شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 288592

قسمت مهمی از معاینه بیماران جراحی مغز و اعصاب، بررسی هوشیاری آنهاست. گرچه نه فقط جراحی مغز، كه بسیاری از بیماری‌ها با هوشیاری فرد در ارتباط بوده و اطلاع دقیق از سطح هوشیاری و مقایسه آن در زمان‌های مختلف، لازمه كنترل بیمار و درمان اوست؛ اما طبیعتا اوج حساسیت در این مورد را باید در بیماران جراحی مغز و اعصاب یافت.

عدد هوشیاری مریض من چند است؟

سلامت نیوز:قسمت مهمی از معاینه بیماران جراحی مغز و اعصاب، بررسی هوشیاری آنهاست. گرچه نه فقط جراحی مغز، كه بسیاری از بیماری‌ها با هوشیاری فرد در ارتباط بوده و اطلاع دقیق از سطح هوشیاری و مقایسه آن در زمان‌های مختلف، لازمه كنترل بیمار و درمان اوست؛ اما طبیعتا اوج حساسیت در این مورد را باید در بیماران جراحی مغز و اعصاب یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،آنچه برای ما جراحان مغز و اعصاب قابل استفاده است معمولا چیزی بیش از اصطلاحات ساده‌ای مانند هوشیاری كامل، خواب‌آلودگی، كما، كمای عمیق و مرگ مغزی بوده و از طرف دیگر این معاینه باید به شكلی انجام شود كه اطلاعات به‌دست آمده از آن با جزئیات كافی بین پزشكان و پرستاران قابل تبادل باشد.

به این ترتیب روش‌های مختلفی برای تعیین سطح هوشیاری با عددها ابداع شدند و در آنها با چند معاینه توسط پزشك یا پرستار، عددی به دست می‌آید كه برآوردی نسبی از هوشیاری بیمار تلقی می‌شود.همواره بیمارانی هستند كه نیاز به بستری در آی‌سی‌یو برای مدتی كوتاه یا بسیار طولانی دارند.

پرستاران آی‌سی‌یو هر ساعت سطح هوشیاری بیمار خود را كنترل می‌كنند و هر‌گونه تغییر نگران‌كننده در آن را به پزشك گزارش می‌دهند، اما شكل ارتباط كلامی و علمی بین پرستار و پزشك با شكل این ارتباط در مورد همراهان بیمار باید متفاوت باشد. در روزهای متوالی و حتی در طول شبانه‌روز به دلایل مختلف ممكن است عدد سطح هوشیاری كمی بالا و پایین شود بدون این‌كه اهمیت بالینی داشته باشد و درك اهمیت آن وظیفه پرستار و پزشك است.

مشكل از آنجا شروع می‌شود كه در یك زمان همراهان از عددی مطلع شده و ممكن است در شیفت بعد عددی متفاوت بشنوند. اگر عدد كمی بالاتر باشد خوشحال خواهند شد و اگر پایین‌تر، نگران؛ اما شاید در هر دو حالت هیچ تغییری در شرایط بیمار اتفاق نیفتاده و هر قدر این امر برای پرسنل درمان عادی است برای همراهان بیمار باورنكردنی.

حتی ممكن است در طول چند روز، همراه نگران یك بیمار بستری در آی‌سی‌یو مكرر شنونده اعدادی باشد كه بالا و پایین می‌شوند و این اتفاق به اضطراب وی بیفزاید در حالی كه هیچ كمكی به اطلاع او از شرایط بیمارش نمی‌كند.

به این دلیل است كه بهتر است سعی شود در مورد بیان حال بیمار و وضعیت هوشیاری او، برای ارتباط بهتر با همراهان پشت در آی‌سی‌یو، از چیزی به‌جز اعداد استفاده شود كه بتواند شرایط واقعی بیمار را منتقل كند و از سوی دیگر اصرار این عزیزان با قلبی آكنده از دلهره به شنیدن اعداد هم به مصلحت‌شان نیست.

شاید بتوان به آنها گفت: بیمار شما امروز كمی بهتر است؛ متاسفانه سطح هوشیاری او پایین‌تر آمده؛ تغییری در میزان هوشیاری نمی‌بینیم و همچنان در كما هستند و همین‌طور چه لذتبخش است بیان و شنیدن این جمله كه امروز چشم باز كرده‌اند و از كما خارج شده‌اند...  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha