حدود ده روزپیش بود که برای نخستین بار خبر انتشار ویروس کشنده «کرونا»، تیتر یک بسیاری از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها را به خود اختصاص داد.شاید در آن روزهای نخست بدبین‌ترین افراد هم فکرش را نمی‌کرد، سرعت انتقال این ویروس آن قدر زیاد باشد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن تبدیل به نگرانی شماره یک سازمان جهانی بهداشت شود.

جهان در وضعیت «سرخ»

سلامت نیوز:حدود ده روزپیش بود که برای نخستین بار خبر انتشار ویروس کشنده «کرونا»، تیتر یک بسیاری از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها را به خود اختصاص داد.شاید در آن روزهای نخست بدبین‌ترین افراد هم فکرش را نمی‌کرد، سرعت انتقال این ویروس آن قدر زیاد باشد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن تبدیل به نگرانی شماره یک سازمان جهانی بهداشت شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،حالا بعد گذشت حدود 10روز از اعلام وجود چنین ویروس مرگباری که به اعلام موسسه ویروس‌شناسی «ووهان» در چین، «خفاش» عامل انتقال آن به انسان بوده، این بیماری به یک چالش جهانی تبدیل شده است.این روزها خبرهای خوبی از سراسر جهان به‌ویژه کشور چین به گوش نمی‌رسد. این ویروس به قدری خطرناک است که مقامات چین دستور قرنطینه چند شهر این کشور از جمله ووهان، ششمین شهر پرجمعیت چین را صادر کرده‌اند.

هر لحظه که می‌گذرد بر تعداد افراد مبتلا شده اضافه می‌شود و به دنبال آن تعداد کشته شده‌ها نیز رو به افزایش است.آخرین آمار اعلام شده از مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا که در تاریخ 31ژانویه 2020 منتشر شد، نشان می‌دهد تا تاریخ ذکر شده کرونا 9934 نفر را مبتلا و جان 213 تن را گرفته است. همه کشته شده‌ها در چین بوده‌اند، اما مبتلایان به ویروس در کشورهای دیگری هم مشاهده شده‌اند.

علاوه بر کشور چین، کرونا از مرز برخی از کشورهای دیگر نیز رد شده، به نحوی که هر روز به لیست کشورهایی که کرونا در آن ورود پیدا کرده است، افزوده می‌شود. از کشورهایی مانند ژاپن، تایلند، سنگاپور، تایوان و کره‌جنوبی گرفته که به چین نزدیکتر هستند تا آلمان و فرانسه و ایتالیا که در اروپا قرار دارند و حتی کشور آمریکا که فاصله جغرافیایی زیادی با چین دارد، ویروس کرونا جولان می‌دهد.

آخرین خبرها حاکی از آن است که کرونا به روسیه هم رسیده است.این ویروس حتی به پشت در کشور ایران نیز رسیده و در مرز معطل یک چراغ سبز است تا کشور ما را نیز فتح کند. امارات متحده عربی نزدیک‌ترین کشور به ایران است که به‌طور رسمی از پیدا شدن افراد مبتلا به کرونا درآن گزارش شده است. در این زمینه خبرهای تایید نشده‌ای هم از اقلیم کردستان عراق به گوش می‌رسد.

اکنون نگرانی‌ها برای تبدیل شدن بیماری کرونا به یک خطر جهانی به گونه‌ای بالا رفته که سازمان جهانی بهداشت طی جلسه‌ای که در تاریخ 10بهمن برگزار کرد به دلیل شیوع بیماری نوظهور ناشی از ویروس کرونا در چین و سرایت آن به کشورهای دیگر جهان، وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرد.آن گونه که یورونیوز گزارش داده است، «تدروس آدهانوم»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت شامگاه پنجشنبه ۳۰ژانویه / ۱۰بهمن با اعلام این مطلب تصریح کرد:

«آنچه بیش از هر چیز ما را نگران می‌کند احتمال گسترش ویروس به کشورهایی است که از نظام بهداشتی ضعیف‌تری رنج می‌برند.»بسیاری از کشورهای دنیا برای مقابله با تهاجم این ویروس اقداماتی انجام داده‌اند به عنوان مثال دولت ایتالیا روز جمعه برای تسریع تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش ویروس جدید کرونا، وضعیت فوق‌العاده ملی اعلام کرد تا اختیارات مقام‌های محلی و ملی را در این رابطه افزایش دهد. این کشور همچنین پرواز به چین و از آن کشور به ایتالیا را تعلیق کرد.

انگلیس نیز کریدور جدایی برای مسافران چینی در فرودگاهها در نظر گرفته است.فرانسه نیز که پیشتر اعلام کرده بود در پی شیوع ویروس کرونا در چین، شهروندان خود را از شهر ووهان این کشور خارج می‌کند، دیروز ۲۰۰ نفر از اتباع خود را به کشورشان بازگرداند. این اتباع فرانسوی سپس به یک مرکز تعطیلات در جنوب فرانسه منتقل و به مدت ۲ هفته در این مکان قرنطینه خواهند شد.

این اولین بار نیست که جهان با یک ویروس مرگبار مواجه شده است، حافظه تاریخی مردمان این کره خاکی اسامی بیماری‌ها و ویروس‌های زیادی را در خود جا داده است که در زمان شیوع هر کدام از آن افراد زیادی قربانی شده‌اند.

بیماری سارس که در سال 2002 از کشور چین متولد شد و قربانیان زیادی گرفت، مثال روشنی از این ماجراست. همچنین ابولا، زیکا و مرس بیماری‌های هستند که در 5 سال گذشته بر سلامت مردم جهان سایه انداخته بودند. اما با این حال هیچ کدام از این بیماری‌ها در مدت کوتاهی همانند کرونا ترس و وحشت را در دل مردم دنیا نینداخته بود و مقامات بهداشتی کشورها را به خط نکرده بودند.

این ویروس به حدی کشنده است که برخی از کرونا به عنوان بیماری قرن نام می‌برند و بعضی دیگر پا را فراتر گذاشته و آن را به انقراض نسل بشر گره می‌زنند.کرونا در ایران!

افزایش آمار مبتلایان به «کرونا ویروس» و همچنین افزایش آمار مرگ‌ومیر ناشی از آن، و احتمال بالای ورود این ویروس کشنده به ایران، آن قدر جدی شده است که گردانندگان وزارت بهداشت و متولیان درمان کشورمان همانند بسیاری از نقاط جهان آستین‌های خود را برای مقابله و همچنین کنترل آن بالا زده‌اند.شیوع قریب‌الوقوع این بیماری در کشور را می‌توان از صحبت‌های رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فهمید.

محمدمهدی گویا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه هفته گذشته شبکه دو سیما اعلام کرد:«این ویروس وارد ایران خواهد شد و وارد همه کشور‌های دنیا هم می‌تواند بشود و اگر کشوری مدعی شود که اجازه نمی‌دهم این ویروس وارد شود، غیر علمی است.»

بعد از این که گویا ورود کرونا به ایران را اجتناب ناپذیر دانست، اقدامات و راهکارهای متولیان بهداشتی کشور نیز آغاز شد. دو روز پیش سعید نمکی، وزیر بهداشت در توئیتی اعلام کرد که از معاون رئیس جمهور خواسته است تا اطلاع ثانوی از ورود هرگونه مسافر از مبدا چین به هر طریقی(هوایی، زمینی و دریایی) جلوگیری شود. تلاش‌های سعید نمکی دیروز جواب داد و وی  اعلام کرد:

در جلسه اضطراری که با حضور وزرای راه و شهرسازی، امور خارجه، گردشگری و میراث فرهنگی، کشور و سخنگوی دولت برگزار شد، مقرر گردید. پروازهای رفت و برگشت ایران به چین به طور موقت متوقف شود.علاوه بر جلسه اضطرار، دیروز عصر نیز جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و اتخاذ اقدامات و تدابیر پیشگیرانه از ورود ویروس کرونا به استان تهران در استانداری تهران به ریاست محمد تقی‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران برگزار شد تا شاید پایتخت را در مقابل هجوم کرونا مصون بدارند.پیش‌تر نیز سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات این وزارتخانه در خصوص ویروس کرونا، توضیحاتی به خبرنگاران ارائه کرد.

سید عباس موسوی در مورد اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص ویروس بیماری کرونا، بر اعلام آمادگی کامل وزارت امور خارجه برای همکاری و تعامل با دستگاه های ذیربط از تشکیل ستاد بحران در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن و نیز سرکنسولگری کشورمان در شانگهای خبر داد و در مورد ایرانیان مقیم چین گفت:

سفارت کشورمان در پکن ضمن ارتباط گیری با دانشجویان ایرانی مقیم شهر ووهان ، اقدام به ارسال آذوقه و بسته های غذابی به خوابگاه های آنها با توجه به کمبود مواد غذایی در این شهر ده میلیونی کرده است. موسوی همچنین خاطر نشان کرد که درخواست خانواده های تعدادی از دانشجویان ایرانی در پکن به منظور تسهیل بازگشت فرزندان شان به ایران و خروج آنها از قرنطینه در دست بررسی است.

شایعه و تکذیب و لزوم شفافیتاما با افزایش خبر نزدیک شدن شیوع ویروس کرونا به مرزهای ایران، ، بازار تایید و تکذیب‌ها نیز مانند موارد مشابه در کشور داغ است. هر ازچندگاهی خبری مبنی بر اینکه یک نمونه از فرد مبتلا شده در یکی از استان‌ها و شهرهای کشور پیدا شده است دست‌به‌دست می‌چرخد و بعد از مدتی هم تکذیب می‌شود.

اولین باری که شایعه شیوع کرونا در کشور چرخید، احتمال مبتلا شدن دو گردشگر چینی و آلمانی در استان یزد بود. خبری که هم از سوی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و هم از سوی وزیر بهداشت تکذیب شد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت:«دو توریست، یک نفر چینی و یک نفر آلمانی اکنون تحت الحفظ در قرنطینه در یزد به سر می‌برند اما ویروس کرونا دوره کمون کمتر از ۵ روز دارد اما این توریست چینی ۱۲ روز پیش به یزد آمده است و به خاطر یک گلودرد ساده، ما وی را به زور در بیمارستان بستری کرده‌ایم». وی در همان نشست به‌طور صریح عنوان کرد:«دو موردی که در یزد داریم مطلقاً کرونا ویروس نیست.»

اما بازار شایعه همچنان داغ بود و ماجرا با داستان یزد تمام نشد، این بار خبر از تبریز رسید و اینکه دو مورد مشکوک به ابتلا در تبریز هم رویت شده است، خبری که بعد از دست‌به‌دست شدن آن در فضای مجازی و همین‌طور برخی از خبرگزاری‌ها مجدد توسط رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تکذیب شد.در این رابطه دکتر کیانوش جهان‌پور در توئیتی نوشت:

«ابتلای دو نفر گردشگر/کارگر چینی تحت مراقبت بهداشتی خاص در تبریز به کروناویروس بر اساس آزمایشات، منتفی است، با تشخیص آنفلوآنزای تیپ B هر دو بزرگوار از مراقبت بهداشتی خاص خارج شدند.»سیستان و بلوچستان هم که هنوز بسیاری از مردم آن متاثر از سیل چند هفته گذشته هستند، بر خلاف سایر مواردی که سهمی از توزیع امکانات و فرصت‌ها ندارد اما این بار سهمی از شایعه شیوع کرونا داشت.

انتشار خبر فردی مبتلا به کرونا در این استان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر را ناچار به واکنش کرد. مهران امینی فرد، با تکذیب شایعه ابتلای یک نفر به بیماری کرونا در جنوب سیستان و بلوچستان گفت:«تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس جدید کرونا در جنوب این استان گزارش نشده است.»

با وجود اینکه در یزد، تبریز و سیستان شایعه شیوع کرونا داشت دست‌به‌دست می‌چرخید، در کردستان هم خبری نزدیک به سایر شهرها مجدد پراکنده شد و باز مانند سایر نمونه‌های قبلی نوبت وزیر یا وکیلی بود که بیاید خبر منتشر شده را تکذیب کند.ابراهیم قادری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان دهم بهمن‌ماه با اعلام این خبرگفت:« این خبرها کذب محض بوده و تاکنون موردی از ابتلا در سطح استان گزارش یا مشاهده نشده است.»

در حالی که خبرهایی در همین خصوص هم از کرمانشاه به گوش می‌رسد، حالا باید دید بازار داغ شایعه و تکذیب تا کجا ادامه پیدا می‌کند. محمدمهدی گویا،رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پنجشنبه گذشته در برنامه گفت‌و‌گوی خبری شبکه دو عنوان کرده بود:«اگر این ویروس وارد ایران شود اعلام می‌کنیم و این چیزی نیست که بخواهیم آن را پنهان کنیم.»

گویا در ادامه افزوده بود:«تاکنون شش مورد از موارد مشکوک به این بیماری در استان‌های مختلف کشورمان گزارش شده و همه را در آزمایشگاهی که برای این منظور در نظر گرفته شده است بررسی کردیم. دو مورد در یزد، دو مورد در تبریز، یک مورد در قم و یک مورد در تهران بود که آزمایش همه آن‌ها منفی بود.»

به‌نظر آنچه لازم و ضروری است وجود یک منبع اطلاع‌رسانی مشخص و دقیق و به‌روز شده است که بتواند با جلب اعتماد عمومی هر روز و هر لحظه اخبار دقیق و صحیح را به گوش مردم برساند، تا مجددا اتفاقی که در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی و اطلاع‌رسانی‌های غلط بعد از آن رخ داد، در این مورد نیز تکرار نشود.

کما این که اهمیت شفاف‌سازی در این مورد حتی بیشتر از موارد دیگر است چرا که این مورد با سلامتی مردم کشور ارتباط مستقیم دارد.بدیهی است که تایید و تکذیب‌های مداوم جامعه را در پذیرش اخبار صحیح واکسینه می‌کند، لزوم شفاف‌سازی و آموزش به دور از شایعه و حاشیه سبب آگاه شدن مردم در برخورد و مبارزه با خطر احتمالی این بیماری خواهد شد.

البته مقامات بهداشتی کشور نیز درموضع‌گیری‌های بر لزوم شفاف سازی تاکید می‌کنند. در همین رابطه در مطلبی که در کانال خبری وزارت بهداشت با عنوان «همه علیه کرونا» آمده است سعید نمکی، وزیر بهداشت گفته است:«باید در خصوص ویروس کرونا به مردم آموزش‌های لازم را بدهیم.

امکان این که همه درهای ورود کرونا را صددرصد ببندیم در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. اما باید مراقبت‌های لازم را انجام دهیم که این کار را در دستور قرار داده‌ و تمام امکانات خود را به میدان آورده‌ایم. در همه فرودگاه‌ها اقدامات لازم انجام شده و با تمام توان مقابل این ویروس ایستاده‌ایم. مردم هم باید از خودشان مراقبت کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha