شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 288593

امروزه با وجود تنوع غذایی، بسیاری از افراد حتی در کشورهای پیشرفته به شکل گسترده‌ای از انواع مختلف کمبودهای غذایی و عوارض این کمبودها رنج می‌برند.

سلامت نیوز:امروزه با وجود تنوع غذایی، بسیاری از افراد حتی در کشورهای پیشرفته به شکل گسترده‌ای از انواع مختلف کمبودهای غذایی و عوارض این کمبودها رنج می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، با چهار ماده مغذی که اغلب افراد به میزان کافی از آنها دریافت نمی‌کنند، آشنا شوید.منیزیم: کسانی که غذاهای فرآوری شده زیاد و سبزیجات برگدار کمی مصرف می‌کنند معمولا دچار کمبود منیزیم هستند. برخی مشکلات سلامت نیز از عوامل کمبود منیزیم به شمار می‌آیند.

منیزیم

مستقیما استخوان‌ها و سطح انرژی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کمبود آن با بیماری‌هایی مثل سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 و مشکلاتی مثل میگرن، خستگی و سندرم پای بی‌قرار مرتبط است. برای تامین منیزیم مورد نیاز بدن از مکمل منیزیم یا مواد غذایی سرشار از این ماده مثل دانه‌ها، سبزیجات و میوه‌ها، حبوبات و غذاهای دریایی استفاده کنید.

آهن: کمبود آهن یکی از شایع‌ترین کمبودهای مواد مغذی در سراسر جهان است و تقریبا 25 درصد مردم جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کمبود آهن به کمبود گلبول‌های قرمز خون و درنتیجه، کم‌خونی منجر شده و مشکلاتی مانند خستگی، ضعف سیستم ایمنی و ناتوانی در تمرکز را به دنبال دارد. مصرف مکمل آهن بدون تجویز پزشک می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

این ماده معدنی در مواد غذایی مانند گوشت گاو، جگر، صدف خوراکی، ماهی ساردین، مرغ، حبوبات، سبزیجات، دانه‌ها، شکلات سیاه و ... وجود دارد.

ویتامین B12 

سالمندان ازجمله گروه‌هایی هستند که معمولا از کمبود این ویتامین رنج می‌برند، زیرا توانایی جذب این ویتامین با افزایش سن کاهش می‌یابد. وجود این ویتامین برای همه سلول‌های بدن ضروری است و بدن نیز نمی‌تواند به خودی خود آن را تولید کند. کمبود ویتامین B12به ضعف ماهیچه‌ها، تنگی نفس، خستگی و علائم زیاد دیگری منجر می‌شود.

خوشبختانه مصرف مکمل ویتامین B12 بی‌خطر است؛ زیرا میزان اضافی آن از طریق ادرار دفع می‌شود. گوشت گاو، جگر، مرغ، لبنیات و تخم مرغ از مواد غذایی حاوی این ویتامین هستند.

کلسیم: کمبود کلسیم به شکلی گسترده، به ویژه در کودکان و افراد بالاتر از 50 ساله، شایع است.کلسیم در انتقال پیام‌های الکتریکی از طریق سلول‌های عصبی نقش دارد و وجود آن برای سلامت مغز و استخوان‌ها ضروری است. کمبود این ماده معدنی، نرم و شکننده شدن استخوان‌ها را درپی داشته و درنهایت به پوکی استخوان منجر می‌شود. بهتر است کلسیم را از مواد غذایی مانند لبنیات، ماهی، سبزیجات سبز، بادام، لوبیاها و عدس دریافت کنید؛ زیرا مصرف مکمل آن می‌تواند عامل ایجاد مشکلات قلبی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha