اگر واقعا وزیر بهداشت به دنبال تقویت هویت مستقل پرستاری است چرا دستور نمی‌دهد تا معاونت پرستاری در تمام دانشگاه‌ها ایجاد شود؟

چرا معاونت پرستاری در تمام دانشگاه‌ها ایجاد نمی‌شود؟

سلامت نیوز:اگر واقعا وزیر بهداشت به دنبال تقویت هویت مستقل پرستاری است چرا دستور نمی‌دهد تا معاونت پرستاری در تمام دانشگاه‌ها ایجاد شود؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، محمود عمیدی (عضو شورای مرکزی خانه پرستار) معتقد است که مهمترین اقدام در راستای تقویت استقلال حرفه‌ای و تقویت هویت مستقل پرستاری؛‌ تغییر در نظام آموزشی آن نیست بلکه ایجاد معاونت پرستاری و تغییر سیستم انتخاب مدیران پرستاری از رده استاد تا مدیران پرستاری مراکز و دانشگاه‌ها و ... در دانشگاه‌ها و انتقال آن به خود گروه پرستاری است.


وی با اشاره به وضعیت دریافتی‌های پرستاری پیش از طرح تحول سلامت اظهار داشت: در سال‌های پیش از ۹۴ و پیش از آغاز طرح خانمان‌سوز تحول سلامت، گروه پرستاری بابت اضافه‌کاری با دو تا سه ماه تاخیر مبلغی هر چند اندک دریافت می‌کرد و با حدود ۸ تا ۱۲ ماه معوقه کارانه بسیار ناچیزی می‌گرفت. به برکت سفره پرطمطراق طرح تحول که منابع عظیمی از پول‌های کشور را به جیب یک صنف خاص واریز کرد با ادعای چند برابر کردن کارنه پرسنل غیرپزشک یک طرحی جدید با عنوان پرداخت مبتنی بر عملکرد یا قاصدک ابلاغ و اجرا شد و با وجودی که با اعتراضات بسیار گسترده جامعه پرستاری مواجه شد، اما همچنان ادامه یافت.


عمیدی ادامه داد: وزیر به ناچار اجرای آن را اختیاری کرد ولی در اغلب دانشگاه‌ها به خاطر عدم شفافیت در نحوه محاسبه و پرداخت و امکان عدم پرداخت کارانه در واقعیت و واریز مبلغی در حد اضافه کاری به نام اضافه کاری و کارانه اجرایی شد. در ابتدا کلیه پرداخت‌ها به‌روز شد ولی مشکلات فراوان این طرح باعث اعتراضات دائمی در بین پرستاران شد.


وی با بیان اینکه آن زمان شهر به شهر و رسانه به رسانه برای تبلیغ این نحس ظالمانه دستور صادر کردند، تصریح کرد: پس از ته کشیدن منابع بادآورده انتخاباتی وزارت بهداشت معوقات همین پرداخت ناشفاف خیلی ظالمانه هم مرتب به تعویق خورد تا جایی که امروز حتی تا ۱۶ ماه معوقه هم در کشور وجود دارد.


این عضو خانه پرستار تصریح کرد: حرف نهایی در این باب این است که جامعه پرستاری فراموش کرده است که تا سال ۹۴ معوقات زیادی وجود داشت؛ در همان زمانی که آقایان تمام مسندها را در اختیار داشتند و در تلویزیون اعلام می‌کردند اختلاف پرداخت بین پزشک و پرستار از کارانه ۱۵ برابر است. حالا این دوستان وقتی با توجه به پیگیری‌های سالهای ۹۴ تا ۹۸ و اعتراضات گسترده و تغییر در راس وزارت می‌بینند وزیر به قاصدک و Fee For Service اقبالی ندارد بلافاصله شروع به تقبیح قاصدک کرده و تلاش می‌کنند حذف آن را دستاوردی برای خود بسازند.


عمیدی در بخش دیگر از صحبت‌هایش به معضل کمبود نیروی پرستاری اشاره کرده و تصریح کرد: در سال‌های ۹۴ تا ۹۸ پیگیری‌های بسیاری بابت کمبود نیرو و تامین نیروهای کسری از طریق مجلس و وزارت و ... انجام شد و نهایتاً در سال ۹۷ کارگروهی در کمیسیون بهداشت با موافقت سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان نهادهای ذیربط تصویب کردند که سالیانه علاوه بر سهمیه‌های عادی، ۱۰ هزار نفر از گروه پرستاری برای جبران کمبودها استخدام شوند که هنوز حتی یک نفر هم از آن مصوبه استخدام نشده و ۴۵۰۰ نفر استخدام شده ۹۸ جزو سهمیه عادی وزارت بهداشت در استخدام کل نیروها بوده است.
وی افزود: اگر تا پایان سال ۹۷ نزدیک به ۴۵۰۰ نفر طبق وعده‌های وزارت بهداشت استخدام شوند، اولین سهمیه از آن مصوبه خواهد بود که البته بعید به نظر می‌رسد در این فرصت اندک چنین اتفاقی بیفتد، اما مدام دوستان بزرگوار در بوق و کرنا می‌کنند که ما چنین و چنان کردیم.


صلاحیت حرفه‌ای؛ مهم‌ترین شاخصه برای استقلال حرفه‌ای پرستاران را بی‌اثر کردند
این عضو خانه پرستار با اشاره به مطالبات وزارت بهداشت از سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: سال‌هاست که بین سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت چالش بر سر مطالبات وزارت بهداشت از این سازمان وجود دارد و سازمان تامین اجتماعی از آنجایی که از دولت مطالباتی چند ده برابر بدهی‌هایش به وزارت بهداشت طلب دارد، خواستار تهاتر آنها بوده که با توجه به تلاش‌های امروزی در مسیر رضایتمندسازی عمومی گویا سازمان تامین اجتماعی پذیرفته بدون تهاتر بدهی‌اش به وزارت بهداشت را پرداخت کند و بلافاصله گفته می‌شود که ما این مطالبات را نقد کردیم. واقعا چقدر از این ده هزار میلیارد تومان بدهی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت بابت جز فنی کار پزشکی و چه میزان از آن جز فنی متعلق به پرستاری است؟

او ادامه داد: پرستاران باید دقت کنند که خواسته‌شان می بایست به روز شدن حقیقی مطالباتشان باشد نه مبلغی که ناشفاف پرداخت شود و بگویند که این اضافه کاری و کارنه‌تان بود در حالیکه حتی فقط مبلغ اضافه‌کاری را پوشش نمی‌دهد.


عمیدی با اشاره به اینکه موضوع برای ذکر نمونه بسیار است ولی مهمترین موضوعی که این روزها طرح می‌شود موضوع هویت مستقل است، تصریح کرد: واقعا من از تمام اساتید پرستاری تعجب می‌کنم که چطور زیر بار چنین حرفی می‌روند که ما می‌خواهیم برای پرستاری هویت مستقل تعریف کنیم. پرستاری در همیشه تاریخ هویت مستقل داشته و دارد و خود وجود سازمان نظام پرستاری مهمترین دلیل بر وجود این هویت مستقل است. گرچه حاکمان مطلق نظام سلامت اجازه رشد مناسب از نظر اداری و حاکمیتی به پرستاری به خاطر تعارض منافع نداده‌اند که همین بحران هویت اعلامی دستاورد همان سال‌های مدیریت مطلق آقایان بر تمام منصب‌ها و مسندهای پرستاری بوده و هست اما تمام حرفه‌ها هویت مستقلی دارند مانند رادیولوژی و آزمایشگاه و ... مهمتر از همه پرستاری نه تنها هویت مستقل دارد بلکه زمینه کاری آن نیز از تمام حرفه‌ها از جمله پزشکی مستقل است اما چون منافع این دوستان ایجاب می‌کرده از رشد صحیح هویت مستقل جلوگیری کرده‌اند.


[quote-left]

او ادامه داد: اگر واقعا وزیر بهداشت به دنبال تقویت هویت مستقل پرستاری است چرا دستور نمی‌دهد تا معاونت پرستاری در تمام دانشگاه‌ها ایجاد شود و تازه از نظر چارت اداری پرستاری در همین زمان مدعی هویت مستقل تقلیل درجه داشته است و از زیرمجموعه مستقیم رییس بیمارستان به زیرمجموعه معاونت درمان مرکز نقل مکان کرده است.

[/quote-left]

این عضو خانه پرستار بیان کرد: اگر بناست این هویت‌سازی وارونه رخ دهد، به نظر اگر آن را نخواهیم بهتر است. جالب است در اتفاقی عجیب و بسیار هماهنگ امروزه چارت سازمان تامین اجتماعی اصلاح می‌شود و پرستاری از چارت مدیران ارشد حذف می‌گردد و برخی با ناآگاهی کامل از این موضوع خواستار ایجاد هویت مستقل برای پرستاری در تامین اجتماعی مانند دانشگاه‌ها می‌شوند. چطور می‌شود با تقلیل جایگاه اداری و کاهش قدرت اداری و سیاسی هویت را مستقل کرد؟
او ادامه داد: به وضوح رویکرد وزیر بهداشت بر تغییر نظام پرداخت از بدو ورودش به وزارت بوده و حتی خاطرم هست که آقای دکتر نمکی از مخالفین اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به دلیل مخالفتشان با سیستم Fee For Service پزشکان در سال‌های قبلتر بودند و طرح یک سیستم نظام دریافت پول از بیمار و نظام پرداخت کارانه به کارکنان (پزشک و غیر پزشک) از همان بدو حضورشان در وزارت کلید خورد ولی متاسفانه با وجود مکاتبات نظام پرستاری دوره چهارم و پیشنهادات مناسب هنوز جایگاه مستقل پرستاری در این پرداخت‌ها ایجاد نشده است.


او ادامه داد: وانگهی آقایان مدعی هویت مستقل یکی از مهمترین ابزارهای ایجاد استقلال حرفه‌ای یعنی صلاحیت حرفه‌ای را در راستای دشمنی با پرستاری در سال‌های ۹۴ تا ۹۸ تبدیل به یک گواهی بی‌اثر کاملا وابسته به پزشکی کردند به طوری که در کارگروه‌های این صلاحیت حضور پزشکان چندین برابر پرستاران و حضور نظام پرستاری نزدیک صفر و نظام پزشکی شاخص دیده شده است.


عمیدی با اشاره به اینکه شاید اغلب پرستاران به این موضوعات خیلی اهمیت ندهند و در نهایت فقط به فیش آخر ماه‌شان نگاه کنند، اما افراد آگاه‌تر و دغدغه‌مندتر و بخصوص اساتید پرستاری باید هوشیارتر به مسایل این حرفه نگاه کنند، بیان کرد: ایجاد استقلال حرفه‌ای در دوره چهارم نظام پرستاری با تعریف حدود ۱۶ زمینه اشتغال مستقل پرستاران در جامعه که به نفع حفظ سلامتی جامعه است، کلید خورد که مهمترین آن تعریف پرکتیشنر نرس یعنی پرستارانی که در حوزه‌های مراقبتی مختلف مثل مدیریت زخم، درد، مراقبت‌های سالمندی و کودکان و ......تخصص کافی و صلاحیت مناسب داشته و بدون نیاز به حضور پزشک مستقلا می‌توانند به تاسیس مراکزی در راستای این مهم با مسئولیت فنی خودشان با شرایط خاصی که فقط سنجش از نظر علمی و عملی ایشان بوده اقدام نمایند.
[quote-right] وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر مهمترین اقدام در راستای تقویت استقلال حرفه‌ای و تقویت هویت مستقل پرستاری تغییر در نظام آموزشی آن نیست بلکه ایجاد معاونت پرستاری و تغییر سیستم انتخاب مدیران پرستاری از رده استاد تا مدیران پرستاری مراکز و دانشگاه‌ها و ... در دانشگاه‌ها و انتقال آن به خود گروه پرستاری است.[/quote-right]


شعار می‌دهند شأن پرستاری خارج از درخواست مطالبات مادی است
این عضو خانه پرستار با بیان اینکه در نظام پرداخت باید برای پرستاری با توجه به دارا بودن قوانین خاص و ویژه و قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری صندوق مستقل تعریف شود، گفت: اینکه بیاییم و مدام شعارهای زیبا بدهیم و شان پرستاری را خارج از درخواست حق وحقوق مادی اعلام کنیم، پسندیده نیست چون پرستاران نیز در جامعه زندگی شخصی دارند، فرزند دارند، قسط دارند. بنابراین ایجاد استقلال حرفه‌ای یا هویت مستقل در حرف نیست و بد نیست بزرگواران محترم مسئولان نظام سلامت جای تقلیل عملی در جایگاه پرستاری و بالا بردن شفاهی آن در رسانه‌ها عملا ثابت کنند که از ته دل خواهان گسترش خدمات جامع مراقبتی پرستاری در سطح کلان جامعه و استفاده از توانمندی‌های جامعه پرستاری در حفظ سلامت جامعه هستند.


وی افزود: این بزرگواران با طرح مسایلی که قابل اندازه‌گیری نیست دنبال ایجاد دستاوردهای غیرواقعی هستند و البته پرستاری به یمن اعتراضات سال‌های ۹۳ و بعد از آن و تلاش‌های فعالان صنفی و اساتید دغدغه‌مند دیگر آن پرستاری سر به زیر ناآگاه سال‌های قبل ۹۳ نیست.
او ادامه داد: از سوی دیگر در سال‌های ۹۴ تا ۹۸ از تمام ابزارها برای ایجاد حاشیه و سرعت‌گیر برای نظام پرستاری دریغ نشد، گرچه تمام اتفاقات در حال رخداد حاصل همان تلاش‌های سالیان مذکور است که در حال بارور شدن است ولی امروزه سیاست ما بر حمایت از اقدامات درست افراد و جلوگیری از هرگونه چالش‌زایی و بحران‌سازی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha