آخرین بار چه زمانی از لغاتی مثل «لطفاً» و «متشکرم» برای همسرتان استفاده کردید؟ آخرین بار چه زمانی یک بوسه غیرمنتظره را به او هدیه دادید؟ متاسفانه بسیاری از زوج‌ها این موارد کوچک، اما پراهمیت را فراموش می‌کنند.

نشانه‌هاى کمبود محبت میان زوج‌هاى جوان

سلامت نیوز-*دکتر پروانه صفایى مقدم: آخرین بار چه زمانی از لغاتی مثل «لطفاً» و «متشکرم» برای همسرتان استفاده کردید؟ آخرین بار چه زمانی یک بوسه غیرمنتظره را به او هدیه دادید؟ متاسفانه بسیاری از زوج‌ها این موارد کوچک، اما پراهمیت را فراموش می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، زمانی که صحبت از کمبود محبت به میان می‌آید، بیشتر زنان و دختران در ذهن نقش می‌بندد. درست است که زنان نیاز به محبت و توجه بیشتر دارند، اما کمبود محبت در آقایان هم دیده می‌شود؛ اما در دختران و پسران به‌ صورت متفاوتى بروز می‌کند. در زنان با کلام و در مردان در رفتار نمود می‌یابد.

مشکلات شک و بدبینی بین زن و شوهر

وقتی بی‌توجهی (به هر علتی) از سوی همسر آغاز می‌گردد، به ‌تدریج عشق و محبت بین آنها کمرنگ خواهد شد و زوجین از یکدیگر فاصله خواهند گرفت.

در اینجا است که به خاطر کمبود محبت دریافتی زوجین دچار طلاق عاطفی خواهند شد و شک و تردید (عدم اطمینان به همسر) وارد زندگی می‌شود و این فکر که مبادا همسرم به دیگری علاقه‌مند شده باشد و ... در ذهن هر یک متبادر خواهد شد و به دلیل حس مالکیتی که زن و شوهر نسبت به دیگری دارند، سعی در کنترل همسر خواهند کرد، در این صورت دیگر حریم شخصی بی‌معنا خواهد بود و تنش و دل‌نگرانی راه خود را به زندگی باز می‌کند که از جمله عوامل ویرانگر زندگی خواهد بود. زنان به این محبت‌های شوهران‌شان نیاز دارند.


 شنیدن جمله دوستت دارم

دوست داشتن را باید در اقدامات متفاوتی به همسرتان نشان دهید که یکی از آنها بیان جمله ساده «دوستت دارم» می‌باشد که برای همسرتان بسیار خوشایند خواهد بود.


 درک کردن و بخشش

روزهایی در زندگی هر زوج وجود دارد که هر کدام مرتکب خطاهایی می‌شوند، اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که هیچکس کامل نیست. همسرتان از شما انتظار دارد که او را بفهمید، ارزش او را بدانید و او را ببخشید و مطمئن باشید که زندگی شما با بخشش دوام می‌آورد. خانم‌ها معمولاً نوسانات هورمونی بالایی را در طول ماه تجربه می‌کنند که در این شرایط هرگز نباید طوری عکس‌العمل نشان دهید که انگار او دیوانه شده است. او در این زمان‌ها مهربانی، درک و دلسوزی شما را می‌خواهد.


 اعطای حس استقلال

درست مثل مردان، زنان هم نیاز دارند گاهی تنها باشند و این ممکن است برای مردان ناراحت‌کننده باشد، چرا که مردان وابستگی خاصی به همسرشان دارند. با تنها ماندن از سوی او دچار کلافگی می‌شوند، اما یکی از محبت‌های مرد نسبت به همسرش شاید ایجاد حس استقلال در او و فراهم کردن شرایط مناسب برای تنها بودن‌اش باشد.


 مکالمه واقعی

اجازه ندهید که مکالمات شما با همسرتان به بحث تبدیل شود. از طرفی هرگز از صحبت‌های دو نفره دوری نکنید. در مورد هر چیزی مثل شغل، کودکان، آب و هوا و هر موضوع دیگری با یکدیگر صحبت کنید و البته باید مراقب باشید که مکالمات شما مصنوعی و از سر اجبار و وظیفه نباشد و سعی کنید احساسات خود را در کمال صداقت با او به اشتراک بگذارید.


 بله شنیدن به جای نه شنیدن

همسرتان دوست دارد تعداد دفعات «بله» گفتن شما از «نه» گفتنتان بیشتر باشد و اگر مدام به او نه بگویید، کم‌کم ‌انگیزه و شادی او را از بین می‌برید.


 سپری کردن زمان با کیفیت در کنار همسر و فرزندان

باید زمانی که در کنار آنها هستید را به یک زمان خاطره‌انگیز در زندگی همسر و فرزندان‌تان تبدیل کنید و روابط خود را با آنها صمیمانه نگه دارید و آنها را در اولویت قرار دهید. انجام دادن فعالیت‌های مشترک با یکدیگر می‌تواند روابط شما را مستحکم کند.


 اظهار نظر مثبت و انرژی‌بخش

برای خوشحال کردن همسرتان، مثلاً گاهی به او بگویید که «این مدل مویت خیلی زیبا است» یا «چه قدر این رنگ لباس به تو می‌آید».


 بهبود مهارت‌های شنیداری

سعی کنید که همیشه دو گوش شنوا برای همسرتان داشته باشید تا او نیز به شما علاقه‌مند‌تر شود و البته مجبور نیستید که با تمام حرف‌های او موافقت کنید. خانم‌ها فقط به شنوا بودن شما و توجه‌تان دقت می‌کنند، حتی اگر با آنها عقیده کاملاً متفاوتی داشته باشید.


 مهربانی و محبت

آخرین بار چه زمانی از لغاتی مثل «لطفاً» و «متشکرم» برای همسرتان استفاده کردید؟ آخرین بار چه زمانی یک بوسه غیرمنتظره را به او هدیه دادید؟ متاسفانه بسیاری از زوج‌ها این موارد کوچک، اما پراهمیت را فراموش می‌کنند. این اقدامات جزء مواردی است که باعث پایداری بیشتر روابط بعد از ازدواج می‌شود.


 طرز فکر سالم در مورد سلامتی

مردانی که به فکر سلامتی خانم‌های‌شان هستند، جذابیت بیشتری نسبت به بقیه آقایان دارند و از طرفی هرگز نباید سلامت خود را نادیده بگیرند.


 بی‌علاقگی در زوج‌ها

به گفته کارشناسان، وقتی زنی به همسرش بی‌علاقه می‌شود در او رفتارهای متفاوتی می‌بینیم؛ مثلاً دائماً شوهر خود را مسخره می‌کند و از او ایراد می‌گیرد، غرور او را می‌شکند و در جمع به او بی‌احترامی می‌کند. زنان وقتی به شوهر خود بی‌علاقه می‌شوند، نمی‌توانند به نیاز‌های جنسی او پاسخ دهند و دائماً دنبال بهانه‌ای برای دور شدن از همسر خود می‌گردند.

همچنین وقتی مردی به همسرش بی‌علاقه می‌شود، تحریک‌پذیری او نسبت به رفتارهای همسرش بیشتر می‌شود، یعنی با کوچک‌ترین برخوردهای همسرش از کوره در می‌رود و دنبال بهانه می‌گردد که سر همسرش داد بزند و او را تحقیر کند. مردان با تحقیر همسرشان وقتی به او بی‌علاقه‌اند آرام می‌شوند. این مردان دیگر به برنامه‌های خانوادگی علاقه نشان نمی‌دهند و سر خود را با کار و فعالیت‌های فردی گرم کرده و به بهانه‌های مختلف از خانه فرار می‌کنند. براساس تحقیقات انجام شده، میزان خیانت در میان مردان به دلیل بی‌علاقه شدن به همسر خود بیشتر از زنان است. اگر متوجه تغییر رفتار همسرتان شدید باید به جست‌وجوی دلیل بپردازید، گاهی این تغییرات رفتاری به دلیل بی‌علاقگی به شما نیست و ممکن است دلیل دیگری داشته باشد. در یافتن دلایل بی‌علاقه شدن همسرتان اول از همه به خود و رفتارتان مراجعه کنید و ببینید ممکن است کدام خصوصیت و رفتار باعث دوری همسرتان از شما شده باشد.


 3 راهی که پیش رو دارید

اولین گزینه این است که با همین روش که به همسر خود علاقه‌ای ندارید به زندگی ادامه دهید که مهم‌ترین پیامد این روش آسیب‌های جبران‌ناپذیری است که به فرزندان‌تان وارد خواهد شد.

دومین گزینه این است که از همسرتان جدا شوید، البته طلاق پدیده‌ای است که عوارض و دشواری‌های بسیاری را به همراه دارد و در شرایطی که شما در آن قرار دارید، به هیچ عنوان برای راه حل توصیه نمی‌شود. گرچه طلاق انتخاب آخر است، اما باید زمانی به این انتخاب به صورت جدی اندیشید که قدرت مقابله با عوارض و دشواری‌های آن در فرد وجود داشته باشد و صد البته راه دیگری برای حل مشکلات وجود نداشته باشد.

سومین گزینه که پیشنهاد می‌شود این است که برای بهبود رابطه‌تان به مشاور مراجعه و تلاش کنید تا زندگی‌تان را دوباره بازسازی کنید.


صیانت از سرمایه بزرگ

برای چند دقیقه به این موضوع فکر کنید که شما در این زندگی مشترک چه چیزهای زیادی یاد گرفته‌اید! احتمالاً شما اکنون کاملاً می‌دانید که چه مسائلی در رابطه‌تان سر جای خودش نیست و چه مسائلی می‌تواند باعث اذیت و آزار روحی شما و یا شریک زندگی‌تان شود. این سرمایه بزرگی است! در ضمن خوب است که بدانید آمار نشان می‌دهد که نارضایتی زن و مرد در ازدواج دوم و سوم به مراتب بیشتر از ازدواج اول گزارش شده است.


به همسرتان محبت کنید تا محبت ببینید

همان‌گونه که شما به توجه و محبت همسرتان نیاز دارید، وی نیز نیازمند توجه و علاقه شما است. به ویژگی‌های مثبت همسر خود توجه کنید و از وی به دلیل وجود این ویژگی‌ها تمجید کنید. انتظارات خود را با همسرتان در میان بگذارید. یکی از اشتباهات زوجین این است که تصور می‌کنند «چون همسرم مرا دوست دارد باید بداند که به چه محبتی نیاز دارم، چه انتظاراتی دارم و اگر نیاز خود را بیان کنم، بی‌ارزش می‌شوم». واقعیت این است تا زمانی که درباره نیازها و خواسته‌های‌تان صحبت نکنید، هیچ فردی حتی نزدیک‌ترین افراد به شما (همسرتان) نمی‌دانند که شما چه می‌خواهید.

* روانشناس بالینى

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha