید: «یکی از احتمالات این است که از چندین روز پیش آب تالاب و غذای پرندگان بر اثر ورود فاضلاب خانگی یا حتی صنعتی آلوده شده و آلودگی بر جلبک‌ها و پلانگتون‌ها هم اثر گذاشته باشد و در نتیجه آن پرندگانی که از قسمت آلوده تغذیه کردند، دچار مسمومیت شده باشند.» وی مسمومیت پرندگان با سم بوتولیسم را ناشی از ریشه گیاهان پوسیده با این استدلال رد می‌کند و می‌گوید: منشأ این بیماری باکتری بی‌هوازی است که باعث تولید سم در روده می‌شود و به نوعی منشأ روده‌ای دارد و چنانچه بحث این بیماری مطرح باشد، باید به جز فلامینگو و چنگر جلبک‌خوار، دیگر گونه‌ها نیز به این بیماری آلوده می‌شدند و تلفات زیادی داشتند که تلفات سایر گونه‌ها انگشت شمار بود.

احمدرضا لاهیجان‌زاده معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم مسموم بودن تالاب میانکاله را علت احتمالی مرگ ۲هزار پرنده می‌داند. وی با اشاره به آلودگی‌های ناشی از نیروگاه نکا، سموم کشاورزی و واحد پتروشیمی در منطقه میانکاله تصریح می‌کند: «موضوع آلایندگی تالاب میانکاله پابرجاست. تالاب از سوی فاضلاب‌های شهری، آلاینده‌های صنعتی و سموم کشاورزی آلوده می‌شود. به همین خاطر قرار است ظرف سه ماه آینده تکلیف آلاینده‌هایی که به تالاب میانکاله روانه می‌شوند، معلوم شود.»

در شرایط نگرانی جهانی از همه‌گیری ویروس کرونا، رداحتمال مرگ پرندگان میانکاله به علت آنفلوآنزای پرندگان می‌تواند کمی خیال مردم و مسئولان بهداشتی را راحت کند، اما با تمام آلودگی‌های موجود در این تالاب چرا به یک باره ظرف روز‌های اخیر فلامینگو‌ها و چنگر‌ها می‌میرند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha