سلامت نیوز :عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : ابتلاء مادر به بیماری های عفونی در زمان بارداری تاثیر مهمی در تخریب سلول های پانکراس جنین دارد .
عضو هیئت علمی این دانشگاه گفت: بروز عفونت های ویروسی در مادران باردار موجب تاثیر در تخریب سلول های پانکراس جنین و فعال شدن استعداد ابتلا به بیماری دیابت نوع اول در کودکان می شود.
دکتر هادی وکیلی با بیان اینکه  بر اساس تحقیقات ده ساله دانشگاه علوم پزشکی مشهد کودکان مبتلا به دیابت نوع یک اغلب در اوایل بهار بدنیا می‌آیند گفت: سپری شدن دوران جنینی در فصل پاییز و زمستان و ابتلاء مادر به عفونت‌های ویروسی و تنفسی زمینه را برای ایجاد بروز دیابت کودکان فراهم می‌کند.
استاد غدد داخلی و متابولیسم اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد عوامل ژنتیکی ، تغذیه با مکمل های غذایی ، شیر خشک قبل از سنین شش ماهگی و فاکتورهای غذایی را از دیگر عوامل بروز ابتلا به دیابت نوع یک در کودکان و نوجوانان برشمرد و افزود: دیابت شایع ترین بیماری غدد مترشحه داخلی به شمار می رود که در کودکان و نوجوانان میزان بروز آن در هر سال ۳۵ در  ۱۰۰هزار کودک برآور شده است .
دکتر هادی وکیلی افزایش وزن، بیماری های ارثی ، استرس و فشارهای حاد روانی ، کاهش تحرک و وراثت را از جمله عوامل بروز دیابت نوع دو در بزرگسالان برشمرد و گفت : در دیابت نوع دو که از سن ابتلا به آن از 13 سالگی آغاز می شود، سلول های بدن به انسولین موجود در خون پاسخ مناسب نمی دهند.
وی تشنگی بیش از حد ، افزایش تعداد دفعات ادرار (تكرر ادرار)، كاهش وزن ، خستگی و احساس از دست رفتن انرژی، تاری دید، خشكی و خارش پوست، عفونت های عود كننده مانند برفك، عفونت های دستگاه ادارای و عفونت های پوستی ، از بین رفتن حس بخش های انتهایی اندام ها یا احساس گزگز و مورمور در آنها را از جمله علائم بیماری دیابت نوع دو برشمرد .
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تنها درمان بیماران دیابتی را استفاده از انسولین به روش تزریقی اعلام کرد و گفت : بیماران در صورت رعایت نکات پزشکی 30 تا 40 سال پس از بروز بیماری دچار عوارض این بیماری نمی شوند .
دکتر وکیلی عوارض دیررس دیابت را نگران‌کننده عنوان کرد و افزود: این عوارض شامل فشارخون، بیماری قلبی و عروقی و مشکل چشمی، کلیوی و عصبی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha