شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 288634

فوق تخصص ریه از وجود 40 هزار ماده سمی در سیگار خبر داد و گفت: کاهش حجم ریه افراد سیگاری چهار برابر افراد غیر سیگاری است.

وجود 40 هزار ماده سمی در «سیگار»

سلامت نیوز:فوق تخصص ریه از وجود 40 هزار ماده سمی در سیگار خبر داد و گفت: کاهش حجم ریه افراد سیگاری چهار برابر افراد غیر سیگاری است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سیگار به عنوان یک ماده دخانی و بسیار آسیب زا توسط برخی افراد در سنین مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در حالی که این ماده سمی عامل بروز بسیاری از سرطانها، تسریع کننده روند پیر شدن پوست، ایجاد بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی و... است.


سیدعلی جوادموسوی، فوق تخصص ریه و استاد دانشگاه  درباره «اثرات زیانبار مصرف سیگار بر بدن»، اظهار داشت: سیگار 40 هزار ماده سمی در خود دارد که این سموم بر ارگان‌های مختلف بدن به ویژه ریه اثر می‌گذارد.


وی ادامه داد: به ویژه وقتی سیگار سوخته می‌شود؛ یعنی تنباکوی آن می‌سوزد، عوارض سوء بیشتری بر بدن وارد می‌کند. سیگار باعث آسم شده و در راه‌های هوایی سیستم تنفسی حساسیت ایجاد می‌کند؛ ضمن اینکه اگر مصرف سیگار ادامه پیدا کند، راه‌های هوایی تنگ شده، این تنگی مسیر دیگر قابل برگشت نیست.


این فوق تخصص ریه اضافه کرد: مصرف سیگار باعث ایجاد آمفیزم می‌شود و این انهدام نیز قابل برگشت نیست؛ ضمن اینکه روی سلول‌های ریه اثر کرده و باعث تغییر شکل و جهش می‌شود و این باعث خواهد شد افراد سیگاری دچار سرطان ریه شوند؛ در نتیجه سه عارضه آسم، برنشیت و آمفیزم و نیز سرطان ریه در اثر مصرف سیگار ایجاد می‌شود.  


موسوی با بیان اینکه مصرف سیگار ممکن است اختلالاتی در مژک‌های ریه به وجود آورده و افراد را مستعد عفونت ریه می‌کند، یادآور شد: مصرف سیگار باعث کاهش حجم ریه می‌شود و حتی در کسانی که به صورت غیرفعال در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند؛ مانند والدینی که سیگار مصرف می‌کنند کودکان این افراد حجم ریه آنها کمتر از همسن و سالان خود است و شانس  ابتلا به آسم، عفونت ریه و آلرژی در آنها بیشتر می‌شود.


وی در پاسخ به این پرسش که «آیا تعداد سیگار مصرفی در ایجاد عوارض منفی بر سلامت بدن مؤثر است؟»، خاطرنشان کرد: سیگاری ها به سه گروه تقسیم می شوند؛ اگر فردی روزانه کمتر از 11 نخ سیگار مصرف کند به آن سیگاری خفیف، مصرف 11 تا 25 نخ سیگار در روز به عنوان سیگاری متوسط و بیشتر از این تعداد، به عنوان سیگاری شدید نامیده می‌شوند؛ البته قطعا کسی که مدت طولانی‌تری سیگار مصرف می‌کند، قسمت‌هایی که توسط سیگار منهدم شده برای مدت زیادتری بدن را درگیر می‌کند.


این فوق تخصص ریه اضافه کرد: سالیانه حجم ریه همه افراد کمتر می‌شود؛ به شکلی که همه افراد بعد از سن 25 سالگی حجم ریه‌شان کم می‌شود که این مقدار در سال 25 سی سی است اما کاهش حجم ریه در افراد سیگاری سالانه 100 سی‌سی است.
موسوی اضافه کرد: البته با قطع سیگار می‌توانند  روند کاهش را کند کنند؛ ضمن اینکه خطر ابتلا به سرطان در این افراد کم نشده و بعد از 20 سال نیز همچنان وجود دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha