سلامت نیوز : رئیس فدراسیون پزشكی ورزشی ایران گفت: برنامه رژیم لاغری كه برخی باشگاه‌های بدنسازی با مصرف «مت آمفتامین» به زنان برای كاهش وزن و تناسب اندام معرفی می‌كنند به چروكیدگی پوست، سرخوشی جنون آمیز، توهمات بینایی و شنوایی، بدبینی، سكته و مرگ منتهی می‌شود.

لطفعلی پوركاظمی در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: بسیاری از بانوان ورزشكار كه برای لاغری به باشگاه‌های بدنسازی یا آمادگی جسمانی و پرورش اندام می‌روند برای كاهش وزن به مصرف قرص یا پودر مكمل تمایل دارند اما گاهی نمی‌دانند چه عواقب خطرناكی در انتظار آنان است.

وی افزود: متأسفانه از سوی برخی افرادی كه در باشگاه‌های ورزشی حضور دارند توصیه به مصرف ماده‌ای به نام «مت آمفتامین» می‌شود كه این ماده همان ماده «شیشه» است كه بسیار خطرناك و كشنده است.

پوركاظمی تصریح كرد: مت‌آمفتامین قادر است كه بافت پروتئینی بدن و عضلات را تحلیل برده و فرد را لاغر كند كه البته آقایان نیز همانند بانوان اقدام به مصرف این ماده خطرناك می‌كنند.

رئیس فدراسیون پزشكی ورزشی ایران با اشاره به اینكه شیشه در واقع یكی از شایع‌ترین مواد محركی است كه همانند كراك در نزد جوانان ایران و جهان از شیوع مصرف بالایی برخوردار است اظهار داشت: شیشه به صورت پودر یا ماده كریستالی، سفیدرنگ، بی‌بو و تلخ مزه است كه به صورت استنشاقی، تدخین، خوراكی یا تزریق وریدی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

پوركاظمی تصریح كرد: بانوان به این دلیل از این نوع ماده استفاده می‌كنند تا از این طریق به بی‌اشتهایی و لاغری برای رسیدن به لاغری و تندرستی برسند در حالی كه پس از مصرف مت‌آمفتامین كه به شیشه مشهور است عوارض كوتاه مدتی برای آنان رخ می‌دهد و حتی در كمتر از یك سال می‌تواند كشنده باشد.

وی افزود: مصرف شیشه (مت‌آمفتامین) كه نوعی دوپینگ ورزشی هم محسوب می‌شود عوارضی از جمله خودكشی، سرگیجه، سرخوشی جنون‌آمیز، بی‌اشتهایی و لاغری، تشنج، سكته قلبی و مغزی، توهمات بینایی و شنوایی و لمسی، علائم روان‌پریشی، افسردگی، اختلالات مغزی و بروز شخصیت ضداجتماعی مانند قتل، سرقت و دروغگویی، سوءتغذیه، بی‌خوابی شدید شبانه، لرزش، تكان‌های عضلانی، كما و در نهایت مرگ را در بر دارد.

* كراك همان كوكائین آمریكای لاتین است

پوركاظمی گفت: كراك نیز از مواد مخدر شایع در ایران است كه از تركیبات مواد دوپینگی از نوع آمفتامین به همراه هروئین فشرده ساخته شده و در اختیار جوانان قرار می‌گیرد اما كراك در آمریكای جنوبی در واقع همان كوكائین است.

وی افزود: مصرف كراك نیز سبب تخریب مغز و اعصای بدن و بروز زودرس سكته قلبی و مغزی و جنون عملكردی می‌شود.

پوركاظمی خطرنشان كرد: مرگ ناگهانی بسیاری از ورزشكاران در اروپا و آمریكا به ویژه در حین مسابقات فوتبال ناشی از مصرف كوكائین است كه این ماده در مهمانی و جشن‌های جوانان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha